Mitt Liv

Berättat av Nerea

Född 2010. Sandåkraskolan. 5D.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

14.12.2021

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Min Tisdag

Hej,

Jag är 11 år gammal och går i femman på Sandåkraskolan. Jag lever med min mamma och pappa i en lägenhet. Jag kommer från Spanien, Frankrike och Sverige, men är född i Sverige. Mamma kommer från Spanien, Frankrike och Sverige. Pappa är född i Spanien.

Klockan 6:45 brukar jag bli väckt av antingen mamma eller pappa. Oftast så ligger jag kvar i min våningssäng och myser till ungefär klockan 6:50 och sedan går jag upp. Nu sätter jag mig i vardagsrummet, i vår hörnsoffa och borstar håret. Jag tar fram mobilen, checkar vilket väder det kommer att vara/bli idag och därefter så väljer jag kläder utifrån prognosen. Jag sätter mig vid köksbordet med mina föräldrar och vi äter frukost tillsammans som vi brukar. Till frukost på vardagar äter jag knäckebröd eller levainbröd (surdegsbröd) med något gott pålägg på, tex ost eller kalkon med gurka till. Jag dricker apelsinjuice och vatten och ibland tar jag en sked Möllers Tran med citronsmak (fiskleverolja). När jag har ätit frukost så går jag och borstar tänderna. Därefter klär jag på mig ytterkläderna, packar mobilen, nycklarna och vattenflaskan och går ut genom ytterdörren. Mamma, pappa och jag går till garaget och hämtar bilen, därefter så åker vi till skolan.

Jag börjar klockan 8:10 alla dagar utom måndag. Väl i skolan så hänger jag av mig ytterkläderna, lägger in mobilen och nycklarna i mitt skåp, går in i klassrummet och sätter mig på min plats. Första lektionen på tisdagar är svenska som vi har med vår mentor Desirée. Vi har Desirée i svenska, so, biologi och engelska. I svenskan arbetar vi med beskrivning av länder och uppgiften “min dag”. “Min dag” är en uppgift där man ska beskriva en dag i sitt liv. Syftet med uppgiften är att man i framtiden ska kunna läsa om hur det var nuförtiden.

Efter svenskan så har vi matematik. I matematiken så arbetar vi med sambandet mellan bråkform och decimalform. Vi brukar jobba ganska mycket praktiskt och i par. Vår lärare i matematik heter Elin.

Därefter har vi rast. På rasten så brukar killarna spela fotboll eller köra King. Tjejerna brukar göra lite olika saker t. ex spela King, leka dunken, köra basket eller prata. Jag brukar spela King, basket, fotboll, kull eller ett spel som heter Gagaboll. Gagaboll går ut på att man har en boll som man försöker träffa motspelarnas kropp med, man får skjuta och försvara sig med handflatorna. King är ett spel där man har en kvadrat som är indelad i fem rutor. Fyra stora och en mittenruta som är liten. De fyra olika positionerna är bonde, knekt, dam och King som är den bästa.

När rasten är slut så går jag in i klassrummet, sätter mig och börjar engelskalektionen. I engelskan så arbetar vi med engelskaboken “New What´s Up 5”. Serien handlar om familjen Clark. I början av varje kapitel så finns det en dialog. Dialogen innehåller det vi ska arbeta med i relation till kapitlet. Efter engelskan så har vi SO. I SOn arbetar vi med geografi, Europa. Vi tittar på en serie som heter “Geografens Testamente Europa”. Det finns också Geografens Testamente Sverige och Norden.

Klockan 11.50-12.50 så har vi lunch/rast. I matsalen så är det VÄLDIGT rörigt. Egentligen ska man ha fem tysta, men ingen bryr sig om det. När ingen bryr sig om det, vill/orkar ingen säga till de som pratar att vara tysta. Skolmaten är inte så god. Men jag har lärt mig att peta i mig något ändå. Vi kan sitta i matsalen från klockan 11.50-12.10.

På långrasten så brukar jag ibland spela fotboll, köra King, spela basket eller spela ett spel som heter press. Press går ut på att man står i ett led och en person i taget försöker skjuta mål på en basketkorg med en boll. Om man träffar så har personen bakom press på sig, det betyder att den måste skjuta mål. Om hen missar så åker hen ut och personen bakom har ingen press på sig. Om hen däremot träffar så har den bakom press och hen har befriats från sin press (i leken).

Efter rasten så går halva klassen till bild och andra halvan till musik. Sen byter vi. Min halva går till musiken först. Jag och en av mina kompisar brukar alltid gå ca 20 min före till musiken för att kunna busa med vår musiklärare (vi brukar låtsas att vi sover). Vår lärare i musik är egentligen en man som heter Pharam (kallas Parre) men han är föräldraledig så vi har en vikarie som heter Lisa. När musiklektionen börjar sjunger vi först startsången. Efter det så sjunger vi luciasånger. Ungefär i mitten av musiklektionen brukar vi ta en paus och titta på en film om lucia på ca 5 min, sedan fortsätter vi att sjunga luciasånger. Vi avslutar musiklektionen med att sjunga slut sången och därefter så går vi till bilden.

