Mitt Liv

Berättat av Alice

Född 2009. Nåntunaskolan. Årskurs 4.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

18.02.2020

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Skrivuppgift – Mitt liv

På morgonen vaknar jag av att mina föräldrar går upp, klockan är cirka tjugo i sju. Det är tisdag.

Jag delar rum med min lillasyster så jag smyger för att inte väcka henne.

Jag tar på mig en kofta och går ner.

När jag kommer ner ser jag att mamma och pappa håller på att göra frukost. Jag sätter på TV:n och lägger mig i soffan och tittar på TV en stund.

På TV:n tittar jag på youtube. Min favorit youtuber är Therese Lindgren.

Mamma ropar efter ungefär tio minuter att frukosten är klar. Jag pausar videon som Therese Lindgren färgar håret rosa i och går till köket. Klockan är sju.

Till frukost blir det macka med smör, Philadelphiaost och tomat på, och till mackan dricker vi mangosmoothie. Mamma och pappa äter gröt.

Min storasyster och min lillasyster kommer trötta och sätter sig vid bordet.

Vi äter och pratar om vad vi ska göra Idag.

På tisdagar har vi idrott. Man ska ta sig på egen hand till skolan. Vi har inte idrott på våran egen skola. Jag brukar gå med min bästis.

När jag har ätit upp tvättar jag händerna och sätter på mig idrottskläder.

Jag packar ner mina andra kläder, inneskor och en handduk i min ryggsäck.

Nu är klockan ungefär tjugo över sju.

Nu har jag packat klart min väska så jag går upp för trappan och borstar tänderna.

I badrummet står min storasyster och sminkar sig.

Jag ställer mig bredvid henne och tar upp min tandborste. Jag tar på tandkräm på min eltandborste och börjar borsta.

Efter två minuter vibrerar den, och då slutar jag att borsta, spottar ut tandkrämen och sköljer tandborsten.

Jag går ner igen för att borsta håret.

Min hårborste är rosa och rund.

Nu är klockan halv åtta.

Jag borstar håret i ca en minut.

Efter att jag är klar sätter jag mig i soffan med min iPad och spelar Ibis Paint X. Det är ett spel som man kan redigera bilder i.

Jag spelar i tio minuter och sedan är det dags att gå.

Jag sätter på mig överdragsbyxor, jacka, skor, vantar och mössa.

När jag har satt på mig mina kläder plingar min kompis på dörren.

Jag öppnar och så går vi.

Klockan är nu kvart i åtta.

Våran lektion börjar halv åtta, men man får komma in i omklädningsrummet kvart över åtta, så vi har gott om tid på oss.

På vägen möter vi en klasskompis som vi går den sista biten med.

När vi kommer fram till skolan är klockan kvart över åtta.

När vi kommer in i omklädningsrummet tar alla en varsin krok och hänger av sig.

Jag har ju redan bytt om så jag sätter på mig mina inneskor och pratar med några andra som också redan har bytt om.

När alla är klara brukar vi leka dansmemory.

Två ska gå ut och de andra ska para ihop sig två och två. Tillsammans ska man hitta på en kort dans eller en rörelse. När alla kommit på något så får de som gick ut komma in. Då ska de turas om att gissa på vilka som är tillsammans. Om någon säger ens eget namn ska man visa sin rörelse.

Vi lekte tills vår lärare Marie kom och knackade på dörren och sa att lektionen skulle börja.

Idag på idrotten ska vi använda basketbollar.

Marie delar in oss i sex grupper och sen har vi uppvärmning.

På uppvärmingen ska man dribbla med en basketboll runt i rummet.

Efter uppvärmningen berättade Marie vad varje grupp skulle göra och så började vi.

Min grupp fick börja med att spela match mot en annan grupp. Det var väldigt roligt.

När tio minuter hade gått bytte vi station.

Nästa station var skott. Man skulle alltså träna på att skjuta. Vi stod på led.

Nu var det min tur, så jag tog upp bollen och började dribbla mot korgen, sedan sköt jag. MÅL!

Efter tio minuter byter vi igen. Nu ska vi skjuta igen, men en ska vara försvarare, det var också kul.

Vi bytte station en gång till. Nu ska vi spela match igen, men den här gången ska vi ha mattbitar under fötterna.

Tillslut är lektionen slut och vi ska göra ett bra-hopp.

Ett bra-hopp gör vi alltid efter idrottslektionen.

Nu är klockan tjugo över nio.

När vi har gjort det går vi in i omklädningsrummet.

Alla börjar duscha så fort vi kommer in, vi har tjugofem minuter i omklädningsrummet.

Redan efter fem minuter börjar några gå ut.

