Mitt Liv

Berättat av Junia

Född 2011. Katarina Norra skola. 5A.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

01.02.2023

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Jag vaknar klockan 06:45 av att min pappa väcker mig. Jag är jättetrött och vill sova mer. Jag ligger kvar i sängen ända till 07:05. Sen går jag motvilligt upp och sätter mig vid bordet. Där sitter redan min storebror och äter sin frukost. Jag sätter mig ner och väntar medan min pappa värmer gröt åt mig i mikron. Jag brukar ofta äta gröt hos min pappa och soja mjölk med ringar eller bröd med olivolja hos min mamma. Min pappa ställer fram gröten på bordet och häller i socker och kanel. Sedan frågar han om jag vill ha juice. Det vill jag gärna. Jag börjar äta min frukost och efter någon minut kommer pappa med juice till mig. Vi sitter och pratar medan jag äter. När jag är klar byter jag om. Jag sätter på mig en vit t-shirt med rosa fjärilar, vida grå byxor och en turkos hoodie. Efter det borstar jag mitt hår, borstar mina tänder och packar min ryggsäck. Jag gör allt väldigt långsamt för jag har mycket tid. Tror jag i alla fall. Jag tar upp min mobil och tittar hur mycket klockan är. Plötsligt är klockan redan 08:00. Jag sätter på mig min jacka, min mössa och mina vantar. Tar min jumpapåse och min ryggsäck. Säger hejdå till min pappa och börjar gå till skolan. Min storebror har redan gått. Klockan är nog ungefär 08:05 när jag går. Jag skyndar mig och kommer fram 08:15. Jag har inte jättelångt till skolan. 10-15 minuter kanske. Men från min mamma till skolan är det ännu kortare. 2-4 min. Mina föräldrar är skilda. Min pappa bor litet och min mamma ganska stort. När jag kommer in i min korridor så går jag till mitt skåp och lägger in mina ytterkläder och tar ut min so-mapp. Jag sätter mig bredvid min kompis och vi sitter och pratar till 08:20 då lektionen startar. Jag går in i klassrummet, lämnar in min mobil, tar penna och sudd och sätter mig på min plats. Vår lärare börjar med att säga godmorgon och berättar vad vi ska göra idag på lektionen. Vi ska börja med att ha klassråd. Efter det ska vi titta på film och göra en uppgift. Vi har inte klassråd alls ofta. Dagens klassråd handlar om hur vi kan förbättra skolmaten. Klassen ber om kryddor till maten, sallader som barnen gillar och lite andra saker. Sedan tittar vi på en film om en flicka som åker tillbaka till 1980-talet som försöker hjälpa en tjej som vill bli hårdrockare. Igår tittade vi på den filmen också, men då var det ett annat avsnitt såklart. Då åkte hon till 1890-talet och skulle hjälpa en tjej som hade en sjuk syster. När filmen är slut ska vi skriva ett brev till en av tjejerna och försöka hjälpa henne. Efter det slutar so lektionen och vi ska ha jumpa. Jag tar min jumpapåse och går ner till jumpan med min kompis. När vi kommer ner går vi in i tjejernas omklädningsrum, byter om till jympakläder och går in i jumpasalen. Där ska vi samlas i en ring så att vår jumpalärare kan ha genomgång. Först ska vi ha en uppvärmning som heter tabatauppvärmning. Man springer i typ en halv minut och sen gör man upphopp, krysshopp eller högaknän i typ en halv minut. Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge. När vi är klara med uppvärmningen ska vi ha styrketräning. Sedan ska vi städa undan allt och ha en till genomgång. Eller inte riktigt en genomgång men vi ska prata lite om varför man ska göra styrketräning och vilka muskler vi har tränat idag. Efter det är lektionen slut. Då går jag in i omklädningsrummet och duschar. 