Berättat av Emil

Född 2012. Uppsala Musikklasser. 5A.

09.02.2024

En normal fredag i mitt liv.

Dagen börjar med att min Pappa väcker mig och frågar vad jag vill äta till frukost. Sen halvsover jag i runt 10 minuter tills min Pappa säger att frukosten är redo. Då sätter jag på mig kläder. Sen går jag till matbordet för att äta frukost som oftast är yogurt. Jag äter i runt 10-20 minuter, sen går jag och lägger mig i min säng för att kolla på Tiktok. Jag kollar på tiktok tills klockan 7.50 när min mamma säger till mig att vi ska åka snart. Efter mamma sa till mig så går jag och packar och borstar tänderna. När både jag min mamma och mina storasystrar är redo så sätter alla sig i bilen och så åker vi. Det tar runt 10 minuter för att alla ska bli redo och 10 minuter att åka till skolan så jag kommer fram vid runt 8.20-8.30. Skolan börjar 8.30 så jag måste oftast skynda mig till lektionen. När jag har kommit in i klassrummet så lämnar jag min mobil och sätter mig vid min plats. Jag börjar med en musiklektion i 40 minuter. På musiken tränar vi musikteori som är att prata om instrument eller prata om noter. Efter musiken har vi en rast. Rasten är 10 minuter lång från klockan 9.10-9.20.Nästa lektion är en 1 timme och 30 minuter svenska lektion. På svenskan så brukar vi skriva antingen en liten text som bara tar en lektion eller en stor berättelse som tar flera lektioner. Efter att vi har skrivit så i 40 minuter tar vi en 10 minuters paus, sen gör vi något annat de sista 30 minuterna.Efter svenskan är klockan 10.50 och lunchen börjar 10.55 så jag går direkt till lunch salen efter svenskan. När jag kommer ner till lunchen ser jag att det är tacos till lunch. Påläggen jag har på tacosen är sallad, majs , kött och salsa. Efter lunchen gav jag min disk till dom som jobbar vid disken. När jag har lämnat in min disk går jag ut på rast. Rasten är 30 minuter lång så jag brukar kunna köra 15 eller dunken. Jag brukar inte äta mat hela lunchen så jag och mina kompisar brukar leka i typ 45 minuter. När rasten är slut går jag in till mitt klassrum för att ha so. Så lektionen är 1 timme lång. På den timmen läser 3 personer som fick nyhetsläxa (nyhetsläxa är att man ska ta nyheter från tidningen eller radion/nyheterna på tv och läsa upp 5 nyheter för klassen). När dom har läst upp nyhetsläxan kollar vi på lilla aktuellt i 30 minuter. Då har vi bara 15 minuter kvar och på den tiden gör vi nyhetskryss (det är att man jobbar i en grupp och väljer 1 av 3 svar på ett papper). Sen är ni klar med skoldagen. Vi slutar jätte tidigt på fredagar så vi kunde gå hem klockan 12.45.När vi har slutat sätter jag på mig ytterkläder och packar min väska och sen börjar gå till busstoppet. Det tar runt 10 minuter att gå till busstoppet.När jag kommer till busstoppet behöver jag stå där i run en extra 20 minuter tills bussen kommer.jag hoppar på bussen och åker hem. det tar 8 minuter.när jag är hemma spelar jag i 30 minuter sen tar jag mellan må. Mitt mellanmål är oftast yoghurt eller macka.När jag har ätit spelar jag tv-spel i 1-2 timmar med min kompis. Medan vi spelar diskuterar vi var och när vi ska mötas, när vi ska gå till parkouren. När vi har bestämt var vi ska mötas och när gör vi os iordning och packar inneskor och vattenflaska. När jag har packat klart går jag till mötesplatsen och väntar på att min kompis ska komma. När han kommer går vi till parkouren. Det tar runt 40 minuter och parkouren börjar klockan 18.00 så vi möts vid 17.10. Vi brukar komma till parkouren lite tidigt så vi brukar spela på mobilerna tills det börjar. På parkouren gör vi nåt som heter rolls. Rolls är när man gör en kullerbytta fast man börjar på ena axeln och går upp när din andra axel har nuddat marken. Vi gör några andra grejer sen slutar vi 19.00. När vi har slutat hämtar min pappa mig och skjutsar mig hem. När jag kommer hem är maten redan klar så jag kan börja äta direkt när jag kommer hem. Till mat blir det tacos. På tacosen har jag guacamole, salsa gurka, paprika, majs sallad, banan och mer. Jag brukar äta 2-3 tacos till middag. Medans vi äter brukar vi kunna kolla på nått. Ett exempel är bäst i test, the rookie eller nån film. När vi har kollat klart går jag och spelar med kompisar tills jag går och lägger mig. Jag brukar gå och lägga mig klockan 22.00-23.00.

slut

6 mars 2024