Jag är klar efter ungefär tio minuter, nu är klockan halv tio.

Jag och mina kompisar går till bussen.

Eftersom att vi är tidiga så får vi vänta i en kvart innan bussen går.

Medan vi väntar äter jag mitt äpple som jag tog med mig.

Tillslut går bussen.

Klockan är kvart i tio.

Jag sitter längst bak i bussen med några kompisar. Vi leker viskningsleken.

När bussen kommer fram hoppar jag av och går mot skolan.

Det tar inte så lång tid att gå till skolan från bussen. När vi kommer till skolan är det fortfarande rast.

Nästa lektion är bild. På bilden ska vi måla våra lerfigurer som vi gjorde förra veckan.

Våran lärare delar ut våra lerfigurer och en tallrik med färg. Jag målar min figur rosa.

Vi har målat klart och jag lägger min målning på tork. Nu ska vi äta lunch.

Innan lunch har vi tyst läsning. Jag läser Harry Potter.

När våra klassvärdar har fixat klart maten berättar de vad det blir för mat. Det blir korv stroganoff med ris.

När vi äter lunch tittar vi på Lilla Aktuellt, ett nyhetsprogram för barn.

Idag berättar de om coronaviruset. Det är ett virus som började spridas i Kina.

När vi har ätit klart är det dags för rast.

Nu är klockan kvart i tolv.

På rasten testar jag en ny rastlek som Christer (en i personalen) kommit på.

Den är rolig. Man ska flippa en kon i en rockring så att den ställer sig upp. När man har klarat 4 gånger är man klar. 5 personer kör samtidigt och alla tävlar mot varandra.

Rasten är slut halv ett.

Efter rasten har vi svenska. Vi jobbar med Mitt liv. Vi tittar på ett avsnitt av Jakten på den glömda historien. Efter att vi sett avsnittet jobbar vi med avsnittet och svarar på frågor.

Det här avsnittet handlade om 1969 och månlandningen.

Svenska är ett av mina favoritämnen.

Lektionen är slut och vi går ut på rast.

Klockan är nu två.

Vi har 15-minuters rast.

Efter rasten har vi svenska igen. Nu ska vi visa presentationer om vårat hem som vi har gjort själva. Vi blir indelade i grupper som vi ska visa presentationerna för.

Jag gjorde en presentation på Imovie. De andra hade gjort presentationer på PowerPoint eller i en faktatext.

Det var roligt att få se de andras presentationer.

I slutet av lektionen ställer vi upp våra stolar och pratar lite om hur det funkade i grupperna.

Innan vi går hem brukar våran lärare säga ”Den som har något (till exempel) blått på sig får gå hem”.

Idag blev jag sist, för jag hade inte ätit pasta dagen innan, jag hade inte något blått på mig, jag har ingen lillebror, jag gillar inte svamp och jag har inte storlek 36 på skor.

När jag går hem är klockan ca tre.

Jag går hem med min lillasyster som går på samma skola som jag.

Jag kommer hem och packar upp min väska. Efter att jag har gjort det gör jag smoothie och äter en macka.

Jag äter mellis och tittar på tv.

Nu har jag ätit upp och jag byter om. Jag ska ha teater idag.

Jag går till bussen efter en stund.

På busshållplatsen står min mamma och väntar på mig.

Klockan är nu ca tio i fem.

Jag går tillsammans med min mamma till skolan jag har teater i.

På teatern börjar vi med att göra namnlekar. Det är roligt.

Vi gör en övning som heter liftaren. Då ska man ställa stolar så att det ser ut som en bil. Sedan ska fyra personer sitta i bilen. Efter en liten stund kommer det en liftare som ska ha en känsla. När de som redan sitter i bilen vet vilken känsla det är, så ska de ta över den känslan.

Nu är teatern slut och klockan är tjugo över sex.

Jag och mamma går till busshållplatsen. Det är mörkt och kallt ute nu.

Jag sitter på bussen och tänker på vad jag ska göra imorgon.

Tiden gick fort, plötsligt är jag redan framme.

Idag känns promenaden från bussen lite extra lång. Det är kallt och blåsigt.

Nu är jag hemma och klockan är sju.

Idag blir det lasagne till middag. Det tycker jag om.

Jag har ätit klart och går upp på mitt rum. Jag tittar på min Ipad.

Tiden går fort och klockan är nu åtta.

Jag borstar tänderna med min storasyster. Vi lyssnar på musik.

Nu är det dags att lägga sig. God natt och hejdå!

Publicerat

18 maj 2020

Berättat av

Alice

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/00104

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Nåntunaskolan

Klass

Årskurs 4

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6587 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!