👥 Vilka bor hemma hos dig?
i vårt hus bor mamma, pappa, jag, min storasyster, man hon är bara hämma ibland för hon bor på ett internat i Stockholm. jag bor också med mina 2 katter. 🐈⬛ 🐈
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
jag brukar oftast städa mitt rum om inte mamma eller pappa gör det.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
vi bor 15 min upp i bärgen så de är mycket berg och träd. 🌳
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
jag kommer inte på något.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har rum 6 i vårt hus, och 4 toaletter.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
jag har bott i mitt hem i 2 år nu.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
de är ett sten hus med 4 våningar, med 4 toaletter, 4 sovrum
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag gillar att spela tevespel, måla tavlor 🖌️, titta på teven och sova.😴
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
ja!
just nu bor jag i spanien men vi bodde i sverige innan i ett hus vid havet i skåne.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jaa!
jag har ett eget rum med en 160 säng med egen toa och egen balkong, med utsikt av vår pol och berg.
Publicerat
21 april 2026
Berättat av
Melissia
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02322
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min family och mina 3 katter och 2 hundar och min fluga.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Med att bygga huset och göra böcker.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Som ett hus med en pool.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Man får inte ta sönder grejer då får man inte ha mobil for två dagar.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
7 och 5 badrum och en pool.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
10 år det är fint och luktar bra.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag har 7 rum och 5 badrum och 3 vångingar och jag har en katt!
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela Grand Theft Auto spel och Google chrome spel.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
N-E-J jag har bot i minst 10 hem bara på semester och i väldigt små hem i Hong Kong.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har 2 rum där jag sover i.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Edwin
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02320
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
mamma, pappa, storasyster och lillasyster på samma gång och sist men minst min lilasyster
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
inte så myket.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
solnergonen är finn
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
inte slos.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har 6 rum men 2 uteblatser med solen rakt på gräset som är grönt.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
i sverige har jag bot 3-4 år i spanin lite mer än ett halv år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
lördagar… /
på morgonen så driker jag smudi och äter en maka som är veldigt god sen så borstar tenderna i 2 min. sen så kan jag gå ut men oftast spelar jag. sen klockan 12:00 så tar jag lite godis, sej inte något till mamma 😆. går ut med soperna klockan 17:30. sen så spelarar jag till klockan 21:30. sen borstar jag tenderna och går och leger mig
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
min pappa och mamma hyr ut huset i sverige och i spanien så bår vi som valiga mäniskor.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
ja.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Elton
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02318
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Det är jag, min lillasyster Ellen och Mamma och Pappa.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ibland städar jag mitt rum och huset, jag brukar hjälpa till med maten och ibland hjälper jag till att diska.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Vi bor i en lägenhet och där finns det två hus, går man in i det första huset kommer man till en innegård, med en trädgård och går man in i det andra huset, (där vi bor) så kommer man till en bakgård med cycklar och en tvättstuga.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Att vi måste hjälpa till med t.ex. diskning och städning, men annars så har vi inte så mycket regler hemma.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 7 rum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
1 år och 9 månader
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hus är en lägenhet. Det är inte jätte stort, vi har 3 sovrum, 1 gästrum och 2 badrum. Vi har 1 ganska stort kök och ett vardagsrum. Jag har ett eget rum och jag gillar mest att vara där. Och så har vi en balkong. På sommaren brukar vi äta middag där ibland.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hänga med kompisar, baka, spela, rita eller bara vila och läsa en bok.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag har ett hus i spanien också. Det huset har vi haft i 7 månader. Där finns det 2 våningar, neder våningen har vardagsrum med matbord, ett kök och en terass som vi brukar äta middag på sommaren. På andra våningen har vi 3 sovrum och alla har mini balkonger. Och 3 badrum.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum och det är där jag sover, Det är ett L-format rum med en säng, garderob, bokhylla och ett skrivbord.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Meja
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02316
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min hund Bonnie , min mamma Miriam min syster Alice och i bland min pappa csaba när han inte är i Sverige. Och om vi skulle bestämma oss för att flytta ner till Spanien ett till år skulle pappa också flytta ner.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ja, jag hjälper till. Jag brukar städa, lagga mat, diska/ta ut diskmaskinen och hjälpa till att gå ut med vår hund och träna vår hund.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utan för mitt hem har vi en stor gräs matta på baksidan sen har vi en stor pool sen så har vi två soffhäng och ett mat bord på en av våra terrasser. sen har vi tre balkonger en jätte stor, en liten och en fransk balkong.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Det finns inga skrivna regler i hemma.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har 9 rum och 6 toaletter
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I Sverige har jag bott i vår lägenhet i 12 år och i Spanien har jag bott i mitt hem i 5-6 månade.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag och min familj myser och pratar väldigt mycket hemma. Vi laggar mat tillsammans går ut på promenader med vår hund och mycket mer.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att laga mat, baka träna min hund, hänga med kompisar, vara med familjen och mycket mer.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Ja bor i flera hem. Jag bor i ett hem i Sverige/Stockholm då bor jag i en lägenhet men vi ska kanske flytta till hus sen har vi en lägenhet som vi hyr ut. Sen bor jag i ett hus i Spanien.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum och ibland sover jag med min syster och min hund valp.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Ella
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02314
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
hemma hos mig bor det min mamma min pappa och min lille bror och sen har vi också två hundar som är taxar dom heter wilma och sally.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
hemma hos mig är det ungefär 7 rum för att det är väldigt öppet så det är inte så många rum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
jag har bott i hitt hem nästan hela livet jag har bott i göteborg först sen flytta jag till smögen och gick i förskola där sen har vi flyttat till särö som också ligger i göteborg sen flytta vi tillbaks i gen. så vi har bott där i ungefär flera år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
I mitt hus är det stort det är en lägenhet men den är jette stor det är det är väldigt ljust och det är 4 sovrum alla i min familj har varsit rum och så har vi ett gästrum vi har ett stort kök med en köks ö det är en öppen planlösning till vardags rummet det är väldigt luftigt. vi har två vardagsrum och tre tv. jag har ett eget stort rum. jag gillar faktigst att vara på alla ställen i mitt hus. i mitt hus är det väldigt mysigt. När man går in i hallen ser han ända bort till trassen vi har tre trasser 2 stora och en lite mindre trass som är min egen på min egen trass har jag en liten soffa och en fotölj och ett bord.vi har en jette fin utsikt över hela havet det är alltid fin rosa himmel på himmlen.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag tycker om att pyssla måla och kolla på tv vara med kompisar baka och vara inne på mitt rum och att laga mat och spela spel med familjen
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag har ett eget rum och ett eget vardags rum och en egen toalett. i mitt rum har jag ett skrivbord och en stor säng och tre bokhyllor en stor gaderob och en fortölj och en stor rund vit matta. och två tavlor.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Jolie
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02312
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min mamma Sandra, min pappa Farhad och min bror Noel.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag och min bror brukar tömma diskmaskinen och jag lagar ibland middag.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Vi har kullar, en lekplats, en asvalterad väg och en fotbollsplan.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Ja, t.ex. att jag inte får spela på vardagarna.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har sammanlagt 13 rum och 3 toaletter.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I hela mitt liv, 10 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är bra, villan är jättestor. Vi har också en uteplats och en pool, det är bra för att om man har en pool kan man ha poolparty eller svalka sig.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att läsa, spela tv-spel och fotboll.