Vår bildlärare heter Jane. På bilden så gör vi en serie och upptäcker olika konstformer. Vi har bildlektionen i vårt klassrum.

Min grupp får sluta tidigare än de som har musik som sista lektion eftersom bilden är kortare. Min grupp slutar klockan 14.25 medans den andra gruppen slutar klockan 14.35. När jag har slutat så går jag och hämtar mina saker och sedan ringer jag mamma och kollar vart hon är. Mamma brukar hämta mig gåendes på tisdagar, så ibland hinner hon inte fram till skolan och då möter jag upp henne. Under tiden som vi går hem så brukar vi prata om hur skoldagen har varit. När vi kommer hem så hänger vi av oss kläderna, tvättar händerna och fixar mellis (mellanmål). På tisdagar så måste jag skynda mig lite, eftersom jag har ridning. Jag ÄLSKAR ridning! Om man haft en jobbig dag försvinner allt det jobbiga när man kommer till stallet. Man måste fokusera på hästarna. Du KAN inte bara strunta i hästen och hoppas på det bästa. Om du tar hand om en häst bra så kan kärleken de ger tillbaka vara den största gåvan som finns.

Medans jag och mamma åker i bilen på väg till stallet så sätter jag på kanalen lugna klassiker 104,7 och lyssnar samtidigt som jag fantiserar om vilken häst jag ska få rida.

Väl inne i stallet så stegar jag rakt fram till häst-tavlan, kollar vilken häst jag ska rida och om den går lektionen innan. Om hästen går lektionen innan så kan jag inte göra iordning den, men då kan jag och mamma däremot gosa med andra hästar!

Ridlektionen är 45 min lång. Ridlektionens upplägg brukar se ut såhär:

1. Skritta i vänster varv på långa tyglar i ett varv.

2. Byt varv på långa tyglar.

3. Skritta några varv på långa tyglar. Ta sedan tyglarna.

4. Eget arbete. Halt på “medellinjen” och travövergångar på spåret medans min ridlärare fixar “snoddar”. “Medellinjen” går från bokstaven A till C. En “snodd” är en hjälp så att hästen kan gå i form.

5. Avbryt det egna arbetet.

6. Förbered trav och kom fram i trav. Trava några varv.

7. Sakta av och byt varv.

8. Förbered trav och kom fram i trav i det nya varvet.

9. Trava några varv.

10. Sakta av.

11. Ge hästarna långa tyglar så att de får pusta ut.

12. Ta tyglarna.

13. Kom fram i trav och sitt ner.

14. Ge hästarna galoppskänkel. Kom fram i galopp.

15. Sakta av och byt varv.

16. Kom fram i trav, nedsittning.

17. Kom fram i galopp och galoppera några varv.

18. Sakta av till skritt och ge hästarna långa tyglar.

19. Skritta av hästarna medans min ridlärare pratar om hur lektionen gått.

20. Ställ upp hästarna på den främre “kvartslinjen”. “Kvartslinjen” ligger mellan väggen och medellinjen.

Efter man har suttit av hästarna så drar man upp “stigbyglarna”. En “stigbygel” sitter på en sadel. Man har foten i stigbygeln när man rider. Om hästen inte ska gå lektionen efter så kan man lossa lite på sadelgjorden. När min ridlärare säger till så kan vi som har hästar som inte går lektionen efter leda in hästarna i stallet. Om hästen går lektionen efter så måste man först “mocka” (ta bort) hästarnas bajs och sedan gå in i stallet för att se om någon rid kamrat behöver hjälp med deras häst innan teorin. När man hjälper till efter lektionen, eller när man tar hand om sin häst efter ridlektionen så brukar man t. ex behöva tvätta bettet, hänga tillbaka sadeln/tränset på sin krok, rykta och kratsa hovarna på hästen. Efter man tagit hand om hästarna så har vi teori. På teorin så pratar min ridlärare om hur lektionen gått samt går igenom olika viktiga saker som man ska kunna om ridning.

Därefter går jag och mamma till stallkafét för att äta middag medans pappa är och simmar på Eriksdalsbadet. När mamma och jag äter middag så brukar vi prata om hur lektionen har gått och vad jag behöver förbättra i min ridning. Efter middagen så åker jag och mamma hem. När mamma och jag åker hem så brukar vi lyssna på hög musik!

Väl hemma så duschar vi. Efter vi har duschat så brukar vi spela något spel som vänd-tia, mer hinner vi inte. När vi har spelat några vänd-tior så går vi och lägger oss.

Publicerat

10 januari 2022

Berättat av

Nerea

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/01871

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Sandåkraskolan

Klass

5D

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6631 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!