Mitt Liv

Berättat av Ruth

Född 2010. Stiftelsen BMSL. 6B, vt2023.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

06.02.2023

💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra

Jag heter Ruth och är tolv, snart tretton år gammal. Mina favoritämnen i skolan är spanska, svenska, religion och samhällskunskap. Jag är väldigt envis och identifierar mig starkt med feminismen och vad det står för. Annars så tycker jag om att läsa, äta god mat och ha djupa samtal med mina vänner. Att skriva är också ett stort intresse eftersom att det är ett bra sätt att få utlopp för tankar och känslor och samtidigt få behålla det för sig själv.

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Min dag börjar klockan 06:30 då min väckarklocka ringer lite för högt och gör att jag vaknar med ett ryck. När jag har släpat mig upp ur sängen tar jag en varm dusch och väljer ut vilka kläder jag ska på mig för dagen. Ofta så väljer jag inte riktigt kläder utan jag tar bara det första bästa som jag ser i garderoben, så ofta blir det ett par jeans och en stor tjocktröja. Efter att jag har borstat håret och gjort mig i ordning så hjälper jag mamma att duka fram frukosten. På morgonen så är det bara jag, min lillasyster Rakel och min mamma som äter tillsammans. Det beror på att min pappa jobbar i Helsingborg och måste åka till sitt kontor tidigt på morgonen. När alla har ätit upp dukar vi undan på bordet och sedan går jag och Rakel in i badrummet för att borsta våra tänder. Sedan har vi ungefär en kvart innan vi måste åka till skolan så då brukar jag sitta och läsa eller titta på tv en liten stund. Min skola startar klockan 08:00 så eftersom att vi bor på landet kör vi hemifrån ungefär 07:40 – 07:45. Tyvärr så har jag inte möjligheten att cykla till skolan då jag isåfall skulle behöva korsa en motorväg, vilken inte känns så säkert på vintratara när det är helt mörkt. Dessutom så skulle vi behöva åka nästan 45 minuter innan skolan börjar om vi skulle hinna.

Väl i skolan så börjar dagen med att alla elever får lämna in sin mobil och sedan sätta sig ner på sin plats och läsa i 15 minuter. På måndagar har vi matte som första lektion, just nu så håller vi på och förbereda oss inför de nationella proven som kommer senare i vår, mattelektionen håller på i tre kvart och sedan är det dags för svenska. För tillfället så är detta vår uppgift; att skriva till framtiden. Men vi har också en annan sak som vi jobbar med vid sidan av, nämligen att läsa för småbarn. Detta gör vi eftersom att det är en övning som hjälper oss att kunna anpassa vårt språk till olika målgrupper. Efter dessa två lektioner så är det dags för en ort morgonrast så att vi ska kunna sträcka på benen och springa av oss lite. Morgonrasten pågår i en kvart och är mest till för att vi elever ska få möjlighet till lite frisk luft under dagen. Så fort rasten är slut så är det dags för slöjd, vi växlar terminsvis mellan trä- och textilslöjd. Denna terminen jobbar jag med textilier, det är meningen att vi ska sy en miljökasse men för tillfället så gör vi mest enkla övningar på symaskinen och pratar om olika metoder man kan sy på. Helt ärligt är det inte riktigt någon som gillar slöjd i min klass så när lektionen är slut skyndar alla sig ut ur slöjdsalen för att slippa vara kvar längre än vad som är nödvändigt. Sedan är det bara en lektion kvar innan det är dags för lunch. Det kallar vi för arbetspass och då är det tillåtet att jobba med vad som helst i en planering för veckan så alla gör olika saker. Efter vårt arbetspass går vi och tvättar händerna för att sedan ställa oss i matkön till lunchen. Skolmaten är oftast god (så länge de inte serverar laxlåda) och vi får mycket grönsaker och ibland lite pastasallad som tillbehör. Vi äter vår mat tillsammans i klassrummet på våra bestämda platser och vissa dagar tittar vi på en film samtidigt. När alla har ätit upp så går vi ut och har en lång rast på cirka 45 minuter. På rasterna brukar jag för det mesta stå och prata med mina vänner men det händer också att jag tar med mig en bok ut då och då om det är riktigt soligt ute. På engelskan, som är vår lektion efter att vi kommit in från rasten, håller vi på att förbereda en debatt som ska handla om ifall man borde få vs. inte få ha djur i skolan. Mitt lag är för och det är faktiskt ett väldigt roligt projekt att hålla på med. Den sista timmen har vi ett till arbetspass och eftersom att det är vår engelskalärare som är med oss då så väljer många att fortsätta med engelskan så att man kan få extra hjälp om man behöver det. Skolan slutar då vid 14:15 och vi får tillbaks våra mobiler innan alla sätter upp sin stol och gåt hem. Min mamma hämtar mig och min syster och sedan åker vi hem.

Vi har inte så många läxor, förutom några glosor vi ska kunna stava till i svenskan som jag brukar öva på när jag kommer hem. Sedan jobbar jag lite i min mattebok eller läser några sidor i boken jag håller på med. Annars så har jag både teaterlektioner och kör efter skolan, men det är på tisdagar respektive torsdagar. På eftermiddagarna tycker jag också om att sitta och prata i telefon med min bästa vän eftersom att hon inte går samma skola och därför träffas vi inte lika ofta. När min pappa kommer hem så börjat vi alla hjälpas åt och laga mat, duka etc. för att sedan äta tillsammans vid ungefär 18:30. Under middagen så pratar vi alltid om vad som har hänt under dagen, både för oss som individer men även om världen i stort. Framåt kvällen så gör jag mig i ordning så att jag ska kunna gå och lägga mig klockan 21:00 så att jag är pigg till nästa dag.

Publicerat

10 augusti 2023

Berättat av

Ruth

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/05442

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Stiftelsen BMSL

Klass

6B, vt2023

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!