Jag brukar oftast läsa och spela tv-spel i soffan.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Ja, vi har också ett hem i Spanien, vi har bott här i 7 månader. Vi kom hit för att min pappa fick jobb som lärare här.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Ja, jag har ett eget rum. I rummet finn det en säng, ett skrivbord, ett klädskåp, ett fönster med utsikt över poolen och en låda där jag förvarar mina radiostyrda bilar.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Lucas
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02310
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Nu bor Mamma, jag, Ella, min hund i Spanien ett år och pappa bor i Sverige men han kommer ner ofta till oss men om vi bestämmer oss för att vi ska bo kvar ett till år så kommer han att flytta ner.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till att laga mat, ta ut diskmasjinen, hänga upp tvätt och ibland städa och såklart träna och gå ut med våran hund valp.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hem har vi en stor pool en stor gräsmatta på backsidan, sen har vi ett stort soffhäng, ett stort matbord.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Det finns inte några regler som jag kan komma på.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
sju rum och sex toaletter.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I Sverige så har vi bott 12 år i vårat hem. Men nu i Spanien så har vi bott typ ett halv år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Nu bor vi i Spanien ett år. Vi har tre våningar. Vi har en stor ute plats med pool, gräsmatta. Vi har stora fotbolls mål på gräsmattan men vi använder aldrig dom.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Vara med kompisar, vara med min familj, vara med min hund, bada i poolen, baka, laga mat, och mycket mer.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor i Sverige i en lägenhet men vi ska nog flytta till ett hus sen har vi en till lägenhet i Sverige som vi oftas hyr ut. sen så bor vi i Spanien nu ett år.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har eget rum och sover på mittenvåningen.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Alice
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02308
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag min Mamma och min Pappa
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ibland lagar jag lite mat och diskar och sånt.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Vi har en stor trädgård med en studs matta en basketkorg och ett golfhål.Sen hade vi en stor terras med en stor swimming pool med ett pool hus och ett stort förrård. Och så hade vi en grillplats med möbler och en tv med ute eld.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Asså inte direkt mest bara att jag inte får säga dumma saker.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
8 rum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Sen jag föddes tills augusti 2025 tills jag flyttade till spainien
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hem är en villa. Mitt hus var byggt av trä. När man kom in i husdet så är det en stor hall som leder till Tvättrum, kontor, toalett,sovrum och ett allrum och om man fortsätter förbi allrummet så kommer man till en relax med ett gym och en jacuzzi och ett stort badrum med en toalet och en bastu och en dörr ut till trädgården. Om man tar trappan upp så kommer man till andra våningen där det finns ett stort kök och ett stort vardagsrum och en dörr ut till balkongen. Och en stor hall till ett badrum och två sovrum och en walk in closet. Ute på balkongen så är det en stor yta med en Stor swimming poll, ett sittställe, ett polhus, ett förård. En till plats där det finns ett grillställe med en ute brasa och där man kan kolla på tv.
På trädgården hade jag en studsmatta en basketkorg och ett golfhål.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela tv spel vara ute på trädgården och spela fottboll bada i min pool och vara med kompisar och familj.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag både i en stor villa nu bor jag i en ganska stor lägenhet.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Ja jag hade 2 egna rum
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Max
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02306
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag, mamma, pappa, lillebror och min katt.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Asså ibland hjälper jag till med saker som att gå ut med sopporna eller duka bordet.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det är en stor gräsmatta och en parkering.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag får absolut inte spela fotboll inomhus.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
11 rum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
jag har bott i mitt hus sen sen förra året i september.
men vi har haft huset i två år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet i mitt hem är bra. Jag brukar vara på mitt rum och spela eller kolla på tv i vardagsrummet. ibland bråkar jag med min lillebror
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att spela på mitt ps5 i mitt rum och att titta på tv.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag bor i ett hus här i spanien. huset i svergie har vi sålt.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Ja jag har ett eget rum som jag sover i.
Publicerat
24 mars 2026
Berättat av
Loui
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02304
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Swedish international school
Klass
3-6 SweIntSchool
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
Fotograf: Lo Aspgård
👥 Vilka bor hemma hos dig?
1 Lo(jag)
2 Elmer (min lillebror)
3 Isa (min mamma)
4 Jerker (min pappa)
5 Vilken (min katt)
6 Smila (min lillebrors katt)
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nej ganska lite. ibland plockar jag ur diskmaskinen eller ger katterna mat.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det är fjäll och en stor parkeringsplats. Vi bor i Åre.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Bara godis på lördag
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
3 toaletter
3 sovrum
1 gästrum
2 hallar
1 vardagsrum
1 kök
1 matrum
1 byggrum
1 skorum/snikarbod
1 tvättstuga
2 sidovindar
1 rum för att knyta ihop andra rum
Sammanlagt: 18 rum stora som små.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Typ 4 1/2 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Vi äter frukost ca 07:20 och går till skolan 07:50. På eftermiddagen när jag kommer hem 14:15 brukar jag spela eller titta på något tills min lillebror kommer hem vi äter middag ca 17:30-18:45 i ca 20min och vi går och lägger oss kl åtta. Typ ganska normalt.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
1 spela Minecraft
2 bygga Lego
3 Bygga på min modellvärld
4 Leka med min lillebror
5 titta på YouTube
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej!
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i källaren i ett eget rum. Det är ett svart rum med en modellvärld, en dator och massor av LEGO®️. Jag har två fönster och en säng. Jag trivs ganska 👍.
Publicerat
10 mars 2026
Berättat av
Lo
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02302
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Det är främst jag, morsan och farsan. Mina systrar bor i Kiruna och pluggar men en kommer hem ungefär varannan helg.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till lite då och då med disk. Jag brukar också ta in pellets till kaminen eller hjälpa farsan med något om han ber mig.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
På framsidan har vi en paviljong och en häck. På ena sidan har vi en rönn och på den andra har vi en boda som farsan har byggt. På baksidan har vi en trädkoja, ett växthus, en pool och en altan med grill som vi använder under sommaren.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Nja, inte jättemycket.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
5 rum plus kök. Vi har också två toaletter och duschrum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I hela mitt liv (15 år)
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är bra. Jag vet vars grejer är och tappar inte bort mig. Jag har också allt jag behöver, inklusive bastu.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att kolla på tv, spela datorspel men främst att spela musik. Det gör jag väldigt ofta.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i min säng i mitt egna rum.
