Berättat av Emma
Född 2007. Stavsborgsskolan. 8D.
📆 Vilken dag vill du berätta om?
07.10.2021
✏️ Berätta om en dag i ditt liv
Min dag…
Mamma kommer in till mitt rum klockan 06.45. Jag är alltid morgontrött och ligger kvar tio minuter i sängen. Efter det ropar mamma på mig och säger att jag måste komma upp nu. Jag stiger upp ur sängen och går till min garderob. Där hittar jag ett par jeans, och en ljuslila fluffig tjocktröja som är jättemysig och som jag gillar.
Efter det går jag ner för trappan till köket där mamma har tagit fram lite frukost. Hon har tagit fram ett paket rostbröd, smör, ost och jordnötssmör. Jag stoppar i två mackor i brödrosten och sätter mig vid matbordet. Efter två minuter ploppar de upp ur brödrosten som säger ding. Då går jag fram till de och tar upp mina gyllenbruna mackor, och lägger dem på tallriken.
Med det serverar jag ett glas mjölk till. Sedan tar jag och smörar mina mackor och hyvlar upp ost och lägger det på den ena mackan och på den andra brer jag på jordnötssmör.
Sedan går jag till vardagsrummet och sätter på tv.n och tittar på youtube. Efter 15 minuter har jag ätit upp och plockar bort frukosten och stoppar tallriken i diskmaskinen. Då går min lillebror till skolan.
Efter det borstar jag mitt hår och mina tänder. Sedan kommer min kompis förbi en kvart innan vi börjar. Och så går vi till skolan. Det tar ungefär sju minuter att gå till skolan så när vi kommer fram, är vi i god tid.
Då går vi till idrottshallen och till vårat omklädningsrum där vi träffar resten av tjejerna i våran klass. Vi byter om till idrottskläder och på idrotten har vi gymnastik. Så vi står på händer på tunna mattor och hoppar över plintar. Efter det byter vi om till vanliga kläder igen. För nu har vi So. Vi jobbar med samhällskunskap och om hur Sverige styrs och vilka ministrar och partier som styr landet. Jag tycker att det är sådär kul, inte min favorit men det funkar.
Efter So.n har jag franska då jobbar vi med grammatik, och med verben att vara, att ha, att göra och att spela. Jag tycker att det är kul med franska men uttalet är såklart lite svårt.
Efter franskan har jag lunch.
Och till lunch blir det lasagne. Jag och mina kompisar tycker att den är ganska god. Vi tar maten och drickan (jag tar vatten men man kan också ta mjölk) sedan sätter oss sedan vid ett bord. Där sitter vi och äter och pratar om allt möjligt.
Efter det har vi matte. Då jobbar vi med geometri, och med pi och cirkelns area och omkrets. Det är lite svårt men det är för att vi precis har börjat att jobba med det, senare när jag har lärt mig det kommer det att bli lättare.
Sedan slutar vi 13.40. Då går jag upp till mitt skåp och hämtar jackan och min väska och går hem.
Där hemma tar jag fram mellis. Då tar jag en skål med yogurt och flingor. Och så tar jag två rostade mackor med smör och ost.
Sedan ritar jag lite och så är det dags för att äta middag. Till middag blir det tacos. Det är en av mina favoriter! Efter maten packar jag min gymnastikväska, för nu ska jag iväg och träna gymnastik.
Pappa skjutsar mig till träningen. På träningen gör vi det vanliga och börjar med att värma upp. Sedan kör jag flickisar och volter och handvolter. Såhär går det ungefär till: på tumblinggolvet springer jag och gör en rondat och sedan en flickis. På trampetten gör jag skruvar, alltså en sträckt volt men när man är uppochner skruvar man runt. Och på trampolinerna gör jag volter och skruvar och landar i gropen (en mjuk tjock matta). Och till sist på fasttrack tränar jag på mina flickisar.
Efter träningen kommer mamma och hämtar mig och så åker vi hem. Där hemma duschar jag och äter lite mat och sedan lägger jag mig i min säng och tittar på en film. Efter det somnar jag.
Publicerat
18 februari 2022
Berättat av
Emma
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:1/02403
Insamling
Mitt liv – en dag i mitt liv
Skola
Stavsborgsskolan
Klass
8D
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6611 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.