Mitt Liv

Berättat av Livia

Född 2009. Södertörns friskola. 7BF.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

04.10.2022

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Mitt liv som trettonåring

Jag går och lägger mig väldigt sent oftast, ungefär halv ett på kvällen. Jag borde egentligen inte göra det men det brukar bli så oftast, eftersom att jag bara brukar sitta och titta på mobilen.

Jag hade egentligen en Iphone 11 som var turkos, men den gick sönder så jag fick min pappas gamla. Och den är inte inställd med ett skärmlås än så jag kan hålla på med den hur mycket jag vill.

Min mobil är svart med ett cleant svart skal som man kan öppna på sidan, och där har jag mitt bankkort och busskort. Busskortet som jag alltid brukar använda är blått. Men eftersom att det är sommar så får alla som är födda 2010 till 2002 fått ett grönt busskort som bara gäller nu på sommaren. Och det är för att alla i Stockholms län ska kunna resa helt gratis under sommaren och sommarlovet ( jag vet inte varför det bara är Stockholm som får det men tror dem säkert kommer öka antalet städer med tiden. )

Mitt bankkort är ett Skandia kort som är silvrigt med grön text där det står Skandia stort på.

Precis innan jag går och lägger mig kollar jag när min buss och tåg går så att jag kan ställa alarmet i rätt tid.

Jag vaknar ca klockan sju varje dag, av att mitt alarm på mobilen ringer. Jag hatar verkligen morgnar så jag brukar snooza två gånger eftersom att jag är så trött. Efter det brukar jag tvinga upp mig själv och gå på toa. Sen sätter jag på mig en röd topp med ett par fräscha nya jeans. ( oftast ringer jag min mamma och frågar om klädråd för brukar ha svårt för mig att bestämma mig om vad för kläder jag ska ha.)

Sedan går jag ner och funderar på vad jag ska äta till frukost eftersom att jag alltid har svårt att äta något till frukost. Det är det värsta jag vet! Egentligen vill jag bara äta vanlig mat till frukost som typ pasta och köttfärssås, men jag brukar bli bara en frukt t.ex. passionsfrukt, mango eller en nektarin. Och eftersom att jag har ADD så tar jag ADD medicin som hjälper mig att koncentrera mig bättre i skolan. Jag har precis börjat ta de så det är väldigt nytt för mig. Hela grejen med att jag har ADD är faktiskt helt nytt för mig. Jag har aldrig riktigt lärt mig hur jag sväljer tabletter hela så min pappa får alltid öppna dem, det blir då som strössel som jag lägger på en sked med yoghurt eller liknande. Jag slänger snabbt i mig det och dricker en klunk vatten.

Jag uppmuntrar alla som har någon form av diagnos att det är helt okej. T.ex. när jag skriver detta så säger jag allting högt, eftersom att det bara är så jag är, och det är HELT okej. “ Tänk om alla i hela världen var helt likadana. Gud va tråkigt.”

Efter att jag har tagit min medicin så går jag upp till mitt rum och sätter mig i min gråa filt stol och tar bort gårdagens smink och sätter på mig mascara och highlight.

Sen så går jag till bussen som går 08,27.

ibland när jag går till bussen så tar jag en väg som är lite risky egentligen är det inte riktigt en väg utan en stig en mer hemlig stig som bara dem som går på vår gata känner till den. Jag tar den mest på hösten men också på vintern men aldrig på sommaren eftersom att det alltid är en massa myror där eftersom att det är en myrstack precis vid stigen och då när det börjar bli kallare så går inte myrorna ut så då går jag alltid där eftersom att det är en snabbare väg. Dock på vinter så är det väldigt isigt och eftersom det är en brant så är det lätt hänt att man ramlar och så är man död men jag brukar ändå ta den vägen på vintern för brukar vara sen så måste skynda mig så då tar jag den men brukar halka så det blir alltid tillslut ändå att jag bara åker rutschkana ner direkt.

När jag är på bussen så åker jag två stationer. Det är egentligen inte roligt att åka buss för att man måste trängas med alla människor på bussen eftersom att den ALLTID är full. Men gör det nästan alltid för orkar inte gå till tåget.

När jag är framme vid min hållplats så går jag av och kollar på hur lång tid jag har på mig att gå till tåget. Sedan när jag har åkt tåget och sedan bussen igen så är jag äntligen framme.

Då börjar dagen med SO. På SO:n håller vi på med partier just nu eftersom att det snart är riksdagsval. Dem kändaste och största partierna just nu är Liberalerna, Centerpartiet, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Moderaterna och sverigedemokraterna. Mitt favoritparti är nog Center, jag gillar dem mest eftersom att dem har jämställdhet och feminism och ett stort fokus är miljön.

sedan har vi bild,syslöjd och

därefter har vi lunch. Lunchen är ändå väldigt god. Ljust idag var det köttbullar och potatismos med gräddsås till lunch, det är en av mina favoriträtter så det var jag riktigt glad över. Efter lunchen har vi rast i 20 min eftersom att min BFF är verkligen sååå långsam att äta så det blir ganska liten rast varje dag. På rasten så går jag och mina kompisar till vårat djur hus på skolan. Vi har fem chinchillor och nio vuxna kaniner.