Publicerat
28 februari 2026
Berättat av
Alvin
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02288
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Klass
9
👥 Vilka bor hemma hos dig?
min (syster) min (mamma) och min (katt) 🙂
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
jag matta min katt 😀
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
den är blå och det finns en affär under 🙂
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
skrika :0
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
6 rum 3 sovrum 🙂
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
2 år :I
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
det är bra man det är lite tomt 🙁
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela Sims 4, rita och kolla på Youtube 😛
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
jag har bot i ett hus och i 2 lägenhet :0
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag sover i min rum med min katt :O
Publicerat
28 februari 2026
Berättat av
Elly
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02286
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Klass
7
👥 Vilka bor hemma hos dig?
mina föreldrar och mina syskon
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
ibland med att städa
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Träd, många träd
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Det är privat
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
10 rum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Det är privat
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det går okey ibland
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Det är privat
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Ett hus.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Det är privat
Publicerat
28 februari 2026
Berättat av
Olle
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02284
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Klass
7
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Mamma, pappa, Thor och Jag
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag brukar inte hjälpa till så mycket hemma.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Vi har en stor gård med lite träd och en uteplats.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Man får bara spela i 2 timmar och bara äta godis på lördag.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
7 rum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I 12 år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet är bra. Vi äter chips på fredag och godis på lördag.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker det är roligt att spela.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor i ett hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover med Min bror Thor.
Publicerat
28 februari 2026
Berättat av
Tage
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02280
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Klass
6
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag bor tillsammans med min bror, mamma och pappa. Vilket är riktigt skönt.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper mycket till hemma. Ibland hjälper jag till med maten, och när det ska diskas så hjälper jag också till. Så jag är en hjälpsam herre.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Som jag sa så har vi en väldigt stor gård, och utanför gården har vi resten av byn. På gården har vi en studsmatta (sommartid) en typ av ruschkana, en grillplats, snöhögar som pulkabackar (vintertid), samt flera boder. Vi har även en stuga, i Fatjas. Den ligger bredvid en sjö, så man kan fiska där och åka skoter vintertid.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Det finns inga skrivna regler. Det är mest sådant som är självklart, som att inte slå varandra. Det närmsta man kan komma är nog att man bara får äta godis (snask) på lördagar, men även den regeln tänjs litegrann ibland.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Som jag sa så har jag omkring fem rum och kök på övervåningen och fem rum i källaren. Vi har även två toaletter..
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Vi flyttade till vårt hus när jag var en månad gammal, så jag har bott i mitt hus nästan hela livet, och jag är nästan 16 år nu.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag trivs i mitt hem. Det är ett rött hus på omkring 120 kvadrat med vita knutar. Vi har fyra smårum, vardagsrum och kök. Vi har även en källare, ett garage och en carport. Vi har en riktigt stor gård också. Min farmor och farfar fick den lyxen att de kunde köpa tomterna bredvid vårt hus för en billig peng. Så vi i familjen har en riktigt stor gård. I köket har vi skafferi, kyl och frys. Alla som oberoende skåp. Vi har även ugn, mikrovågsugn och diskmaskin.
Vi har två tv-apparater. En stor i vardagsrummet och en mindre i köket (men vi kollar inte på TV medan vi äter). Jag och min bror delar på sovrum, och vi har ett rum specifikt för leksaker. I källaren har min mamma (kallad mammo) även ett gym, med hantlar, viktstång och mer.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att läsa kalle anka och spela. Jag är även mycket för uteliv, så det är kul att ha en så stor gård som vi har.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej, jag bor inte i flera hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Nej, jag och Tage (bror) delar på sovrum, vilket inte stör mig något.
Publicerat
28 februari 2026
Berättat av
Thor
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02278
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Klass
9
👥 Vilka bor hemma hos dig?
I mitt hus bor min bror Arvid som är nio år, min mamma Annika som är 48 år, min pappa Staffan som är 48 år äldre och jag Nils 11 år.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nej jag hjälper inte till så mycket hemma. Det enda jag gör är att kanske ställa in i diskmaskinen, städa mitt rum eller städa huset.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det är andra hus som liknar mitt och så om man tittar ner så ser man Åresjön.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Man får inte svära. Man får inte vara så kaxig. Man hjälper andra och så vidare.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har sju rum. De är medelstora.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Vi flyttade hit från Schweiz 2021 i augusti. Så då har vi bott har i ca fyra och ett halvt år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är en snäll attityd. Man är snälla med varandra. Vi skrattar mycket. Vi är med varandra nästan hela tiden. Så är det i mitt hem.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag brukar gymma i vårt garage, spela fotboll i vårt garage, eller spela hockey i vårt hem. Men jag brukar också lyssna ganska mycket på ljudböcker.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag bor bara i en villa.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt rum. Och ja jag har ett eget rum.
Publicerat
26 februari 2026
Berättat av
Nils
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02276
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min lillasyster som är 8 år nu och en katt som heter Allan. Jag har också en mamma och en pappa.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till hemma med att duka middagsbordet och att plocka undan min mat. Jag får 200 kronor i månadspeng.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det beror på om det är på framsidan eller på baksidan. På framsidan ser man träplattor som golv och man ser ett stort berg ungefär 20 meter bort med skog. På baksidan ser man en veranda vid ett berg och sedan skog.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag får läsa när jag vill, jag får gå ut när jag vill och jag får svära när jag vill. Men jag får inte kolla på tv när jag vill.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Huset har 7 rum och i ett av badrummen har vi en bastu.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem i 5 år. Vi flyttade in på sommarlovet 2021.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag bor i ett radhus i kolarängen i älta. Radhuset är byggt på ett berg nära ett naturreservat.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att spela spel på min tv i mitt rum. Jag spelar på ett playstation 5. Jag gillar också att läsa böcker. Jag har alla dagbok för alla mina fans böcker.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum som jag sover i. Jag sover i en loftsäng.
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Billy
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02272
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
mamma pappa lillasyster och två lillebrorsor
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
städa mitt rum
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
en skog och en väg och pulka backe
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
dator regler,telofon,läggdags
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
8
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
1 år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
jätte bra
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela på in dator och leka med mina lillebrorsor
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
i mitt rum ja jag har eget rium
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Henning
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02270
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag min storasyster&Mamma pappa och min hund Flora
Minna heter min storasyster och min mamma heter Ann caroline och pappa heter niklas.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ja.Lagga mat baka.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Fint .
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag vet inte?För min hund får hon inte ta skor.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 3 sovrum 1 tv rum 2 vardasrum 2 toa rum och ett garage
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Sen jag var liten.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
jag har två våningar
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela tv spel och göra roliga aktiviteter i mitt garage.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
I mitt rum. Jag har ett rum
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Wilfred
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02268
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos mig bor min storebror som är 14 år, min lillasyster som är 7 år och min mamma och pappa.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag brukar hjälpa till hemma tex med att hämta min lillasyster från skolan.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hus har jag en stor tomt med gräsmatta och en altan med pergola. Vi har också ett förråd och där utanför kan bilen stå.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 14 rum hemma hos mig.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott hemma hos mig hela mitt liv.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hus är grått med 3 våningar mitt rum ligger på andra våningen. På neder våningen har vi ett kök, toa, tvättstuga, hall ,och ett vardags rum.På 2 våningen är mitt rum, min mamma och pappas sovrum, min lillasysters rum, och min storebrors rum, toa och vardags rum. På toan har vi dusch,badkar och toa. Jag går på tre sporter orientering, fotboll och ridning. Jag har gått på orientering och följt med på tävlingar sen jag var 1 år.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hemma tycker jag om att spela fotboll och baka.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Lena
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02266
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min lille bror min mamma och pappa.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nej jag hjälper inte till så mycket.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Jag har ganska liten trädgård men jag har
en studsmatta.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Ja jag måste fråga om jag vill ha sötsaker eller
jag får inte titta på något läskigt över 15 år.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Jag har tolv rum i mitt hus.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem i två år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är bra.Jag har två våningar och en trädgård.På sommaren har jag studsmatta.
