Berättat av Agaton
Född 2007. Stavsborgsskolan. 5A.
✏️ Berätta hur du föreställer dig ditt liv 2050
Mitt liv år 2050 är osäkert. Jag menar, kommer jag ens vara vid liv? Ryssland har trupper vid gränsen av Ukraina och många andra europeiska länder har skickat in trupper, vapen och krigsfartyg till Ukrainas sida. Vem vet, jag kanske blir utplånad av termonukleära bomber långt innan år 2050. Men om jag lever då, så kommer det nog vara ett helvete. Ingen gör ett skit för att stoppa global uppvärmning, så enligt National Geographic så kommer Stockholm vara helt under vatten. Vi måste dock prata om ”liv”-sektionen, så jag tänker ignorera apokalypsen och tänka in i en osannolik framtid.
År 2050 så kommer teknologin ha avancerat extremt snabbt, så vi kommer nog se effektiv miljösäker transport, kanske baserat på fusion. Jag tror definitivt att fusionsenergi är framtiden, vi måste bara hämta en stor summa ³He först, eller någon liknande bränsle till fusion. GMO är troligen mer accepterat, och vi har kunnat gro kött i ett labb. Det borde fixa källor till kött, traditionella sätt som att faktiskt föda upp djuren kommer nog inte användas. Annars så kommer den digitala världen ha utvecklas mycket tror jag, avancerade kompakta kvantdatorer är nog producerade. Jag kommer nog inte ha en sådan dock, de kommer nog vara så otroligt dyra att bara de rikaste har de. Om inte kapitalismen föll som kommunismen i Sovjetunionen, då. Jag kommer nog sitta i en enkel boning, helt grå på grund av minskande resurser, ätandes på den labbgrodda maten, inväntande slutet.
Det där var mörkt, hoppas att den berättelsen inte blir sanningen.
Publicerat
21 februari 2022
Berättat av
Agaton
Licens
CC BY
Arkivkod
M1:4/00322
Insamling
Mitt liv 2050
Skola
Stavsborgsskolan
Klass
5A
Berättelsens position
Se alla berättelser på kartaIf you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
6531 elever har deltagit! – delta med din klass!
Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.