Berättat av Viola
Född 2011. Lindåsskolan 4-9. 5C.
📆 Vilken dag vill du berätta om?
26.01.2023
💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra
Jag heter viola och jag blir tolv år gammal i mars. Namnet viola betyder viol och det är min favoritblomma. Jag tycker om att spela teater, spela piano, dansa och skriva berättelser och romaner. Jag är superdålig på dataspel och bollsporter. Jag älskar att baka och laga god mat. Min favoriträtt är tacos eller pizza och jag gillar kladdkaka och muffins. Jag blir arg när något är orättvist. Det absolut bästa man kan göra är att ha fest eller kalas hemma hos sig. Jag har både födelsedagskalas och advents fest hemma hos mig varje år. Då bjuder jag in några från klassen som får komma. Dessutom har jag släktkalas och det älskar jag. Jag tror att jag uppskattar kalas mest i hela världen.
✏️ Berätta om en dag i ditt liv
En vanlig torsdag vaknar jag runt 06.00, det är ganska tidigt. Jag har alltid vaknat tidigt. Jag vaknar utan att väckarklockan i mobilen behöver ringa, men ibland så vaknar jag av mammas eller pappas väckarklocka. När jag är vaken kliver jag ur sängen. Jag tänder taklampan med knappen. I julklapp fick jag ett par mjuka tofflor att ha inomhus nu när vi har det kallt i huset. Elen är ju så dyr just nu så vi har det kallare i huset. Jag tar på mig dem och går ut ur mitt rum och in på toan. Mitt rum ligger närmast toan. Jag behöver bara gå ut ur mitt rum och så har jag badrumsdörren rakt framför näsan. Sedan går jag på toa och tvättar händerna. Jag torkar mina händer på handduken bredvid vasken och låser upp. Jag går ut ur badrummet och tillbaka in på mitt rum. Nu ska jag byta om. Jag tar av mig den nya pyjamasen som jag fått av farmor och väljer några nya kläder. Jag har mina kläder i en stor garderob som står i fotändan av min säng. Där ligger mina kläder prydligt ihop vikta på hyllplan. Jag väljer några kläder ur garderoben och tar på mig de. Oftast tar jag på mig jeans, strumpor och någon långärmad tröja. Sedan stänger jag dörren till garderoben och går ut ur mitt rum.
Sedan går jag vidare ut i köket. Vid det här laget har både mamma och pappa vaknat men inte mina två systrar. Jag brukar ha svårt att komma på vad jag ska äta till frukost så jag sätter mig hos pappa i soffan. Ofta så kollar jag på någonting på telefonen, typ youtube. Min pappa äter alltid mörkt bröd med smör och ost tidigt på morgonen och han tröttnar aldrig. Sofforna som vi sitter i står i samma rum som köket. Mamma älskar sofforna. Hon brukar säga att de heter guldsofforna för att de har samma färg som guld. Hela övervåningen består av ett stort rum med en eldstad i mitten, och en sorts barnkammare vid sidan av med tre små rum och en toalett. Till sist blir jag tvungen att äta något till frukost. Ibland äter jag mjölk och flingor. Vi ställer fram en skål, en sked, ett paket mjölk och flingpaketet. Jag börjar äta.
Efter att det har gått en stund så vaknar mina två syskon Iris och Tyra. Sedan sätter jag min telefon på laddning i köket. Ungefär då så går mamma till bussen som tar henne till jobbet. Då ropar jag hejdå till mamma och så går hon. Jag brukar hjälpa iris att klä på sig för att hon är så liten. När vi ska välja kläder åt henne så bär jag in henne på hennes rum så får hon sätta sig på sängen. Iris rum ser ut ungefär som mitt rum. hon har en likadan garderob. Jag öppnar garderobsdörren och jag tar ut några kläder. Iris har en massa kläder så att det inte får plats. Sedan tar hon av sig pyjamasen och så hjälps vi två åt att sätta på henne kläderna. När vi har klätt på Iris så är det dags att sätta upp hennes hår. Då brukar jag passa på att sätta upp och borsta mitt eget hår. Då går vi in i badrummet. Där har vi hårborstar och gummisnoddar till håret. Jag brukar göra en fläta,en tofs eller om jag har tid någon inbakad flätfrisyr. Jag kan inte göra lika bra saker på mig själv så jag brukar ha håret löst, ibland i en helt vanlig tofs. Nu brukar vi vara klara med det mesta men pappa brukar göra våfflor som en andra frukost.
