Berättat av Margrit

Född 2011. Entréskolan Stockholm. 6:2 2024.

12.02.2024

Mitt namn är Margrit Bagdi och jag bor i Stockholm och jag har tre syskon fast en har flyttat ut men jag bor med min mamma och pappa och mina två syskon och så här beskriver jag en dag i mitt liv:

Jag vaknar upp klockan sju på morgonen och går till badrummet och tvättar ansiktet och sen går jag tillbaka in i mitt rum och sätter på mig kläder och jag brukar ha ett par jeans och en tröja och en Tjocktröja . När kläderna är på och tvättat ansiktet så börjar jag sminka mig och det tar max tio minuter.

Efter att jag har sminkat mig så ska jag äta frukost, då äter jag en macka med marmelad eller smör och ost och varm choklad. Efter frukost går jag tillbaka till badrummet och borstar tänderna och tvättar händerna. Sedan går jag till mitt rum och hämtar väska och jacka och går ut och går till busshållplatsen och väntar på bussen i max tre minuter.Sedan kommer bussen och jag åker buss nummer 165 till Liljeholmen ,sedan åker jag buss i max trettio minuter och jag lyssnar på musik medan jag åker.

När jag har kommit fram går jag av bussen och går till tvärbanan och väntar i max 5-7 minuter och sedan går jag på tvärbanan och jag tar tvärbanan mot Solna station och åker i en minut till trekanten.Jag kommer till trekanten och jag går av och går i max tio minuter till skolan.

När jag är framme vid skolan går jag till mitt skåp och lämnar mina saker och sedan går och tar av mina skor och sedan går jag till ett grupprum där mina vänner är och så snackar vi tills lektionen börjar.

Sedan går vi in på lektion och det är en måndag så våran första lektion är estet och jag har dans så då går jag ner till våning två och går till danssalen och tränar med resten av dansgruppen och dansen är en timme lång och då tränar vi på olika saker.

Nästa lektion är engelska och då jobbar vi med blandade saker men vi skriver rätt mycket och nu jobbar vi med rymden.

Nästa lektion är Teknik och där jobbar vi med råvaror och samhället och vad som är bra för miljön och jorden.

Efter Tekniken då har vi lunch och då äter vi purjolökssoppa och mjukt bröd och ost och jag tycker inte så mycket om maten och jag brukar inte äta men jag brukar bara ta bröd.

Efter lunchen har vi svenska och då jobbar vi med bröderna Lejonhjärta och läser väldigt mycket.

Sedan har vi so och där jobbar vi med förintelsen och historia om olika saker och om världens historia och vad vi måste påminnas om.

Sedan är dagen slut och vi slutar då 15:10 då går jag tillbaka till mitt skåp och hämtar mina saker och går till tvärbanan då tar jag och mina vänner tvärbanan till sickla och åker en station till Liljeholmen och går av där.Ibland brukar vi gå in i gallerian men jag går hem så jag går ner till bussarna och tunnelbanan och går till buss 165 igen mot antingen Högdalen eller Farsta centrum och väntar på bussen i max 15-20 min. Sedan kommer bussen och jag går på och jag älskar att sitta längst fram, då åker jag buss hem i max 30 min och då lyssnar jag på musik eller tittar på Tik tok.

När jag kommer fram vid slutstationen går jag av bussen och går hem och jag går i 10 minuter eller det beror på vart jag går av.

När jag kommer hem så brukar jag äta något och titta på film, sedan ropar mamma att det är middag, då äter jag med familjen och pratar om hur dagen var för dem och mig.

Efter att jag har ätit går jag till mitt rum och tittar på mer film eller lyssnar på musik.

När klockan närmar sig tio på natten börjar jag göra mig redo att sova, jag byter om, tar bort smink och gör hudvård och kollar lite på mobilen tills pappa säger att det är dags att sova, då lägger jag mobilen på laddning och går och lägger mig.

Det var en dag i mitt liv, hejdå!

28 februari 2024

Margrit