Mitt rum är där uppe och det är bra för att mina föräldrar har också det.
mina föräldrar har varsitt jobbrum där nere.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att titta på TV och massa andra saker.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag har bara ett hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum.
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Inez
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02264
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
hosmej bor min mamma Anna min pappa Joel och min lillasyster Signe
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
jag hjälper inte till så myke hema
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
utatan för mit hem är en gata till venster fins flera hus och till höger fins en liten skog
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
det fins inte så myke regler hema hos mig
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
jag tror at vi har 9 rum men jag är inte säker
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
jag har bot i mit hus i ungefär 6 år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är monga av mina granar som har hundvalpar
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hema tyker jag om att läsa pyssla rita och hoppa med käpphästar mit rekord är 1 meter utan käpphäst
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
nej jag bor i ett hus
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag såver på övervåningen i rumet till venster och ja jag har ett eget rum
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Rut
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02262
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos mig bor min storsyster Lily, min lillasyster Ebba, min mamma Johanna, min pappa Johannes, min katt Lovis och jag såklart.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nja, jag hjälper inte till jätte mycket men lite typ som att städa mitt rum och om någon ber om hjälp så hjälper jag till.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hus har vi en trädgård. Där har vi gungor, studsmatta och en lekstuga. Det växer också ganska mycket bär och sånt i vår trädgård T.E.X som rabarber, hallon, smultron, jordgubbar, vinbär och äpplen. Vi har också en altan där vi har en grill, en utesoffa och ett bord.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 14 rum hemma hos mig.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem i lite mer än 8 år och trivs jättebra där!
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hus är ett vitt tegelhus med 4 våningar. På våningen längst ner har vi en källare, en bastu med dusch, toalett och min storasysters rum. På våning 2 har vi en tvättstuga, ett TV rum och mina föräldrar sitt sovrum. På våning 3 är vårat kök, matbord, en till toalett och vardagsrum. Köket och vardags rummet är på samma vägg men på olika sidor, så man kan springa runt. På våning 4 är min syrras rum,en toalett och mitt rum.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hemma tycker jag om att chilla, läsa och rita.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover på fjärde våningen i mitt hus och det är mitt egna rum. Det ät stort med blåa och peach färgade väggar.
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Clara
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02260
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
min Mamma , Pappa,och lillasyster
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
jag hjälper till med att äta upp all mat
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
ganska friddfullt
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
ja jag får inte spela i mer än 2 timmar
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har totalt 10 rum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
till sommarn blir det 4 år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
det är ganska stort och väldigt luftigt. vi har tre våningar. mitt hus är jätte ljus brunt med en ganska stor altan
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela pingis och spela ps5
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
neeeeeeeeeeeeeeeej för att jag är broke
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
i mitt egna rum
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Julian
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02258
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min stora syster Ester, min mamma och min pappa.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
städa ibland om jag vill ställa in disken om jag orkar.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det är rett många hus brevid gräsmatta och en gata.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
ta sönder nått och lite till.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Jag har 6 rum hemma.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I 10 år alltså hela mitt liv.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är rätt stort även om jag bor i en lägenhet, och mysigt med mycket växter.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Laga mat, titta på tv, pyssla , rita och mycket annat, jag gillar också att spela data spel, de gamla mario 3 där man kan bli en katt, jag och Ester min stora syster brukar spela tillsammans och min pappa ibland. Jag gillar också att dansa mycket.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej, jag bor bara i ett hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag sover på andra våningen min syster gör också de.Jag har det största rummet och min syster sover rummet brevid.
Publicerat
25 februari 2026
Berättat av
Vera
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02254
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Älta skola
Klass
4A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: jag
Fotograf: jag
Fotograf: jag
Fotograf: jag
Fotograf: jag
Fotograf: jag
Fotograf: jag
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos mig bor mamma, pappa, jag, mona två brorsor och två kaniner.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Hemma hjälper jag till med att plocka ur och i diskmaskinen, passa brorsan, mata kaniner och städa (ibland).
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Ut genom våra fönster ser man skog, äng, hus, skidbackar, kyrkan och fjäll. Vårat hus ligger ganska centralt i vår by men ändå på ett lugnt ställe. I våran by har vi nära till nästan allt till exempel mataffär, skola, skidbacke, längdskidspår, buss och tåg.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Hemma hos oss har vi ej så många regler, men vi måste hjälpa till när det behövs, göra våra sysslor och vara snälla. Vi har också regler om skärmtid och hur mycket godis och snacks vi får äta.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
hemma hos oss har vi två badrum, tre sovrum, ett arbetsrum där mamma och pappa kan jobba, ett vardagsrum, ett förråd under trappen och två klädkammare.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Vi har bott i det här huset i 6 år. Huset var klar byggt 2020 och vi flyttade in direkt.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet i mitt hem är bra. Hemma hos oss är det mycket sport. Vi kollar på skidskytte, längdskidor och hockey nästan varje gång det är live. Hemma hos oss är det oftast lite stökigt men inte sp. Mamma älskar när det är ordning och reda så hon städar ganska mycket.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hemma tycker jag om att kolla på tv, göra film, kolla youtube och spela på dator. Vi är inte hemma så mycket på vardagar och helger för att vi har så mycket träningar och tävlingar i skidskytte, längd och hockey.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor bara i ett hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i ett av sovrummen med min brorsa som är 10. Vi har en loftsäng var. Vårt rum är uppdelat på två. Under loftsängarna har vi ett skrivbord och hyllor var. Vi brukar inte sova i samma rum. Oftast så brukar en sova i extra sovrummet.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Emil
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02252
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Stellan
Fotograf: Mamma
Fotograf: Mamma
Fotograf: Stellan
Fotograf: Stellan
Fotograf: Mamma
Fotograf: Mamma
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Mamma, pappa, min lilla syster och min hund Bianca.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Med nöd och näppe.
Jag går ut med soporna ibland.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Jag bor nära en älv, skog och berg.