Han började med det när Tyra för ett tag sedan inte ville gå upp på morgonen. Då lagade pappa våfflor för att Tyra skulle vilja gå upp. Jag tar med Iris till köksbordet och där får vi våfflor. Vi brukar äta ungefär två var. När vi är klara med maten så börjar klockan bli ganska mycket. Jag går från bordet och säger tack för maten till pappa. Sedan går jag in i badrummet. Det är dags att borsta tänderna. Jag sköljer min eltandborste i vattnet och tar på lite tandkräm. Sedan borstar jag mina tänder med eltandborsten. När jag har borstat i ungefär två minuter spottar jag ut tandkrämen i vasken. Sedan börjar jag packa min skolväska. Skolväskan är ganska liten med regnbåge skimmer på. I skolväskan lägger jag ner en frukt. Den ska vi äta på första rasten i skolan. Sedan går jag till min skoldator. Det är lite olika var jag laddar den. Ofta laddar jag den vid köksbordet. Jag drar ut sladden ur väggen och lägger ner Datorn i väskan. Sedan går jag till köket och tar telefonen och lägger ner den i väskan. Jag har ett speciellt fack i min väska där jag lägger min mobil.
Sedan går jag till hallen. Jag tar på mig min jacka och mina kängor. Jag sätter väskan på ryggen. Sedan ropar jag på Tyra. Hon brukar vara där uppe så jag brukar stå i trappan och ropa. Vi brukar gå till skolan ihop. Jag brukar vänta lite på henne så att hon ska bli klar och sedan öppnar vi ytterdörren och går ut.Vi går till vår uppfart och svänger vänster. Där finns en skogsstig som vi går på. Det ligger ett tunt lager av snö på marken, men det är så lite att man inte kan bygga snögubbar eller åka pulka. De har precis huggit ner ett par träd nära stigen. När vi kommer ut ur skogen Kommer vi fram till en fotbollsplan och en tennisplan. Där finns stora gatlyktor som lyser ner över planen. Dit brukade vi gå på utflykt med fritids när jag gick i tvåan. Sedan går vi ner för en backe. Nedanför backen finns ett radhusområde som vi går genom. När vi går till skolan jag och Tyra skoja och prata om allt möjligt. När vi gått genom radhusområdet så kommer vi in på skolgården. Till vänster om vägen står cykelstället. På sommaren står det en massa cyklar där men nu är det för isigt på marken för att cykla. Jag och Tyra svänger i på skolgården och jag säger hejdå till henne. Hon springer bort till sina kompisar och jag går vidare över skolgården.
Mina bästa kompisar Alice och Beatrice står ofta vid skolmatsalen. Vi brukar kalla det för bamba. Jag hälsar på Alice och Beatrice och börjar prata med de. Vi brukar prata om lite allt möjligt. Det ringer i när klockan är fem i åtta. Då börjar alla klasserna så det är alltid helt kaos. När det ringer in går vi till dörrarna. De brukar öppnas lite efter att klockan ringt. Det är så mycket folk att man känner sig så packad att man nästan inte får luft. Ofta är det någon som blir stämplad på foten eller får en armbåge av någon i ansiktet av misstag. När dörrarna öppnas väller det ut barn upp för trapporna. Vi går till kapprummet och klär av oss alla ytterkläder vi har på oss. Alla elever har en egen krok där man hänger kläderna. Jag lägger min mössa i korgen på min plats och går med Alice och Beatrice bort mot klassrummet. Utanför klassrummet ligger skolbiblioteket. Vi brukar ta vägen där genom för där går inte lika mycket folk. Ungefär 08.00 kommer vi in i klassrummet. Då börjar vi. På dörren står det 5 C. Det är min klass. Vi lägger våra mobiler i mobillådan. Där förvarar fröken telefonerna under skoldagen.
