Mitt Liv

Berättat av Tuva

Född 2011. Brotorpsskolan. 5B2022.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

15.11.2022

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

En dag i mitt liv 2022

En vanlig vardag i mitt liv består av att:

1. Jag blir väckt av mamma eller pappa (oftast pappa) klockan 07:00. Nu för tiden så har jag en högtalare i mitt rum, en högtalare är en apparat som man kan spela musik på när man vill. Och då brukar pappa sätta på en låt som heter “godmorgon”, i den låten så säger de väldigt många godmorgon (väldigt irriterande…) och så sätter han låten på typ högsta volym så att jag vaknar…

2. Jag tar på mig kläder, det brukar variera från dag för dag men om jag har köpt någon ny tröja eller några nya byxor så brukar jag använda de. Annars så brukar det bli jeans eller kjol och någon fin tröja. Ibland så brukar jag ha någonting i håret, som till exempel ett hårspänne. Men allra oftast så har jag inget i håret.

3. Sedan så äter jag frukost. Det brukar oftast bli flingor med mjölk när det är vardag, men på helger så blir det något mer än det för att då har jag mer tid på mig. Jag brukar också ha oboy-pulver i flingor och mjölken för att det ska bli lite godare. Och det är inte jag som ställer fram min frukost, det är nästan alltid mamma eller pappa som ställer fram allt och jag gör själva frukosten till mig själv.

4. När jag har ätit klart min frukost så går jag och borstar mina tänder. Jag brukar använda en helt vanlig tandborste som tyvärr är gjord av plast. (Plast är dåligt för miljön, så det är därför jag säger “tyvärr”). Plastdelen på min tandborste är orange och själva borsten är grön, kanske inte den bästa färgkombinationen men jag bryr mig inte så mycket. Jag borstar inte tänderna riktigt i två minuter men typ ca 1 min. Jag sköljer av min tandborste och går till mitt rum.

5. Jag går in i mitt rum och kollar på mitt schema om jag har några saker att packa med till skolan, (Som till exempel gympapåse). Och om jag har något sådant ämne den dagen så packar jag det och hänger den på ytterdörren så att jag inte ska glömma den hemma. Jag brukar bädda min säng också innan jag går, inte så noga för att jag har inget överkast än.(Ett överkast är som en filt fast som är mycket större, ett överkast brukar man lägga över sängen för att det ska se snyggt ut på dagen, man sover inte med överkastet). Men jag lägger täcket fint, puffar till kudden lite och lägger mitt stora gosedjur som heter Snobben på ena sidan av sängen. Sedan så brukar jag ringa min kompis som bor i radhusområdet bredvid mig och fråga om hon vill gå sällskap till skolan.

6. Jag tar min väska, säger hejdå till mamma och pappa, stänger ytterdörren och går till hissen. (En hiss är typ en maskin som tar sig upp och ner för någonting. Som till exempel om man har en barnvagn så kanske man inte vill anstränga sig för att gå ner för trapporna med den, så då kan man åka i en hiss istället. Ett enklare sätt att ta sig upp och ner på). Om inte hissen är på våran våning och jag har ganska bråttom till skolan så brukar jag ta trapporna istället. Jag brukar cykla till skolan för att det går så mycket snabbare att ta sig till skolan då. Jag flyttade för inte så länge sedan så jag har lärt mig den nya vägen till skolan, men nu kan jag den ganska bra. Den vägen är lite trevligare att cykla än den förra, för att man cyklar igenom en skog där det finns mycket växter och träd och det är mycket mysigare än att cykla över massa vägar och tunnlar.

En vanlig torsdag på skolan:

Skolan startar 08:10 med teknik/NO.

08:50 har vi engelska

09:30 är det rast

10:00 är rasten slut och vi har SO

10:50 har vi en kort matte innan lunch

11:00 är det lunch

11:20 är lunchen slut och vi har matte

12:00 är det rast

12:40 slutar rasten och vi har svenska

13:20 så har vi NO

14:05 så går vi och hämtar mellanmål och har högläsning i klassrummet.

14:35 så går vi ner i gympasalen och har idrott

15:20 slutar dagen

7. Efter skolan så brukar jag gå till mellanstadiets fritids som heter klubben och äta mellanmål och sedan så går jag oftast hem efter det. När jag kommer hem från skolan så brukar jag tvätta händerna och sedan ta min mobil och sätta mig i soffan i vardagsrummet. Om jag har läxor som måste göras så gör jag de då. Och om jag inte har några aktiviteter så brukar jag också vara med mina kompisar efter skolan.

8. Och på tal om mobilen så brukar jag göra lite olika saker där. Jag brukar oftast vara inne på Instagram, (Instagram är en app som man kan lägga upp saker på till exempel små korta videos eller inlägg/bilder. Man kan också titta på en sak som heter “reels” och det är en oändlig grej som aldrig tar slut, man sitter alltså och skrollar tills man inte vill längre, men skrollar igenom korta videos. Det finns också chattar som man har skapat själv med kompisar och där kan man skicka olika korta videos eller bara skriva.) När jag är inne där så brukar jag oftast kolla igenom alla inlägg som mina kompisar lagt upp och sedan så tittar jag på reels och ser om jag får någon idé till en video.

9. Hemma så brukar jag inte jag hjälpa till så mycket, jag brukar mest hjälpa till med maten ibland. Men det är inte ofta alls. Och det händer ibland att jag hjälper till med lite småsaker som till exempel hjälpa till med tvätten i tvättstugan, och då lägger jag mest in de blöta kläderna i torktumlaren. Annars hjälper jag inte till så mycket alls.

10. Som jag sa så brukar jag vara med kompisar ganska ofta efter skolan, jag har många kompisar men jag brukar mest hänga med tre personer som heter Clara, Signe och Lotten, vi brukar göra lite olika men vi har alltid lika roligt varje gång.

11. Sedan blir det kväll och jag brukar gå och lägga mig ungefär klockan 21:00.

Publicerat

16 januari 2023

Berättat av

Tuva

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/03824

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Brotorpsskolan

Klass

5B2022

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!