Berättat av Meja

Född 2012. Adolf Fredriks musikklasser. 5B.

11.03.2024

Hej! Jag heter Meja och är 11 år gammal. Jag har två syskon och två föräldrar, så vi är alltså fem i vår familj. Jag och min familj har ett stort intresse på skidor! Vi kör slalom. Men jag och min lillasyster har också ett stort intresse på gymnastik! Mest av allt gillar jag skidorna. Det gör nog min lillasyster Liv också. Min bästa vänner är Yoel, Anna, Leah och Moa.

HEJDÅ!

Hej! Idag är det måndag. Jag börjar dagen med att pappa kommer in och väcker mig klockan 06.30. Jag går upp ur sängen och klär på mig ett par byxor, en t-shirt och en tjocktröja.

Sen går jag ner för att äta frukost. Vi har en bröd maskin som man kan göra bröd i, så vi brukar göra det varje kväll. Det är ganska mysigt. När jag kommit ner så tar jag fram tallrik, ost och smör. Jag tar upp brödet ur maskinen och börjar bre. Jag sätter mig alltid ner vid matsalen istället för köket. Därför jag sätter mig där är för att det brukar alltid komma in sol ljus där. När jag ätit klart så är klockan oftast 06.45 och då kommer nästan hela tiden min mamma ner för trappan. När hon kommer ner så ska jag gå upp för att fixa mig. Först så borstar jag mina tänder och sen så går jag in till mitt rum för att ta lite läpp syl. När jag är klar så är klockan ungefär 06.55, då går jag ner till det stora badrummet och borstar mitt hår i typ fem min, så då är klockan ungefär 07.00. Jag börjar sedan att klä på mig ytterkläder. Jag tar på mig en grön lång vinterjacka för att det fortfarande är minusgrader, en gul mössa, mina svarta vinterskor och min ryggsäck.

Jag går ut 07.20 för att sedan ta tunnelbanan 07.35, så jag blippar mitt kort och sedan väntar på tåget vid tågstationen. Jag bor i Mälarhöjden och går till västertorps station. Det tar att gå ca 15 min. Jag åker från västertorp till Gamla stan för att sedan ta och byta tåg till gröna linjen, så att jag hamnar i Rådmansgatan.

När jag är framme så går jag till skolan som ligger i Vasastan. Min skola heter Adolffredriks musikklasser. Det tar ungefär 10 min att gå från tunnelbanan till skolan.

När jag är framme så går jag upp för trappan så att jag hamnar vi klassrummet. Jag hänger av mig kläderna på en krok och sedan låser in min mobil och plånbok i skåpet. På måndagar så börjar vi alltid med bild som börjar 08.15. Bildlektionen slutar 09.45. När jag går ut ur bildsalen som ligger en våning ner från mitt klassrum så går jag upp för trappan och tar sedan min pärm som ligger i skåpet. Därför jag har en pärm är för att jag går ju i en musikskola så jag tar min pärm och går upp till musiksalen som ligger på våning 5, alltså högst upp i skolan. Musiken börjar 09.55 och slutar 10.40. När musiken är slut så går jag ner hela vägen ner till mitt klassrum för att sedan ha svenska. Svenskan börjar 10.50 och slutar 11.35. när svenska är klar så har jag igen musik, men vi har halv klass så halva gruppen har svenska. Den gruppen är grupp tre. Min grupp har musik . Min grupp är grupp fyra. Musiken börjar 11.45 och slutar 12.30. Sedan går jag ner till klassrummet och låser in min pärm i skåpet. Efter musiken så är det lunch dags! På måndagar så brukar vi alltid äta lunch väldigt sen så alltså är klockan 12.40 när vi får börja att äta. När jag har ätit klart så är klockan13.05. Efter lunchen så har jag matte så jag går upp för trappan så jag hamnar vi klassrummet. Matten börjar 13.20 så vi har lite rast mellan lunchen och matten. När matten slutar så är klockan 14.05. Sedan efter matten så har vi NO. Den lektionen är vår sista lektion så då är jag alltid lite trött men glad! Vår No lektion börjar 14.15 och slutar 15.00. Efter lektionen så tar jag mina saker ur skåpet, packar min väska och klär på mig mina ytterkläder. När jag är ute ur skolan så ringer jag alltid pappa och säger att jag ska gå hem. På måndagar så har jag gymnastik.

När jag är vid tunnelbanan så köper jag alltid någonting som jag kan ha till gymnastiken. När jag har suttit mig i tunnelbanan så tar jag alltid upp min mobil för att spela spel tills jag är i Gamla stan för då ska jag byta tåg till Fruängen. När jag gått på tåget så finns det oftast ingen plats att sitta på så jag får vänta tills någon går av. När jag är framme till Midsommarkransen alltså där jag ska gå av så ska jag gå en ganska kort väg till gymnastiken som ligger i Brännkyrkohallen.

När jag är vi brännkyrkohallen så finns det en stor port där alla går in i. Varje gång jag går in i den stora porten så går jag raka vägen till toaletterna för att byta om till gymnastik kläder. Därför att jag inte byter om i skolan är för att det är några i rummet där man byter om. Därför det är några i rummet är för att dem ska ha lektion alltså idrott. När jag har bytt om till kläderna så går jag en trappa upp till en ganska stor hall där jag ska ha min gymnastik. Min gymnastik börjar 16.00 och slutar 18.30. När jag slutat gymnastiken så står pappa utanför och ska hämta mig. Så jag brukar alltid skynda mig ut så att han slipper att vänta på mig.

När vi väl har kommit fram så är middagen klar och vi börjar äta maten som mamma har gjort till oss. Pappa äter också middag för att när han hämtade mig så kom han direkt från sitt jobb. Efter maten så går jag upp för att göra mina läxor. Sen kommer mina två syskon upp för att lägga sig och jag ska också lägga mig när de kommer upp. Så först går jag och klär på mig pyjamas sen borstar mina tänder, borstar håret och tar läpp syl. Varje kväll så kommer mina föräldrar och nattar mig så att jag kan somna. När de har gjort det så är klockan 21.00 och då sover jag.

HEJDÅ!

21 mars 2024