Just nu är det jättemycket snö.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Nej.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
4 sovrum, 2 vardagsrum, 2 badrum och 1 kök.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Ungefär 4 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är bra med mig. Jag har kompisar som bor nära.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela TV-spel och datorspel.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
I mitt eget sovrum. Det är stort.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Stellan
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02250
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hos mig bor jag, min mamma, och pappa. Jag har också en storasyster, Wilma. Hon går andra året på Skidgymnasiet i Järpen och bor i sin lägenhet där. Wilma kommer oftast hem på helgerna då hon inte tävlar.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ja, jag hjälper till hemma. Tända ljus, städa, ta ut sopor och hämta post är det jag brukar göra. Ibland också skotta.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Jag bor i björnen i Åre och det ligger över Åre sjön och vid skidsystemet. Mitt hus ligger ganska långt fram i ett litet parhus område som heter Lödings väg. Det ligger också ett stall på lägdan nedanför Lödings väg. Vårt hus är ett parhus och därför har vi en stor och fin gräsmatta. Det ligger också en gemensam studsmatta över mitt hus. Åre ligger också mitt i mellan tre fjäll så från mitt fönster ser man Totthummeln, från vardagsrummet så ser man Renfjället och från gräsmattan så kan man se Skutan. Det är också väldigt vitt utomhus för det ligger snö överallt just nu.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Nej men vi har en regel i familjen, att vi alltid måste vara tacksamma för vad vi får.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har sju rum hemma hos mig så det är ganska stort. Dock har inte vardagsrummet och köket något rum så de är typ den största delen av huset.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hus i 10 år alltså sen jag var två år. Så jag kommer inte ihåg något annat hus än det jag har nu.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
I mitt hus är det väldigt fritt man har som sina egna gränser och det är väldigt lugnt. Oftast är det bara mamma och jag hemma då pappa oftast är på skidresor för att han är skidtränare på Järpens skidgymnasium och Wilma går på skidgymnasiet. I mitt hus är min sackosäck min favoritplats i huset eller mitt rum. Det är också så mysigt på vintern att ligga i sackosäcken med en filt, en bra bok och varm choklad tycker jag. På kvällen så brukar vi ha kvällsfika, tända ljus och väldigt mysigt.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att rita, laga mat, åka madrass, pyssla och kolla film när jag är hemma. När jag ritar så brukar jag rita en speciell ritstill som heter Vogue. När jag läser så bru
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum men ibland hos mamma och pappa för att de har så stor säng och det är mysigt.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Ebba
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02248
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
Fotograf: Vildar
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hos mamma bor mamma, vinter, Vile, sol, Johan, jag och Brutus.
Hos pappa bor jag, pappa, vinter, Vile och Cilla.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ja, hos mamma så tar jag bort disken ifrån bordet, städar mitt rum, lagar mat, tar hand om min lillasyster, tar hand om mina bröder.
Hos pappa hjälper jag till med mat ibland.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Hos mamma finns det en väg, en altan, träd, en gräsmatta, en parkering, fjällen, kallsjön.
Hos pappa ser jag åresjön, en gräsbacke, Allans hus, tre garage, vår snickarbod, vår festlokal, vårat hyrhus, träd, vår zipline.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Hos mamma får man inte svära, måste ha städat på rummet, måste lägga kläderna i tvätten, nästan ingen mobil, får inte ha mössa inomhus, får inte vara wannabe-gangster.
Hos pappa inte svära något mycket, ingen mössa när jag äter, inte slå mina brorsor och jag måste gå ut med Cilla när han säger till.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Hos mamma har vi 10 rum ett vardagsrum, mammas&Johans rum, köket,mina brorsors rum,2 kattvindar, två halllar och mitt rum.
Hos pappa har vi tre sovrum, två toaletter, ett kök och ett vardagsrum, en källare och en hall.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Hos pappa har jag bott sen jag var fyra månader, hos mamma har jag bott i snart ett år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Hos mamma är det roligt, ordning&reda och mysigt
Hos pappa roligt men lite långtråkigt.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela, hålla på med pokemonkort, städa, spela hockey utomhus på gården.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor hos mamma varannan vecka och pappa varannan.hos mamma så bor Johan ,min lilla syster Sol ,vår katt Brutus som rullar sig i sitt egna bajs och mina bröder Vinter & Vile.
Hos pappa så bor jag, pappa, mina bröder Vinter,Vile och vår hund Cilla.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har eget rum hos både mamma och pappa.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Vildar
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02246
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min mamma min pappa min bror och jag
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nja ibland diskmaskinen
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Berg och en å
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Nej
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
9
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
2,5år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jätte bra
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Sova och vara med min familj och hund
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej bara ett
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Ja jag har ett eget rum
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Karin
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02244
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
I mitt hem bor vi sex stycken mamma Annika, pappa Pelle, storasyster Elle, mina två bröder Max och Oscar och jag Emilia. Vi har också en hund (Selma) om det räknas.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Hemma hjälper jag till att passa min lillebror, gå ut med hunden, plockar ur diskmaskinen, dammsuga , duka och damma.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utan för mig så finns det en skid backe med en lift vi har också utsikt mot Renfjälet. Framför vår hus finns det fyra lika dana hus. vissa är svarta och visa är röda.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Våra regler är att vi ska lägga oss i tid, äta så många måltider tillsammans, att tacka för maten och duka undan och mer.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
I vår hus finns det sju rum och ett kök i hopp satt med ett vardagsrum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Vi har bott i vårt hem i två år. Vi gillar att flytta och upptäcka nya ställen.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet i vårt hem är ganska lugnt men vi bor precis bredvid en skidbacke så man hör liften, pistmaskinen och musik. Livet hemma är mysigt. Och vi har härliga middagar.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att spela kort, leka med hunden, spela Mariokart ,spela brädspel , titta på filmer och serier och pyssla.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor inte i två hem. Jag bor i en villa i Åre.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum på övervåningen. Där sover jag, gör läxan, tittar serie , hänger med kompisar och mer. Mitt favorit ställe är så klart mitt rum det är så mysigt där och jag för en bra och skön vibe där.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Emilia
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02242
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Maya
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Dom som bor hemma hos mig är jag, min storasyster, min mamma, min pappa och min hund Viska.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
ja jag hjälper till med tex.städa mitt rum, ta ut disken ur diskmaskinen och jag hjälper till att ta hand om vår hund.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
I trädgården finns det en studsmatta och det finns en fotbollsvägg man kan spela fotboll mot. Det finns också en klättervägg på hus väggen.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag får inte vara uppe hur länge jag vill, man dukar av bordet när man har ätit och man plockar undan efter sig.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har 12 rum i vårt hus.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hus hela mitt liv, det vill säga i snart 12år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag tycker det är bra för att alla är snälla med varandra och jag tycker om att vara hemma.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag gillar att titta på tv, jag gillar att spela fotboll på sommaren och jag gillar att vara på mitt rum.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag bor bara i ett hem.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Ja jag har ett eget rum på övervåningen och min favoritplats är i mitt egna rum.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Maya
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02240
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Mamma
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag bor med Min bror, mamma och pappa. Mamma och pappa har ett eget rum och Bosse och jag sover i olika rum alla på övervåningen.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag brukar hjälpa till med maten, vika tvätt och plocka in och ur diskmaskinen ibland.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Nedanför är det en skog och en lift. Ovanför är det två hus och mer skog. Vi kan även se sjön och skidbackarna.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Vi ska gå och lägga oss vid 9 på kvällen, så vi är pigga dagen efter. Men vi får vara uppe längre på helgerna. Vi får inte svära.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har nio rum, tre sovrum uppe en toalett och ett vardagsrum nere har vi kök gästrum tvättstuga och en till toalett.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bot i mitt hus i typ 9 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är ganska lugnt hemma hos mig det händer inte så mycket. Vi brukar ofta vara på träningar och på helgerna är vi ofta i skidbacken.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att åka madras ute på gårdsplan hoppa stutsmata och spela fotboll ute, läsa, spela pingis, laga mat ibland och titta på film.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag bor i ett och samma hus.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum på övervåningen med säng skrivbord och två hyllor där jag har alla mina grejer en med kläder och en med pyssel och böcker.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Bella
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02238
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Jag
Fotograf: Jag
Fotograf: Jag
Fotograf: Släkting
Fotograf: Jag
Fotograf: Jag
Fotograf: Min mamma
Fotograf: Jag
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag, min storebror, min pappa, min mamma och min hund.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Ja, jag hjälper till mycket som plocka ur diskmaskinen, gå ut med hunden, dammsuga golvet, duka till middagen och städa mitt rum.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det är fint utanför mitt hus för att man ser fjällen, älven, skogen,lägdorna och alla andra små hus i den lilla byn jag bor i.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Regler: Godis och chips får man bara äta på helgen.
