Mitt Liv

Berättat av Siri

Född 2010. Stiftelsen BMSL. 6A, vt2023.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

07.02.2023

💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra

Jag går klassen 6A i mellanstadiet som består av 20 elever och jag är 12 år gammal och tycker om att läsa.

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Jag vaknar klockan 06.30 när jag hör väckarklockan. Eftersom jag som vanligt är otroligt trött stänger jag av alarmet och somnar om. Min sömn avbryts när mina pappa ropar på mig att jag ska skynda mig. Därför drar jag mig upp ur sängen och klär på mig. Idag blir det som vanligt ett par blå jeans och en kofta, helst blå. Min pyjamas slänger jag på sängen och jag inte bryr mig om att bädda den, utan är för trött. Nu halvvaken, går jag förbi köket till bädden där min fina hund sover och sätter mg bredvid henne. Hon är så varm, vilket känns som en välsignelse i jämförelse med hur kall jag är på morgonen. Tio minuter senare kommer även min syster till hunden och jag reser mig upp för att äta frukost. Mina mamma lägger en bit vitt bröd i brödrosten och brer sedan på färskost (cream cheese) med sylt. Jag tar några minuter på mig innan jag är klar, och då är min syster redan klar. Kanske det beror på att jag läser en bok samtidigt som jag äter? Eller att jag stirrar på min hund som just äter sitt morgonägg med hundmaten? Kanske det. Jag tar en till brödbit som min mamma toastar och brer med hasselnötskräm. Det går snabbare att äta och när jag är klar är klockan halv åtta. Inom de kommande tio minuterna borstar jag tänderna, går på toa och borstar och sätter upp håret. Min mamma fyller sedan på min vattenflaska och ger mig en clementin som jag packar i ryggsäcken. Jag tar på mig ytterkläderna; ett par överdragsbyxor, en allvädersjacka, en tjock halsduk, en självvirkad mössa, vinterskor och tjocka vantar. Nu är jag klar och klockan är kvart i åtta. Jag säger hejdå till min hund och mamma, pappa har redan gått till jobbet. Tillsammans går jag och min syster nerför trapporna (vi bor i en lägenhet) och öppnar porten. Vi korsar gatan där fyra vägar mötts och när vi gjort det kollar i upp mot vårt fönster där vår hund och mamma väntar. Vi vinkar och fortsätter uppför backen.

Efter att ha korsat ett övergångsställe går vi parallellt med spårvagnsrälsen som går genom stan. Vi pratar inte mycket, jag vet att det bara kommer bli bråk, och går ganska snabbt på trottoaren. Efter en stund är vi vid vår väns hem som ligger på vägen till skolan. Hon kommer ut samtidigt som vi går förbi och vi går tillsammans. När vi har korsat ett par vägar, fyllda med bussar och bilar, och gått genom kyrkogården är vi framme vid skolan. Det är många som går in i den gula/beigea byggnaden. Det finns de som kommer med buss från busstationen intill, de som kommer med bil, cykel och de som går, som oss. Vi går in bakvägen, och från där går vi ner till källaren där vi hänger våra saker och sätter på inneskorna. Sedan går vi upp till första våningen, lågstadiet, och sedan andra våningen, mellanstadiet, där vi har vårt klassrum. Det finns en hiss, men den används bara av personalen. Vi går genom hallen tills vi kommer till 6A:s klassrum. Där kryssar vi av oss på en lapp på väggen och går sedan in i själva klassrummet. Klockan är tio över åtta och eftersom vi inte har börjat än sätter jag mig på in bestämda plats. Jag hänger ryggsäcken på stolen och går fram med min mobil. Mobilen lägger jag i en strumpa som jag sedan lägger i en låda med alla andra mobiler. Lådan kommer att låsas in i ett skåp när alla har lagt sina mobiler där. Därefter sätter jag mig igen och tar fram min bok. Vi läser alltid på morgonen innan lektionerna, oftast i femton minuter. Det är en fantasy-bok som är den första delen i en serie som jag precis har börjat läsa.