Första lektionen är matte. Vi har matte första lektionen på dagen alla dagar i veckan. På tavlan har fröken Karin skrivit några tal som vi ska göra. Det brukar vara ungefär tio tal eller färre. Talen ligger i skoldatorn och vi gör uträkningar i ett häfte bredvid. Det är gula häften med rutor på varje blad. 08.45 slutar mattelektionen och vi byter ämne till so. På So jobbar vi med medeltiden. Vi har ett häfte som man gör uppgifter om medeltiden i.
Efter lektionen är det rast. Jag, Beatrice och Alice brukar gå runt och prata. I stora varv och åttor går vi, runt klätterställningen, mellan Cykel stället och fotbollsplanen, runt gympasalen och upp i skogen går vi. Ibland är vi med och spelar king eller prick med andra elever på skolan men det är inte ofta. När vi gick i trean brukade vi leka i skogen men det är inte roligt längre. Nu pratar vi om vad vi gjort i helgen eller något annat. Ibland pratar ni om kriget som pågår i Ukraina. Det är inte okej att det finns krig! Jag hatar krig! Tusentals personer dör och allt blir dyrare i affärerna. Men det är så dystert och jobbigt så vi tycker att det är roligare att prata om andra saker. Det finns alltid något att prata om med Alice och Beatrice. Det hänger en enorm klocka på skolbyggnadens utsida. När klockan är tio i går vi in. Upp för alla trappor och in i kapprummet.
Nästa lektion på schemat är engelskalektion. Det ämnet tycker jag är lite tråkigt och jag förlorar energi. Vi brukar gå in i datorn på min bokhylla och göra några engelska uppgifter där. När det äntligen är slut med engelska är det NO. Vi skriver faktatexter i datorn om kroppen. Vi har fått välja ett ämne i kroppen att skriva om. Jag tycker om att skriva faktatexter. Jag hoppas att vi kommer skriva mycket faktatexter. Sedan är det dags att äta i bamba.
I bamba får man stå i kö för att Komma fram till maten. När man tagit mat sätter man sig vid sitt bord. Bordet jag sitter vid är runt. På mitt bord brukar pojkarna prata om något datorspel eller att någon i fotboll gjort ett snyggt mål. Maten vi får i bamba är helt okej. När vi är klara och får duka av från bordet går jag, Alice och Beatrice till kapprummet för att ta på oss.
När vi är ute på rast brukar vi få syn på mina eller Beatrices eller Alice syskon. Jag och min lilla lillasyster gör konster tillsammans hemma. Vi tar tag i iris och kastar upp henne i luften. Alice kastar upp hennes huvud och axlar och jag och Beatrice står på varsin sida om henne. Iris tycker att det är lite läskigt men mest kul. Iris går in klockan tio över. Då gungar vi korggunga. När vi har haft rast till klockan halv går vi till kapprummet och klär av oss. Sista passet har vi mer so och svenska.
När vi har slutat skolan ska jag och Beatrice på teater. Teaterkursen hålls vid Frölunda kulturhus. Sedan tar vi våra mobiler som ligger i mobillådan. När vi båda har gått på toa och tagit på oss ytterkläder i går vi till busshållplatsen utanför skolan. Vi kommer alltid precis när bussen kommer så vi får skynda oss att plocka fram busskorten. Vi ska till Skintebo. Vår teaterkompis Valdemars mormor skjutsar oss i sin bil till teatern. På bussen pratar och skojar jag och Beatrice och rätt som det är har vi kommit till Skintebo. Vi går av bussen och går iväg från busshållplatsen. Vi väntar en stund och så kommer Valdemar och Ben, så heter våra teater kompisar. I Valdemars mormors bil pratar vi med varandra och håller på med mobilerna. Det brukar vara något man vill berätta efter som att vi inte setts på en vecka.