På helgen får jag vara vaken längre än på vardagarna.
En bestämd speltid
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Mitt hus har 12 rum och 7 rum i källaren.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott länge i mitt hus men när jag var fyra år så renoverade vi vårt hus så då flyttade vi 6,8 km bort till Duved.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är mysigt och varmt året om i huset. Vi har utsikt över fjällen och Indalsälven. På sommaren brukar jag, min storebror och min mamma bada i älven. Vi har en flytbrygga i älven som vi simmar ut till och hoppar ifrån.
Vårt hus är 160 kvm stort.
I vårt hem är det mycket gamla möbler.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att spela kort, åka längdskidor i våra egna dragna spår, topptura på ett kalhygge som ligger i närheten. Jag tycker också om att mysa med min hund, titta på min mobil, spela bilspel i min bilsimulator och åka skoter.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum på andra våningen i min loftsäng.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
David
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02236
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Dom som bor hemma hos mig är min mamma Jonna, pappa Mathias, lillebror Otto, jag och mina två kattungar Puck och Skott.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till med att städa mitt rum en gång i veckan och tömmerkatt lådan ibland.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Inte spela på vardagarna, inte svära, inte använda innebandy/hockey klubbor inomhus och inte slåss.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har sju rum med kök
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Vi har bot här i åtta år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Jag trivs hemma och med mitt liv.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att titta på tv, spela, spela piano och lösa Rubiks kub.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag har bara ett hem
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Lowe
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02234
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
hemma hos mig bor min mamma Katrin min pappa Alexander min syster Ebba och mig
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
jag städar mitt rum och diskar lite ibland
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
utanför fönsterna ser man en lekpark andra lägenheter garage en parkering och Åreskutan
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
vi får inte skrika vi ska plocka undan efter sig
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
vi har 7 rum ett kök ett vardagsrum en toa ett badrum min mamma och pappas sovrum min syster Ebbas sovrum och mitt sovrum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
vi har bott i denna i ett år och en månad
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
mitt liv i mitt hem jag har just nu är normalt inte så speciellt
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag gillar att kolla på tv:n och spela tv och brädspel
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
jag bor i ett hus bara men jag har ett hus i Oskarshamn också men det bor vi inte i.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag sover i mitt rum som jag inte delar med någon
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Agnes
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02232
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag, mamma, pappa, min syster och min hund.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Nej.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Vi har en skidpark och en studsmatta och en tomt.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Ja. Jag får inte vara uppe över halv 10 på vardagar.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
6 rum, kök, 3 badrum, en tvättstuga, ett garage och en vallabod.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Ungefär ett år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Vi bor i ett mysit hus på en villagata i byn Duved i Åre.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela tv spel, laga mat och leka med min hund.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Isidor
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02230
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Min mamma, pappa, lillebror och jag
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Dammsuga och tömma diskmaskinen
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Väldigt vitt på vintern
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag får inte göra någonting dumt
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
7styken
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
I hela mitt
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Väldigt snöigt på vintern och varmt på sommaren
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Spela tv spel och åka skidor.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag såver i mitt rum
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Ivar
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02228
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos mig bor jag, min mamma Sara, min pappa Andreas och min hund Kava.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag kan hjälpa till hemma lite till exempel att gå ut med hunden eller städa mitt rum.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hem finns det en studsmatta på sommaren, våra två bilar, ett förråd och våra skotrar.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Ja och de är att jag måste ställa in min disk i diskmaskinen, jag har skärmtid på vissa appar, äta godis på lördagar och plocka upp efter mig.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Hemma har vi 3 toaletter, 2 sovrum, 1 vardagsrum, 1 kök, 1 kontor, 1 gästrum och 1 duschrum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem i 11 år fast snart 12 år så alltså hela mitt liv.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet i mitt hem är bra. Jag har bott här hela mitt liv och har alltid älskat mitt hus. Vi har gjort om lite till exempel i mitt rum och i vardagsrummet men det blir bara bättre.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att mysa, dansa, titta på tv, vara med kompisar och vara med min familj när jag är hemma.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i mitt egna rum med en säng, en byrå, en garderob och ett sminkbord. Jag är ensam barn så jag delar inte rum med någon. Mitt rum är på övervårningen och där är också en toalett, kontoret och mina föräldrars sovrum.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Dixie
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02226
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Fotograf: Lucas
Fotograf: Lucas
Fotograf: Lucas
Fotograf: Lucas
Fotograf: Lucas
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Jag bor med min mamma och pappa för min brorsa har flyttat till Järvsö.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag lagar mat. Jag städar mitt rum. Jag klipper pappa.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Det finns ett växthus, bilväg, innegård och två till radhus.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Jag ska ta av mig skorna innan jag går in. Jag tar med mig disken när jag har ätit något.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Det är 6 rum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
jag har bott i mitt hem i 4 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Livet är bra. Jag känner mig trygg. När jag kommer hem efter skolan gör jag mellanmål och tar det lugnt.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att laga mat hemma. jag gillar att spela tv spel och att kolla på tv.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag har ett eget rum. Jag sover i min säng.
Publicerat
24 februari 2026
Berättat av
Lucas
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02224
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Duveds skola F-9
Klass
5:1
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Mamma, pappa, brorsan och jag.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Bära in ved, plocka in i diskmaskinen ibland, Passa lillebror när mamma eller pappa inte är hemma.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
vi har en stor gräsmatta och på den är det en studsmatta och gungor och vi har också en väldigt stor uppfart där vi har gjort en liten hockeyplan.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
jag får inte ha mobilen vid matbordet och vara otrevlig.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
13 rum, två toaletter, ett kök, två vardagsrum, en liten hockeyplan där man kär knähockey, ett rum där vi har en bastu och ett badkar och en dusch, tre sovrum, ett klädförråd.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hus i typ ett och ett halvt år snart så jag är ganska ny inflyttad.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är ganska lugnt men det är mycket tävling och mycket hockey på tv. Jag och brorsan brukar tävla om vem som är snabbast och vem som vinner när vi spelar hockey eller nåt.