6:orna hade redan kommit in. Jag och min kompis är de enda som duschar i vår klass. Vi duschar och när vi är klara har alla andra redan gått. Jag sätter på mig mina kläder och packar min jumpapåse. Sedan går vi upp till vår korridor, hämtar våra no-mappar och sätter oss med två av våra andra kompisar. De går inte i samma klass som vi så vi har inte hunnit träffa dem idag. Vi pratar i kanske en minut och sen öppnas dörren till no-klassrummet och vi går in. Jag tar penna och sudd och sätter mig på min plats. När jag satt mig på min plats börjar min no-lärare lektionen med att ha genomgång. Hon säger att vi först ska diskutera med våra bordskamrater om vad vi tror man åt förr i tiden. Sen ska vi titta på en film om att förvara mat och därefter få en läxa. Läxan är att vi ska intervjua en äldre person och frågorna handlar om vad de åt när de var små och lite andra saker om mat. När lektionen är slut är det lunch. Jag lämnar min mapp i mitt skåp och tar mina ytterkläder. Jag brukar hänga mina ytterkläder i matsalen. Då behöver jag inte gå upp och hämta dem i mitt skåp senare. Jag och min kompis som går i samma klass väntar på en annan kompis när hon går på toa. När hon är klar går vi ner till matsalen tillsammans. Jag hänger upp mina kläder i matsalen och tar sedan mat. Det är makaroner med köttbullar och ketchup, men jag är vegetarian så det är vegobullar till mig. Men jag gillar ofta inte den vegetariska maten i skolan, så jag tar bara makaroner med ketchup och sätter mig på min plats. Mittemot mig sitter en av mina vänner. Mina andra vänner sitter vid andra bord. Först så ska alla sitta tysta och äta i fem minuter. Sen får man prata. Så jag och min vän pratar ett tag. Eller ett ganska långt tag för jag tar tre portioner makaroner. När vi har ätit upp går vi till min vän som går i samma klass som jag. Mina andra vänner har redan gått ut. Vi dukar undan och sätter på oss våra ytterkläder, men hon som sitter mittemot mig på lunchen behöver gå och hämta sin jacka. Så jag och min klasskompis går ut själva. Först går vi runt och pratar, men sedan letar vi upp våra andra kompisar. När vi hittar dem leker vi än lek där vi ska få dem att skratta. Efter det behöver vi gå in för lektionen börjar snart. När vi kommer in lägger jag mina ytterkläder i mitt skåp, tar min matte-mapp, sätter mig vid en bänk och börjar prata med mina kompisar. Sen börjar matten. Jag går in, tar penna och sudd och sätter mig på min plats. När jag satt mig på min plats börjar min lärare ha genomgång. Först ska vi jobba med mönster i matteboken och sen ska vi öva på multiplikationstabellerna på ipad. När matten är slut har vi bara svenska kvar. Vi har skrivit en faktatext och idag ska vi läsa vår bordskamrats faktatext och ge feedback. Efter svenskan är slut får vi tillbaka våra mobiler. Jag hämtar mina saker och sen går jag och mina vänner till vårt fritids. Där målar vi pannåer. Vid klockan 15:00 behöver vi ta en paus för att äta mellanmål. Vi går dit men det blir inget gott så vi äter inget. Jag var ändå inte så hungrig. Efter det går vi tillbaka och fortsätter måla. Jag målar i kanske 20 min. Sen måste jag gå hem innan min kör börjar. Så jag städar undan och går hem. När jag har kommit hem har jag egentligen inget att göra. Så jag spelar en kort stund på min mobil. Sedan går jag till min kör. Jag blir dock väldigt tidig. Så typ en kvart sitter jag och spelar med min storebror. Alltså över mobilen. På kören sjunger vi till ett dop och en konsert. När jag kommer hem tar jag en dusch. Sedan hjälper jag mamma med middagen. Det blir wookade grönsaker med ris till middag. Typ klockan 18:45 äter vi och klockan 19:00 har vi ätit klart. Efter middagen hjälper jag till att plocka undan och gör min läxa. Medan jag gör min läxa kommer min katt till mig och börjar gosa. Klockan 19:50 är jag klar med min läxa och då äter vi glass. Vi brukar inte äta glass så ofta på vardagar. Fast ibland händer det. Klockan 20:10 är har vi ätit klart och jag har dukat undan mitt. Då spelar jag nintendo switch med min bror. Fram till 21:00. Då tittar vi på film 20 minuter och sen läser jag en bok i 20 minuter. Efter det behöver jag gå och lägga mig. Så jag gör mig iordning, sätter på mig pyjamas, borstar tänderna, säger godnatt till min familj och går och lägger mig.

Publicerat

21 februari 2023

Berättat av

Junia

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/04256

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Katarina Norra skola

Klass

5A

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!