Berättat av Ludvig
Född 2009. Södertörns friskola. 7MD.
✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem
I mitt hem finns två våningar i huset, en altan, ett garage och en trädgård. I trädgården finns ett äppelträd och ett körsbärsträd samt en studsmatta. Det finns också en “rondell” full av blommor på sommaren. I vårt garage har vi till åttio procent förvaring men också ett pingisbord och familjens cyklar. Bredvid vårt garage är vår bil med ett högt heltäckt staket bredvid i trä. Vid vägen är en typ en meter hög häck som ramar in huset från de utifrån.
Husets ingång är rak trappa med (på sommaren) rosor på sidorna som leder upp till ytterdörren. Hallen består av kläder hakar och ett skoställ på höger sida en vit byrå till vänster sida och en bred trattformad lampa i taket. På golvet finns en ljusbrun dörrmatta och en större grå matta som drar sig ut till nästan hela hallgolvet. Till vänster om hallen finns en dörr som leder till föräldrarnas rum där deras säng, en garderob med speglar som dragdörrar och en brun ljusbrun byrå som innehåller t.ex familjens pass. Ett parkettgolv och en mörkgrön vägg. Det finns också två fönster med gardiner med flera blommor som tillsammans bildar flera mönster.
Hallen leder till höger in till vardagsrummet där vi har två stora bokhyllor fulla av böcker, ett högtalarsystem som också leder ut till köket, en skiv och cd-spelare, två soffor, en i läder och en lite mjukare i tyg. En matta under sofforna och de avlånga soffbordet. De finns en lampa och fyra stora fönster som man ser ut mot gatan ur, vi använder inte vardagsrummet så mycket utan mest när vi har gäster eller på kvällen med familjen.
Lite längre in i huset har vi köket med svarta köksbänkar, ett matbord av trä, en frys och en kyl som båda är grå. En sak som är värt att anmärka när de gäller vårt kök är att de finns väldigt många lampor. Små lampor över köksbänkarna (under skåpen), En lampa över spisen, en hängande över matbordet, lampor över alla fönster, en på väggen och typ fem i taket.
I mitt rum har jag alla mina pokaler från tennisen på hyllor, en fåtölj, mitt skrivbord med en grön otroligt ful stol till, en vit rund matta, en garderob, en spegel och ett fönster som leder ut synen på en bambubuske och vår altan. Jag sover dock nere i nedre våningens tv-rum.
I min brors rum har han typ exakt samma saker som jag bara en säng i sitt rum och utsikt över trädgården och vårt körsbärsträd. Vi har också en toalett här uppe på övervåningen.
Om vi rör oss ner till undervåningen så ser vi ett annat badrum med dusch som inte finns där uppe, tvättstugan, pappas “trumrum”, tv-rummet där min säng är också också vårt elskåp där vi har typ förvaring.
Mitt hem skulle jag säga är rätt så avslappnat, vi har många platser man kan plugga på vilket är väldigt bra och så finns de mycket plats att vila på. Vi har blandat i vårt hus med blommiga tapeter och vita målade väggar. Mitt favoritrum i huset är absolut pappas trumrum, inte för att jag spelar jättemycket instrument utan för att jag älskar träväggarna, alla mysiga lampor och konsten av alla instrument. I detta rum finns de två pianon och pappas kanske sex trumset även fast bara ett är uppställt. Det sista märkvärdiga i rummet är två roliga bokhyllor och två röda typ som stora ljuddämpare. De roliga bakom dessa röda flyttbara “väggarna” är att vi fick dem av de dagis jag och min bror gick på när inte det dagiset behövde dem mer.
I min familjs hus är de vanligaste reglerna dessa.
Jag och min bror ska plocka undan våra tallrikar och bestick in i diskmaskinen efter vi ätit.
Vi får bara använda våra mobiler en timme om dagen vilket inte följs jättebra.
De sista är väl typ att vi ska ta upp våra kläder från tvättstugan när de är rena och torra.
Detta är mitt hem.
Publicerat
19 december 2022
Berättat av
Ludvig
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:2/00915
Insamling
Mitt liv – mitt hem
Skola
Södertörns friskola
Klass
7MD
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6532 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.