Jag och pappa brukar tävla om vem som vinner i spel och allt möjligt.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Vara på skottrampen alltså träna på skott, hoppa studsmatta, spela med kompisar, spela fotboll.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag är den ända i familjen som sover på nedervåningen och jag har ett eget rum.
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Liam
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02222
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
I mitt hus bor min pappa, mamma, storasyster, storebror & jag. Men sedan har jag också sex stycken husdjur. En katt som heter Alicia & är 10 år, två kaniner som heter Ester & Sotis som är 3 år och tre höns som är 2 år och heter Hulda, Harriet & Ingrid. Min storasyster är nästan 2 år äldre än mig, och min storebror är 4 år äldre än mig.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag brukar hjälpa till med att tömma diskmaskinen, laga mat eller mest baka ibland. Jag ÄLSKAR att baka, mest kladdkaka, chokladkakor eller kolakakor. Jag älskar choklad.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hem så finns det en jättefin sjö som vi brukar åka skridskor på när det är vinter och bada och paddla i när det är sommar. Vi har en supp och en kanot, jag tror att kanoten är från min gammelfarmors föräldrar, men jag är inte säker. Vi har en stor tomt där det är ett garage med utesaker. Där är också kaninernas och hönsens stora bur nedanför garaget. Man få gå ner två trappor utomhus för att komma ner till den stora trädgården, annars är det bara ett miniberg vi dörren. Vi har också en studsmatta uppe på sommaren.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Ja, lite. Vi köper godis på lördagar och tar bara 5 godisbitar. Och så får vi inte ha skärm hur länge som helst. Och vi äter oftast mat tillsammans om inte någon är för trött och vill äta på sitt rum.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 13 ganska stora rum hos mig om man inte räknar trappor och små korridorer. Det är badrum, sovrum, hall, kök, matrum & vardagsrum.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem i hela mitt liv, men mina föräldrar har bott där i ungefär 20 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hus är stort, fint och väldigt stor trädgård. Det är gjort av mörkbruna träbalkar och oranget tegeltak. Källaren har en tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, tvättkorg, badkar och bastu. Där är också mitt rum. Vi har också ett rum där vi har en snickarbänk, pappas jobbhörna och en matkällare med viktiga saker till kris och mat så vi inte behöver åka iväg och handla. Vi har också en toalett i källaren. På mellanvåningen har mina föräldrar sitt sovrum, min syrra sitt rum och vårt badrum med dusch. Vi har också hallen, köket och matrummet där.
På övervåningen är det mer gammeldags stil med takmålningar och stockväggar. Där är också min storebrors rum, och han har ett eget badrum med dusch innanför en dörr i hans rum.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag tycker om att volter och tricks i mitt cirkustyg och ribbstol. Jag gillar att måla med akvarellfärg och annan färg, och att rita på papper eller tavlor. Jag gillar att kolla på tv i soffan på övervåningen som har jättefina takmålningar med text. Vi brukar kolla på lyxfällan, det sitter i väggarna, husdrömmar, eller s:t Görans sjukhus på TV:n Och oftast ha popcorn, chips, glass eller något annat att äta till. Jag gillar också att bara chilla i sängen. Men också att vara ute och åka pulka, hoppa studsmatta eller spela kubb. Jag gillar också att bada i sjön utanför vårt hus.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
I mitt rum har jag en säng som man kan fälla upp och ner, den är ljusgrön, jag har också en sänghimmel som är turkos söm är över min säng och mitt ljusgula skrivbord. Jag har ett beiget cirkustyg som man både kan slappa och göra volter i, och en ljusgul ribbstol. Jag har låga träbänkar med förvaring med fårskinn på, där har jag alla mina målarsaker.
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Alma
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02220
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Mamma,pappa, min syrra, jag och jag har två ute kaniner.
Min mamma är 43, pappa är 39, min syrra är 14 jag är 11 och mina kaniner är 2.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till med att tömma diskmaskinen och ibland hänga upp tvätt. Jag måste också städa mitt rum.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför står två bilar. Det finns en liten gräs matta och en studsmatta på framsidan. Mitt hus är grått/ljus blått, och bruna tegelstenar. Dörren är blå.På baksidan finns det en stor gräs matat och lite växter, blommor och lite grönsaker och frukt. Mina kaniner är också på baksidan. Ibland får de gå ut till hagen på sommaren för att äta gräs.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Kanske några, men jag vet inte.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 3 sov rum, 2 badrum, ett garage och ett förråd.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hus i 6 år. Vi flyttade in när jag var 5 år.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det är bra, man brukar höra när min pappa spelar eller när min syrra lyssnar på musik.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att köra gymnastik på min airtrack och jag gillar att sova.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i ett eget rum.
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Maite
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02218
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hos pappa bor jag, pappa och min lillebror.
Hos mamma bor jag, mamma och min lillebror.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag ställer min disk i diskmaskinen och städar mitt rum. Ibland städar mamma mitt rum åt mig. Jag lagar även mat ibland.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
Utanför mitt hem är det en lekpark en STOR gräsmatta och massa andra lägenheter.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
Vi har inga speciella regler men vi försöker att tacka för maten och andra saker.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Hos mamma har vi sex rum. Tre sovrum, ett kök, ett badrum och ett vardagsrum.
Hos pappa har vi sju rum. Tre sovrum, ett kök, två badrum och ett vardagsrum
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
mamma och pappa skilde sig för ett år sedan vilket betyder att vi flyttade från vårat hus för ett år sedan, vilket betyder att jag har bott i mina hem i ett år snart.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Min lillebror väcker mig klockan 5 eller 6 på morgonen och river mina ben och sparkar på mig. Det är väldigt irriterande men jag är van nu. Jag går och lägger mig vid typ åtta, halv nio.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Hemma gillar jag att spela Roblox och Fortnite. Jag gillar även att pyssla, kolla på mobilen och leka med kompisar.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Jag bor varannan vecka hos min pappa och varannan hops min mamma. Hemma hos pappa har jag ett eget rum och en egen toalett, fast alla får använda den.Min lillebror har ett eget rum och min pappa har ett eget rum med en balkong och de delar på våran andra toalett. Vi har ett kök och ett vardagsrum med en soffa och en tv och massa andra saker. vi har också en hall där vi hänger våra saker och en tvättstuga med våra smutsiga kläder tills de tvättas. Hemma hos min mamma har vi det mindre för där har vi en hall med våra kläder och en toalett som alla delar på. jag har ett eget rum och min lillebror har ett eget rum men min mamma har en säng som står i köket med ett draperi. hon har sin garderob i mitt rum. Mammas rum är väldigt mysigt dock. Vi har ett litet grönt kök och ett vardags rum med soffa och tv och andra saker. I Vardagsrummet har vi en balkong som vi kan sitt på på sommaren.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag har ett eget rum hos både mamma och pappa med jag väljer att sova i mammas och pappas sängar på nätterna.
