Berättat av Ellen
Född 2009. Nåntunaskolan. Årskurs 4.
📆 Vilken dag vill du berätta om?
11.02.2020
✏️ Berätta om en dag i ditt liv
Skrivuppgift- Mitt liv
06:45- Jag vaknar av att mamma kommer in och säger att det är dags att komma ner. Hon vet att jag vaknar lätt. Man behöver bara öppna min sovrumsdörr så att det kommer in lite ljus från vardagsrummets tända lampa.
07:00- Jag går upp ur sängen, tar av pyjamasen och klär på mig några kläder som hänger på mina krokar. När jag har tagit på mig vanliga kläder, så tar jag också en tjocktröja innan jag går ner för trappan och in i köket.
07:06- Jag plockar fram en bok (ofta Harry Potter) och lägger den på köksbordet, innan jag gör i ordning min frukost. Min frukost är en liten skål med hallonyoghurt och müsli, bröd som min farmor har bakat med ost på och ett glas med juice. Under tiden som jag äter frukosten läser jag i min bok.
07:25- Jag slutar äta frukost och går in i mammas och pappas sovrum för att ta fram ett par rena strumpor, sedan borstar jag tänderna och packar skolväskan. Innan jag går frågar min syster när vi ska gå hem, jag säger kl. 15:00 och säger det sedan till mamma.
07:40- Jag klär på mig ytterkläderna och stoppar mobilen i jackfickan innan jag öppnar dörren, ropar hejdå till mamma och pappa, stänger dörren och går nerför gatan.
07:45- Jag möter mina kompisar vid slutet av min gata och vi går tillsammans till skolan. Vi brukar ofta se min lillasyster och hennes kompis som går till skolan samma tid som vi gör. Det är inte en så lång väg till skolan, en gata och en cykelväg sen är man framme. Vi brukar då dit på 15 minuter.
08:15- Vår klass, femman och trean blir insläppta av en lärare, vi klär av oss ytterkläderna och går in i klassrummet. Jag lämnar in min mobil eftersom det är mobilförbud på skolan och mobilerna därför blir inlåsta. Sedan är det tyst läsning i 10 minuter innan lektionen börjar. Det är först halvklass matte och engelska och min grupp har matte först.
08:30- Mattelektionen börjar, först är det en genomgång framme på projektorn. Sedan är det par och/eller enskilt arbete innan vi har en exit ticket och sedan är lektionen slut.
09:30- Vi går ut på rasten. Jag brukar ibland gå runt och prata med en kompis ibland. Annars brukar jag vara med mer än en kompis på rasterna.
10:00- Det ringer in och det är dags för min grupp att ha engelska. Vi är i treans klassrum och börjar med att se en film på engelska. Sedan svarar vi på frågor och övar på begrepp. Ibland kör vi en tävling i grupp för att se om vi kan begreppen.
11:10- Vi går tillbaka till klassrummet och läser tyst tills ens bord blir uppropat, då får man tvätta händerna. Tjugo över elva börjar lärarna servera mat till ett bord i taget. Vi tittar på lilla aktuellt till maten och kvart i tolv går vi ut på rast.
11:45- Börjar jag klä på mig och går sedan ut på skolgården. Klockan tolv går jag till busshållplatsen för att tio över tolv ta bussen till idrottshallen.
12:30- Är vi ombytta och blir insläppta i idrottshallen. Vi har en idrottslektion och sedan efter en dryg timmes idrottslektion byter vi om och går ner till slöjdsalen.
13:50- Blir min grupp insläppta till syslöjden av vår lärare. Vi syr på symaskinerna efter en kort genomgång. Vi plockar undan symaskinerna och ställer upp stolarna. Sedan säger vi hejdå och går hem.
15:30- Kommer jag hem och äter mellanmål med min mormor. Vi gör någonting med mina systrar t.ex. pysslar och sedan vid femtiden kommer mamma och pappa hem.
17:30- Vi äter middag och sedan när mamma och pappa plockat undan middagen sätter vi oss i soffan. Vi kollar på film, oftast fångarna på fortet och äter typ chips eller godis.
21:20- Har jag gjort mig i ordning, lagt mig i sängen och läst klart. Vid klockan tio somnar jag.
Publicerat
18 maj 2020
Berättat av
Ellen
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:1/00107
Insamling
Mitt liv – en dag i mitt liv
Skola
Nåntunaskolan
Klass
Årskurs 4
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6611 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.