Mitt Liv

Berättat av Elsa

Född 2012. Norrskolan. åk 5.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

14.02.2024

💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra

Jag gillar att rita och måla. Jag gillar också musik mycket för jag går i fiol och dans. Simma är jag bra på men jag går två gånger i veckan så det kan vara irriterande ibland. Jag tycker att jag själv är snäll men på grund av min ADHD kan jag enkelt bli överstimulerad eller stressad.

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Hej framtiden!

Jag heter Elsa. Året är 2024. Jag bor i ett gult hus i Uddevalla med min mamma, min pappa och min lillebror Carl. Jag går på en skola som heter Norrskolan och jag gillar inte att umgås med tjejer så jag umgås mest med killar. De jag umgås mest med är tre killar som heter Folke, Alvin och Frode. Men det ska jag inte berätta om idag. Jag ska berätta om min dag igår.

Den 14 Februari vaknade jag ungefär 07:01 av min mamma. Jag hade laddat min mobiltelefon i ett annat rum och min mamma hörde larmet och väckte mig. Jag renoverar mitt rum så jag får sova i min lillebrors rum. Rummet är ganska stökigt och det finns många gosedjur och leksaker. Hans rum har ett fönster nära hörnet på en vägg, mittemot dörren. Både mitt och min lillebrors rum har tak som går neråt. Den högsta delen i min lillebrors rum är en hylla och en garderob. Sängens ena sida ligger mot väggen med fönstret och huvudänden vid lägsta delen av rummet. Bredvid sängen är det ett nattduksbord och bredvid dörren är det ett bord med en TV och ett PS4.

Jag klädde på mig direkt. Jag tog på mig en beige T-shirt och jeans. Jag brukar inte ha på mig jeans utan mjukis-byxor, men jag hittade inga andra byxor som var rena.

Jag bor i ett tvåvåningshus och sover på övervåningen så jag gick ner till köket och fixade en skål vaniljkvarg och müsli och tog min medicin mot min ADHD . Sedan satte jag mig och åt framför TV:n i vardagsrummet. Det är ganska stort med vit tapet med små gröna blad på. I vardagsrummet finns det många ljusgröna möbler, men soffan är mörkblå. Efter jag har ätit brukar jag borsta tänderna och göra lite andra saker som jag ska göra innan skolan.

Runt 07:55 brukar jag gå till skolan. Vägen jag går heter Lelången och var en tågräls en gång i tiden. Huset jag bor i användes av folk som jobbade med rälsen, så allt gick väl med järnvägen förr.

Första lektionen hade jag slöjd. Jag skulle göra en nyckelring med ett hjärta på så jag började med att sågade ut hjärtat med en kontursåg och filade kanterna. Det var typ allt jag hann med på slöjden.

På rasten var jag med dem jag brukar vara med, alltså Folke, Alvin och Frode, men det var också två till som var med. Vi pratade bara om olika saker hela rasten.

Lektionen efter rasten kollade vi på filmen ”Hitta Nemo” och åt popcorn och drack saft. Inget mer hände förutom att skolsyster skulle kolla mitt blodtryck för att se att min dos av min ADHD medicin var bra och att inget gick snett.

Efter filmen var det lunch, det var kalops, har inte så mycket mer att säga om lunchen än det.

Sedan var det bild. Vi övade på att måla med blyerts på geometriska former. Har också inte så mycket mer att säga om den lektionen.

Bilden var sista lektionen på dagen så efter den skulle jag gå hem. Det är ganska många som går samma håll som mig så jag går väldigt sällan själv, men på själva Lelången gick jag ned de tre jag bruka plus en som skulle leka med en av de jag brukar gå med.

När jag kom hem så åt jag ett äpple och sen satt jag och kollade på TV ,men jag fick tråkigt så jag bakade bananbröd. När mina föräldrar kom hem lagade de tacos och vi åt tacos till middag.

Jag var uppe och kollade på TV tills klockan var cirka 21:30 då gick jag och la mig.

Publicerat

28 februari 2024

Berättat av

Elsa

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/06526

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Norrskolan

Klass

åk 5

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!