När vi är framme vid Frölundatorg går vi in i byggnaden där vi har teater. Vi går alltid en bakväg in. Där inne i byggnaden utanför teaterrummet sitter de andra som går i teaterkursen.De sitter alltid i en ljusgrå soffa utanför lokalen. Vi brukar vara en av de första som kommer, det brukar bara vara Leo och Emelie som kommit. I ett rum inte långt från scenen sitter våra teaterlärare Anders och Carl och dricker kaffe. Klockan halv fyra börjar vi. Då öppnar Anders och Carl dörrarna till scenen och teaterrummet.
Vi sätter oss i en ring på golvet och Anders och Carl har en genomgång. Jag känner Anders sedan innan. Min pappa är bästa kompis med honom och jag brukar umgås med hans två söner. Jag har känt de sedan de förres. De heter Lukas och Gabriel. Gabriel går på dagis men Lukas är ett år yngre än mig. Anders familj var den ända vi träffade under pandemin. Nu träffar vi såklart andra när coronaviruset inte är ett problem. Vi träffade väldigt få då. På teatern börjar vi med en uppvärmning. En av de roligaste lekarna är en boll lek. Man kastar en boll i samma bana och försöker att inte tappa bollen. Sedan lägger Carl in fler och fler bollar. Det är så många bollar i luften att man nästan alltid misslyckas men det är bara roligt. Vi håller på med en pjäs. Jag spelar en sträng chef. Jag älskar pjäsen för att den är så rolig. Vi repar delar och scener från pjäsen. Många tycker att det är bättre att bara leka men det är kul att repa tycker jag. Vi brukar inte hinna repa hela pjäsen innan tiden är slut och våra föräldrar är har för att hämta oss.
Pappa står alltid på samma lilla parkering och väntar med bilen. Våra vänner från teatern och jag och Beatrice hoppar in i bilen och pappa skjutsar hem oss. Det är inte riktigt pappas grej att prata så vi pratar med varandra. Vi pratar om vad vi gjort på lektionen och om pjäsen vi ska framföra. I mars kommer vi att spela upp den för våra familjer. De får komma och titta på pjäsen. När jag och pappa har lämnat Mina vänner hos sig och åkt hem till oss är klockan rätt så mycket. Förra året fick vi en ny riksdag och ny stads minister. Ibland tänker jag på det i bilen.
Mamma har kommit hem från jobbet och hon har gjort middag. Fast hemma hos mig säger vi kvällsmat. Innan den är klar och bordet är dukat spelar jag på min pianoläxa. Jag går på piano kurs varje vecka. Sedan dukar jag till maten. Mamma gör ofta grönsakssoppa. Den är jättegod. Jag säger tack för maten och sätter mitt fat och mitt glas på diskbänken. Då börjar jag läsa läxor i typ 45 minuter. Sedan sätter jag mig med min mobil en stund innan jag ska gå och lägga mig. När klockan är 20:30 går jag till badrummet och jag borstar ut mitt hår och sätter upp det i flätor som jag ska ha i håret under natten. Efter det borstar jag tänderna och går ut ur badrummet. Jag byter om till min pyjamas och stänger garderobsdörren. Jag släcker lampan och lägger mig i min säng. Sedan kommer mamma in genom dörren och säger godnatt. Sedan går hon ut i köket och jag somnar ungefär klockan 21:00 en vanlig vardag.
Publicerat
25 februari 2023
Berättat av
Viola
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:1/04646
Insamling
Mitt liv – en dag i mitt liv
Skola
Lindåsskolan 4-9
Klass
5C
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6611 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.