Berättat av Elsa
Född 2010.
📆 Vilken dag vill du berätta om?
10.11.2021
✏️ Berätta om en dag i ditt liv
Mitt liv Elsa
Hej, det är jag som är Elsa . I denna texten ska jag berätta om en dag i mitt liv.
Det är den 10 november 2021. Jag bor i ett parhus med mina föräldrar och min storebror. Jag har ett eget rum med en säng, skrivbord, byrå och en garderob.
Jag vaknade på morgonen och tog på mig mina kläder. Det var ett par svarta jeans och en gul tröja. Jag gick ner för trappan och till köket. Till frukost åt jag gröt och smörgåskex. Gröten åt jag med sylt och mjölk. Jag började skolan klockan åtta. Jag gick tillsammans med min kompis Alva till skolan. Det tar femton minuter att gå till skolan.
Vi hade biologi, matte, bild, svenska, engelska och SO. På bilden pratade vi om sekundärfärger, neutrala färger, komplementfärger och primärfärger. På biologin skrev vi en text om kalfjället fjällbjörkskog och fjällnära barrskog. Då fick vi sitta i biblioteket. Vi hade två raster, en var tjugo minuter och en var trettio minuter. På rasterna var jag på a- gungan, på gungbrädan och på berget. Jag lekte med mina kompisar Alva och Maja. Till lunch blev det fisk, potatis och remouladsås. Lunchen var i trettio minuter. När vi äter lunch så sitter vi i matsalen. Vi slutade skolan klockan halv två. När skoldagen var slut så gick jag hem från skolan. När jag hade kommit hem så tittade jag lite på min telefon. Sen så åt jag mellanmål. Jag åt Billys pan pizza som jag värmde i mikron i två minuter. Till den drack jag vatten. När jag åt det så satt jag i min svarta soffa. När jag hade ätit färdigt så ställde jag min tallrik i diskmaskinen. Sen så kollade jag lite på min telefon igen. Då kollade jag på Tiktok. Efter det så cyklade jag till min kompis Alva. Min cykel är vit med blommor på. Och så har jag en cykelkorg med tre fjärilar på. Jag satte på mig min hjälm som var rosa och så cyklade jag iväg. Det tog ungefär sju minuter att cykla till Alva. När jag kom dit så var min andra kompis Maja också där. Hennes hus har två våningar, en balkong och ett uterum. När vi var där så bakade vi chokladbollar med strössel på. Efter att dom hade varit i kylen i en timme så åt vi dom. Dom var super goda. När vi hade ätit upp dom så vilade vi lite och sen så kom vi på en dans. Vi dansade dansen bredvid hennes pysselbord.Efter det så spelade vi lite Toca boca. Lite senare så cyklade jag hem. När jag kom hem så hade mina föräldrar fixat mat. Jag åt mat ungefär klockan halv sex på kvällen. Till middag så åt jag spagetti och köttfärssås med ketchup och riven ost. Jag åt vid matbordet med hela min familj. Det tog ungefär en halvtimme att äta upp min mat. Vårat matbord står bredvid köket. Det är vitt och stort och det finns fyra stolar. När jag hade ätit upp min mat så gick jag till mitt rum som ligger på andra våningen. När jag hade kommit till mitt rum så satte jag på mina led lights. Led lights är en slinga som kan lysa i olika färger. Man har en kontroll som man väljer färg och om den ska vara på eller av. Efter en stund så ringde min kusin Stella och ville spela. Jag och min kusin brukar spela ibland. Då brukar vi spela Roblox. Roblox är en app där det finns en massa olika spel.
Jag spelar Roblox på min telefon. Vi spelade i ungefär en timma.
Sen så slutade vi spela. En liten stund senare så fixade jag fruktsallad till hela familjen. I fruktsalladen var det banan, äpple, päron, vattenmelon, vindruvor och clementin. Till fruktsalladen åt jag grekisk yoghurt. Samtidigt som jag åt min fruktsallad så tittade jag på tv med min familj. Då tittade jag på Leif och Billy. När jag hade ätit upp så borstade jag tänderna. Efter det så gick jag och la mig. Då var klockan lite innan nio.
Publicerat
2 december 2021
Berättat av
Elsa
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:1/01715
Insamling
Mitt liv – en dag i mitt liv
Skola
Hisingstorpsskolan
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6611 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.