Berättat av Karin
Född 2011. Herrhagsskolan. åk.4.
📆 Vilken dag vill du berätta om?
28.10.2021
💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra
Jag heter Karin och är 10 år. Jag bor i Nyköping och ibland bor jag hos min mormor och morfar som bor i Gnesta. Min mormor och morfar har en hund, den heter Ville.
Varje onsdag spelar jag tvärflöjt och piano. Jag började på flöjt nästan av en ren slump, jag hade bara sagt till min mamma att jag möjligen skulle kunna börja på tvärflöjt och så satte mamma mig i kö till det. Jag började på tvärflöjten och jag tyckte att det var kul, och sen dess har jag fortsatt med tvärflöjt. Jag började på piano för att jag spelat mycket piano innan. Min mormor är pianist och hon spelar orgel så hon har lärt mig väldigt mycket. Piano är det bästa instrument som finns. Jag älskar att läsa, skriva och att gå i skolan. Musiken är mitt bästa ämne jag älskar att sjunga och jag är bäst på musik i klassen. På vintern åker vi alltid upp till fjällen. Att åka skidor är något av det bästa jag vet allra bäst är slalomskidor men längdskidor är också bra.
✏️ Berätta om en dag i ditt liv
Jag vaknade klockan halv 7 jag fick lite sovmorgon eftersom vi hade hemundervisning. Jag gick och klädde på mig, sen gick jag och åt frukost. Till frukost åt jag fil och en macka med ost, och jag drack ett glas vatten.
Sedan skulle min lillebror åka till skolan och jag skulle till min kompis Klara. Jag åkte till Klara för att jag skulle jobba skolarbete med henne ( jag ville inte jobba ensam). Jag mötte henne på en stor gräsmatta som ligger lite utanför min skola. Klara hade med sig sin hund som heter Vindy. När vi skulle gå hem till henne så bajsade Vindy och Klara hade ingen bajspåse med sig, så vi fick gå hem till henne och hämta en. Klara har bara plockat upp bajs en gång i sitt liv men jag vägrade för det är hennes hund.
När vi kom hem till Klara så kollade vi en stund på TV för att skolan började klockan 9 och klockan var bara halv 9. När klockan hade blivit 9 så öppnade jag och Klara våra datorer och gick in i ett dokument som våra lärare hade skrivit i vad vi skulle göra. Jag började med att kolla på ett avsnitt av geografens testamente. Det är en sak som handlar om 2 personer som reser runt i Sverige.
Efter det började jag och Klara göra Engelskan. Vi fastnade på en uppgift så jag försökte ringa till en kompis som är jättebra på Engelska, men han svarade inte så vi bestämde oss för att gå till honom. Vi klädde på oss och började gå. När vi var framme knackade vi på. Vi väntade jättelänge men tillslut kom han. Elias som han heter förklarade för oss och sa svaren till Klara så att hon kunde skriva ner dem i sin dator, men just då fick hennes dator slut på batteri och dog! Jag fick springa tillbaka och hämta min dator när jag kom hem till henne stötte jag på Klaras pappa som hade åkt hem för att lämna lite mat till oss. Jag hämtade min dator och började springa tillbaka till Elias. När jag kom fram sa Elias svaren till mig och jag skrev ner dem.
Väl hemma började vi göra maten, vi skulle laga blodpudding. När vi skulle ta fram blodpuddingen fick vi inte ur den ur förpackningen så Klara sa att jag skulle ringa min pappa och fråga hur man gjorde men min pappa är vegetarian så jag ringde min mamma istället. Klara stekte blodpuddingen i smör och jag hackade blomkål. Det blev gott men inte jättegott.
Efter maten gjorde vi lite matte och sen gick vi en långpromenad med Vindy. När vi kom hem kollade vi på TV och sen kom min pappa och hämtade mig.
Väl hemma började jag läsa KP (kamratposten). Efter det åt jag kvällsmat det blev broccolisoppa med chips i det är min favorit soppa!
Sedan somnade jag trött och mätt.
Publicerat
10 november 2021
Berättat av
Karin
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:1/01567
Insamling
Mitt liv – en dag i mitt liv
Skola
Herrhagsskolan
Klass
åk.4
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6631 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.