Men nu så har det kommit åtta nya kaninungar, en utav dem heter Mixi och hans syster Pixi. Mina favoriter är ändå några andra kaninungar som heter Mullvad och Oreo. Mullvad är en dvärgvädur som är mörkblå gråaktig i färgen med vit nos, och gråa ögon. Oreo är helsvart förutom på tassarna där hon är vit. Det är därifrån hon har fått sitt namn. Hon är en av dem största kaninungarna men men ändå den yngsta. Hon är väldigt len och fluffig med bruna ögon.

Hon är en lejonhuvad dvärgvädur. Efter gos med kaninerna har vi matte och svenska. När dagen är slut så kollar jag när bussen går och går dit med min kompis Nelly och väntar. När bussen har kommit så är det ungefär nio stationer tills vi är vid pendeltåget.

Nelly åker en station med pendeln och tar bussen hem därifrån medans jag åker en till station.

När jag är framme med pendeln så antingen går jag hem ifrån den eller så tar jag bussen hem.

Jag gick idag eftersom att bussen bara går en gång i halvtimmen. Därför blir det att jag springer till bussen. men den missar jag nästan alltid ändå och måste vänta en halvtimme. Så jag går nästan alltid. Efter att jag har gått i ksk en kvar till min gamla skola som jag går förbi på vägen så svänger jag vänster och sen vänster igen och sen höger.

När man har kommit så långt så kan man välja antingen skogsvägen där man går förbi en lekplats med en snurrgunga, vanliga gungor och typ en liten sköldpadda av trä som man kan gunga fraamm och tillbaaka. Men den är bara för små barn, så den kan jag ändå inte gunga.

Eller så tar jag den andra vägen, bilvägen som går runt berget istället för att gå rakt upp. Men det är en längre väg och den tar jag bara om jag har cykel.

Jag tar därefter skogsvägen förbi lekparken och upp för en VÄLDIGT brant backe som man måste gå upp för. När man är nästan högst uppe på stigen så kan man gå antingen höger eller vänster. Om man går vänster så kommer man till en jätte fin utsiktsplats där man kan se HELA området jag bor på. Man kan se min gamla skola, ketchup och senaps husen,( det är det vi kallar två höghus som har dem färgerna) man kan också se ett dagis i närheten och en massa massa hus.

Går man höger så kommer man till den vägen som jag alltid tar för att komma hem.

Men dock så finns det hundratals pissmyror, och jag verkligen HATAR myror, dem är så äckliga med sina små ben och alltid massvis. Så den biten springer jag som om det var på liv eller död.

När jag äntligen är uppe för den branta backen med äckliga myror så är det inte långt kvar bara några 20 meter fram och så är man hemma.

Jag blir oftast ledsen när jag kommer hem eftersom att jag påminns varje dag av att mina kaniner har flyttat, när jag ser mina kaninernas gamla bur som fortfarande står kvar. Dem hette Nypon och Lakrits och var franska vädurar dem var alltså GIGANTISKA nästan tio kilo vägde Nypon. ( ta det lugnt dem ska vara så stora)

När jag är hemma efter skolan så brukar jag tvätta händerna eftersom att det är Corona. Sen går jag till frysen och kollar att ingen ser mig när jag tar en isglass ur frysen och går sen och sätter mig i soffan och kollar på något på tv:n antingen Netflix, Svt, Disney, HBO, Viaplay eller Youtube ( det är olika streamingtjänster. ) Medans jag kollar på något så brukar jag spela Roblox, på Roblox spelar jag nu ett spel som heter Color by number. Eller så snappar jag någon/pratar med någon. Om du undrar vad snapchat är så är det en app där du kan chatta med någon eller kolla på

olika roliga,snabba klipp ksk kolla på dina kompisars stories.

Ungefär vid sju tiden äter hela familjen middag. I min familj så är det min

mamma Camilla, pappa Håkan och min store bror Hannes och jag Livia förstås. När jag har ätit färdigt ställer jag in glaset, besticken och tallriken i diskmaskinen, och säger

tack för maten

Efter Maten så går jag upp på mitt rum eftersom att mamma och pappa vill kolla på något själva på tv:n.

Mitt rum är nästan alltid stökigt och inte lite bara utan så pass mycket så att man nästan inte kan komma in i rummet men just idag så var det inte så stökigt eftersom att städerskan hade varit här dagen innan.

Jag la mig i sängen och kollade snap ( Snapchat ) spela lite Roblox och kollade på en bra serie på Svt, och sen efter ett tag när jag skulle gå och lägga mig så kollade jag bussen innan.

Och så började allt om igen.

Publicerat

Arkivkod

M1:1/03640

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Södertörns friskola

Klass

7BF

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.