Mitt Liv

Om Mitt liv

Mitt liv är en rikstäckande, flerårig digital insamling för elever i grundskolan, startad av Nordiska museet och UR i samverkan och särskilt riktad till mellanstadiet. På ett liknande sätt som i Nordiska museets insamlingsprojekt Mitt hem från 1942 får barnen lämna in berättelser om sitt eget liv, som en hälsning till framtiden.

Är du lärare och vill komma igång direkt? Klicka här istället.

Syfte och mål

Hur berättar vi för unga personer att de är en del av historien och att historien är en del av dem? Syftet är att stärka elevernas historiemedvetande; att ge förutsättningar att förstå historiens betydelse för vår samtid och att förstå att de själva är en del av historien. Men också att uppmärksamma samhällsfrågor ur barnens perspektiv, som deras rättigheter både nu och då.

Målet är att eleverna ska kunna använda sig av historien och andra personers minnen för att hitta sitt eget sammanhang och bli medvetna om sin egen betydelse i historiens kollektiva minne. Att glömma är att förlora en bit av sin identitet, därför fyller varje minne en viktig funktion.

Hur går det till?

Mitt liv innehåller fyra uppgifter som alla på olika sätt skildrar elevens tillvaro just nu. I grunduppgiften ”Min dag” berättar eleverna vad de gör en vanlig dag i sitt liv. Därtill finns tre fördjupningsuppgifter där eleverna kan berätta mer – ”Mitt hem”, ”Människorna i mitt liv” och ”Mitt liv 2050”. Eleverna får då också chansen att berätta om sitt liv – för framtiden.

Vad händer med materialet?

Det insamlade materialet blir en del av Nordiska museets samlingar, där det kommer att finnas tillgängligt för framtidens forskare.

Mitt liv har så här långt genererat över 5000 inskickade bidrag från elever i Sverige och svenskspråkiga elever i andra länder.  Alla bidrag sparas för framtiden i Nordiska museets samlingar. Tveka inte att höra av dig om du undrar någonting. Det finns en del information att ta del av här nedan.

Vanliga frågor och svar:

► Vad är en Skaffare?
Artur Hazelius, Nordiska museets grundare, kallade de människor som tog fram och skänkte minnessaker till museet för skaffare. Vi vill göra barnen till moderna skaffare – och låta dem dokumentera sina liv.

► Har det här gjorts förr?
Redan 1942 gjordes en likadan insamling av Nordiska museet och UR (dåvarande Skolradion), där tusentals barn fick berätta om sina hem och sina liv. Ett urval av berättelserna presenteras för första gången, tänkta att fungera som inspiration och underlag för diskussioner i klassen.

► Hamnar det jag skickar in på museum?
Ja, allt som skickas in här blir en del av Nordiska museets samlingar och kommer att finnas tillgängligt för framtidens forskare. Om du vill kan det även hamna i våra utställningar, både på nätet och på museet.

► Hamnar jag på internet nu?
Ja, om du vill. Men bara med ditt förnamn. Dessutom behöver du få godkänt av dina föräldrar. Det är alltid läraren som skapar och har full kontroll över insamlingen. En elev kan därför aldrig publicera något direkt till internet.

► Vad händer om jag ångrar mig?
Du kan när som helst kontakta Nordiska museet om du vill att ditt bidrag ska avpubliceras.

► Jag har hört talas om ”Tidsvalvet”, vad är det?
Det är en magisk plats i Nordiska museets källare som öppnade sommaren 2020. Där får du utforska barns historia och hjälpa till att bevara deras berättelser för framtiden. Även här samarbetar Nordiska museet med UR. Läs mer här.

►Kan vem som helst vara med?
Nej, den här insamlingen är just nu bara till för svenskspråkiga elever. Om du vill vara med får du tipsa din lärare att starta en insamling för just din klass. Alla svenska skolor finns inlagda, men om du representerar en svenskspråkig skola utanför Sverige behöver du mejla oss, så lägger vi in din skola manuellt.

► Kan man vinna något?
Ja! Som extra morot utser Nordiska museet och UR ”Årets skaffare”. Priset går till en klass som särskilt väl hjälpt till att spara sin samtid för framtiden. Tårta, diplom och prisutdelning vankas för vinnarna. Men alla bidrag sparas i museets samlingar, varje elev och varje berättelse är viktig!

Kontakt

Projektledare: Jörgen Löwenfeldt.
Koordinator: John Högström
Ansvarig intendent: Maria Maxén
Publik producent: Wenke Rundberg
Presskontakt: Sofia Hiller

Vill du få mejlutskick några gånger om året med information om Nordiska museets insamlingar? Anmäl dig här.

Produktion

Webbplatsen är framtagen av Earth people.

Berätta du också!

Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!