Halv nio börjar lektionerna. Min första lektion är svenska i halvklass i samma klassrum. Lektionen varar i cirka 45 minuter och vi har i uppgift att skriva en text på datorn. Sedan har vi matte i det parallella klassrummet med en annan lärare. Vi ska lösa uppgifterna i matteboken och skriva svaret i ett räknehäfte. Efter ca 45 minuter är lektionen slut. Vi har sedan morgonrast där vi går ut och äter vår frukt, en liten måltid vi har på förmiddagen. Efter det har vi engelska i ett mindre rum lite längre bort. Där arbetar vi med att samla fakta till ett projekt vi ska hålla i om ett tag. Efter det går vi tillbaka till vårt klassrum och lägger våra saker i lådorna, och sätter sedan oss på våra platser. När vår lärare säger till oss att vi ska äta lunch (då varje klass har bestämda tider) går vi till toaletterna men några springer fastän de inte får. Där tvättar vi händerna i 6:ornas toalett och går sedan till matkön. Vi ställer oss i led och tar först en tallrik och bestick innan vi lägger upp grönsaker på våra tallrikar. Sedan serveras maten och om det är kött eller fisk finns det ett vegetariskt val som jag tar som vegetarian. Vi går sedan tillbaka till klassrummet och sätter oss på våra platser. Medan vi äter startar läraren en film eller serie som vi tittar på medans vi äter. Klockan fem över tolv är det rast. Vi skrapar av våra tallrikar och slänger resterna i en soppåse. Tallrikarna sätter vi undan och besticken lägger vi i två baljor, en för knivar och en för gafflar.

Sedan går vi ner till källaren, sätter på ytterkläderna och går därefter ut till skolgården. Det finns två sidor i skolgården, basketsidan och sandsidan. Jag stannar på basketsidan och pratar med vännerna om ett och annat. Efter ca 25 minuter går vi i igen och tar av ytterkläderna. Nu har jag musik i musiksalen. Uppgiften är att göra vår egna låt och när man är klar kan man spela ett musikspel. När musiken slutar går vi upp igen till klassrummet. Där har vi arbetspass, där vi jobbar med planeringen, den resterande tiden. Vi slutar klockan 14.15 och tio minuter innan det börjar vi plocka undan. Allt vi har kvar på borden är läsbok. Stolarna sätter vi upp på borden och när alla har plockat undan så att det sent rent och snyggt ut låser läraren upp mobilerna. De som ska gå hem tar mobilerna och går hem, och de som går på fritids ställer sig på led och går till fritidspersonalen. Jag brukar gå direkt hem, men på tisdagar har jag och min syster modersmål i engelska.

Modersmålet hålls på lågstadiet i en av klassrummen. Läraren jabbar inte på skola utan på kommunen och pratar engelska med. Vi är ganska många, mer än någon av de andra modersmålen. Uppgifterna vi får gör vi, de handlar oftast om en text vi läst eller en film vi sett, och efter ca 40 minuter är vi klara. Nu får vi äntligen gå hem. 🙂

Vägen hem är samma som innan. När vi väl kommit hem möts vi av en hund som glatt vaggar på svansen och min mamma, som jobbar hemifrån. Pappa jobbar fortfarande.

Jag hälsar, tar av ytterkläderna, tvättar händerna och fixar en macka med hasselnötskräm som jag äter upp. Trött (det är inte ovanligt), går jag till mitt rum. Eftersom min mamma säger att jag måste träna, tar jag fram gitarren och noterna. Jag sätter mig på skrivbordsstolen och spelar den senaste låten som min lärare gav mig. Sedan sätter jag undan sakerna, och efter att ha fixat ett par detaljer i mitt rum (väldigt små, typ en planta på fel håll osv.), sätter jag mig ner och läser. Jag läser, fördjupt i historien, och min uppfattning av tid försvinner som bortblåst med vinden.

Ropet som lyder: ”Maten är klar!” tar mig tillbaka till verkligheten. Klockan har hunnit bli 6 och nu ska jag äta. Trött, reser jag mig upp och går till matbordet som finns i köket. Maten är uppdukad och alla sitter vid bordet förutom min hund som sover djupt i sin säng. Jag ler och sätter mg ner. Idag är det pumpasoppa, en av mina favoriträtter.

När maten har dukats undan och disken har satts i tvättmaskinen sätter vi oss i soffan framför tv:n. Vi kollar på ett avsnitt av en serie, vilket är skönt efter den långa dagen, ibland två, beroende på vad klockan är. Denna gången tittar vi på två 45 minuters avsnitt och när vi är klara är klockan halv tio. Jag tar en skål yoghurt och borstar sedan tänderna, säger godnatt till alla och går till mitt rum. Där tar jag på mig pyjamasen och gör i ordning kläderna för imorgon. Sedan lägger jag mig ner i min säng och sätter på en lampa. Jag läser i ca 15-20 minuter och släcker sedan lampan. Jag slappnar av och tänker på dagens händelser och boken och inom ett par minuter har jag somnat.

Publicerat

10 augusti 2023

Berättat av

Siri

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/05438

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Stiftelsen BMSL

Klass

6A, vt2023

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6611 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!