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Stella
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02216
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
3, 4 med min katt
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
ibland hjälper jag till med olika saker
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
det ser fint ut stor tomt, pool, stor altan, osv.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
kanske några regler
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
11
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
snart 12 år
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
I mitt hem är det lugnt jag har inga syskon som springer runt och skriker, ingen bråkar och alla är lugna.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag tycker om att spela tv spel, spela brädspel med familjen, köra fotboll på tomten och handboll på tomten, osv.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
nej
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag sover i mitt egna rum
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Frank
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02214
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos mig bor det 4 personer. Det är min mamma som är 39 år, min pappa som är 41 år, min lillebror som är 7 år och jag själv som är 11 år. Men om husdjur räknas som familj så har jag två katter också. Mina katter heter Ellie och Roger och dom blir 1 år i april.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till ibland. Jag städar mitt rum, det måste jag göra. Ibland så plockar jag ut disken ur diskmaskinen eller blockar in i diskmaskinen. Ibland så städar jag bara lite random också.
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
utanför mitt hem ser jag mitt garage som är gjort av tegel och har ett mörkbrunt trätak. Där brukar min mobil stå också och den är grå/silvrig. jag ser också min ek som är jättestor och där bor det ekorrar. jag ser också min altan som är av trä. Där på ligger det också ett bord med stolar som är fina. bordet är runt och ljusgrått. På sommaren brukar jag också se min lilla pool som är blå. På hösten brukar jag också se massa lövhögar på marken från eken. Man ser också mitt trädgårdsland där ifrån där det brukar växa morötter, jordgubbar, smultron och en massa kryddor.
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
En regel är t.ex. att jag måste fråga innan jag tar t.ex. en glass.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Vi har 15 rum i vårat hem, vi har en tvättstuga, ett lekrum, ett biorum, en klädkammare, ett förådsrum, ett gästrum, en hall, tre sovrum, ett kök , ett vardagsrum och 3 toaletter.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hem sen jag var fyra. Alltså sen 2018, innan det bodde jag i solna i en liten lägenhet. Men när min lillebror kom var vi tvungna att flytta till ett större hem för att min lillenbror skulle kunna få ett eget rum när han blev större.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Mitt hem är mysigt och fint. Oftast är det bra stämning förutom när min lillebror blir arg för ingenting, när det har hänt något på jobbet eller när något har gått sönder. På fredagskvällar och på lördagskvällar så brukar vi klämma ihop oss i soffan och titta på någon rolig film. vårt hus är gjort av tegel och det har platt tak så på vintern brukar min pappa få skotta taket. vi äter alltid middag tillsammans om inte någon har träning.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
Jag gillar att göra lite allt möjligt. Under sommaren gillar jag att bada i min familjs pool och hoppa studsmatta, i studsmattan brukar jag volta och tricksa och sånt. Jag gillar också att spela digitala spel med min lillebror. Under hösten gillar jag att plocka kastanjer från vårat kastanjeträd och sedan pyssla med dom. Under våren gillar jag att plocka blommor, Plantera saker i vårat trädgårdsland och att bara vara inne. Under vintern om det är kramsnö gillar jag att göra snögubbar men om det inte är det gillar jag att vara inne eller att åka pulka med familjen eller med kompisar.
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag delar inte rum med min lillebror. Jag har ett eget rum och det är där jag sover. Min säng är stor och full med gosedjur.
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Cajsa
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02212
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
I min hus så är vi 5 personer mamma Sofie hon är 41 år pappa Anders är 44 år storebror Edward är 14 jag är 11 år och min lilasyster är 8 år plus mina katter
dem har vi haft i några år nu.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
Jag hjälper till hemma att bedda ta ut kläder från tvättstugan och laga mat
om jag gör dem här syslerna så får jag min månads pengar jag får
250 kronor per månad
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
på min tomt så har vi en altan utan för dören med staket runt
på baksidan så har vi en fotbolls plan med två mål och ett garage
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
jag har direkt inga regler men jag har att man inte får äta mat i soffan.
och jag får bara använda m,in mobil i tre timmar per dag.
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
i vårat hus så har vi 14 rum vi har 4 sovrum och 3 toaletter en på varenda våning, och två vardagsrum.
och resten är bara garderob rum eller annat.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
vi har bott i vårat hus i 4 år jag var bara 6 år då innan det huset jag bor i nu bodde jag i ett rad hus det var två våningar men det var inte heller lika stort som det huset som jag har nu.
Förut så bodde jag i Vendelsö.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Hemma hos mig så har vi tre våningar min familj gillar att ha gäster och åka till gäster
jag brukar mest kolla på tv eller spela på datorn. min syster hon brukar oftast kolla på sin padda eller kolla på tv.
min store bror är mest bara i sitt rum eller hänger med kompisar min pappa jobbar ibland hemma och ibland på jobbet samma med mamma,
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
jag brukar göra massa olika saker hemma tre saker av dem är att spela fortnite
med kompisar.
Eller kolla på något bra på tv.
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
Nej jag bor inte i flera hem.
jag bor bara med min familj och mina katter,
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
Jag sover i ett eget rum på den tredje våningen.
jag sover längst upp för jag tycket att det är bra att vara längs
upp i huset
Publicerat
20 februari 2026
Berättat av
Charlie
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02210
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
Hemma hos oss bor jag mina pappa,mamma och min brorsa.
pappa brukar gå upp tidigt på morgonen medans jag mamma och min brorsa vaknar lite tidigare.jag mamma och pappa brukar vara hem medan min bor är med sina kompisar.
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
ta ur disken
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
vit
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
inte ta söndet saker
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
Jag har ett eget sov rum mamma och pappa har ett sov rum min brorsa har ett sov rum och vi har också ett gäst rum men där sover ingen. Vi har en badrum på övervåningen med toa och tusch och sen har vi ett badrum på nedervåningen med badkar tusch och toa.
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
Jag har bott i mitt hus i hela mitt hos men en gång har vi fått översvämning och då var jag typ 3 år och då bodde vi hos min mormor i en vecka.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
vi är fyra personer i vårat hem det är lugnt och chill i vårt hem. Jag har ett eget rum som är format som ett L det är ett ganska stort rum och jag har en säng en dator och massa annat T.ex en garderob. Vi har 4 sovrum 2 badrum 1 vardagsrum. Vi har ett ganska stort kök där pappa och mamma brukar laga mat men det ska renoveras. Mamma och pappa brukar sitta i soffa och kolla på TV och min brorsa Theo brukar vara ute med sina kompisar och jag brukar vara på mitt rum och spela med mina kompisar så det är ganska tyst i vårt hus men ibland brukar min brorsa ha med sina kompisar hem och då blir det ganska mycket ljud.
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag har ett eget rum på övervåningen där jag sover på nätterna.
Publicerat
19 februari 2026
Berättat av
Hugo
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02208
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
👥 Vilka bor hemma hos dig?
mamma pappa lillebror katten buster
🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?
inte mycket
🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?
typ som en skog
☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?
jag vet inte
⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?
4
⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?
2 år kanske
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
Det börjar med en lång trappa upp till mitt hus och sen så har jag jättemånga tråd på tomten
🕹 Vad tycker du om att göra hemma?
spela typ
🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!
ett hem
🛌 Var sover du? Har du eget rum?
jag har eget rum och sover i min säng
Publicerat
19 februari 2026
Berättat av
Charlie
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/02206
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Hanvikens skola
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.