• Mamma

Berättat av Oscar W

Född 2011. Herrhagsskolan. åk.4.

26.06.2021

Jag heter Oscar Wu och gillar att spela gitarr jag är helst inne och leker med min sköldpadda.

Hej framtiden jag heter Oscar och är 10 år gammal och just nu är det år 2021 i efter namn så heter jag Wu. Men nu så kommer jag prata om något hel annat jag ska nämligen prata om en resa jag aldrig glömmer. Det var att jag skulle få resa till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby nere i Småland eller ja för oss var det nere eftersom jag bodde i Södermanland i Nyköping. Om jag skulle bo i Skåne så skulle jag säga uppe i Skåne. Men iallafall vi började i Nyköping på Trollstigen 92 och vi skulle till vår bil. Vår bil som var stor och grå och hade bat man märke på två av fönsterna. Ni kanske inte vet vem bat man är han är en superhjälte som har en svart mantel och en stor svart fladdermus på magen. Men tillbaks till vår historia när vi skulle gå till bilen så regnande det så himla mycket så att det blev jätte stora pölar på gatan. Men när vi väl åkte så slutade det genast att regna. Och vi fick se en massa massa olika natur det fanns höga fjäll och djupa hav och gröna skogar och så fanns det en massa massa raps. Sen så såg jag en skylt en gul skylt med Pippi Långstrump på och då förstod jag att vi var framme. Vi parkerade bilen vid en parkerings plats och vi gick in till parken och där såg vi ett vitt hus med stora gröna bokstäver som bildade Blomgren och det var så min farfar hette i efternamn. Efter det så gick vi till en massa olika hus som jag kände igen från böcker och filmer och mycket annat. I Astrid Lindgrens värld så finns det som små olika kontinenter med sina egna karaktärer och deras hus. Och teatrar som var så roliga det var exakt som i böckerna vi kollade på Emil i katult det var ett stort rött hus med stygga gossar kära pigor och stränga pappor och då och då så kan det hända lite konstiga saker. Som till exempel att flaggan blir till en syster eller att soppskålen hamnar på ett av barnens huvud eller att mynten försvinner ner i magen. Efter det så gick vi till körsbarsdalen i Nangiala och där var det vita finna hus och en stor brunn gjord av sten. Där var det en helt annan teater det var bara sorg och inte skratt det fanns en stor bro också där satt de och fiskade med sina blå mantlar och sina blåa tröjor. Men sen kom det en massa djur vita duvor och bruna hästar men precis som i boken så dör en duva. Efter alla teatrar så gick vi runt bara och sen så såg jag en inte stöta golvet bana jag klarade den jätte lätt man fick klättra på träd hoppa på stenar och balansera på broar. Sen såg jag en bio och där såg vi en massa filmer Karlsson på taket Emil i Löneberga vi på Saltkråkan och barnen på Bullebyn. Sen gick vi till bråkmakar gatan där fanns hus små som studsmattor och min lille bror Victor hade bara tur att han var så kort och inte slog i huvudet jag menar om någon är 5 ÅR gammal så är det inte rättvist längre. Sen kom vi till Villa ville kulla där bodde Pippi Långstrump hon bjöd på humor och action. Villa ville kulla var en villa stort som 100 villor tillsammans som var gul och lite andra konstiga saker som till exempel cykeln blev parkerad på taket eller hatten på taket. Men nere på marken var skådespelarna inte nej nej nere i vattnet och uppe på taket så var det sen kom det skumma pirater med rök i ansiktet och stora hattar och långa skägg. Efter Pippi lärt de en läxa så kom piraterna upp till oss i publiken det var kul. Sen kom stora bruna piratskepp med vita segel och svarta dödskallar på de. Efter teater så gick vi till hamnen vid Villa ville kulla. Där fanns som små vatten hissar som man skulle dra i ett snöre och då åkte man över vattnet vita snören var det. Och det fanns båtar många båtar orangea båtar bruna båtar och ljus bruna båtar. Sen gick vi till affärerna mamma köpte tre pistoler i Emil butiken till oss alla tre och de var gjorda av trä jag hade aldrig sett något liknande. Vi fick också våra namn inristade men jag tackade nej mamma köpte två blåa Emil hattar jag ville inte ha en och sen gick vi till bok affären där fick jag en bröderna Lejonhjärta bok av mamma. Sen efter det gick vi till choklad affären och det var vitt med små fönster och svart vit golv. Vi köpte en stor påse godis påsen var brun och gjord av papper hårt papper. Efter den långa resan så gick vi tillbaks till bilen och vi sa farväl till Astrid Lindgrens värld sedan stannade vi på en mak och tankade mamma köpte glass till mig. Och sen kom vi hem ja så kan alltså en resa se ut för kanske 100 år sedan vad vet jag om framtiden men jag vet att jag lever i 2021 och lever ett bra liv i en vit villa och har råd med det vi behöver.

10 november 2021

Oscar W