Berättat av Esmeralda

Född 2011. Entréskolan Stockholm. 6:1 2024.

02.02.2024

En dag i mitt liv

På fredag morgonen vaknar jag runt 6, halv 7 tiden och tar oftast min iPad det första jag gör medans jag väntar på frukosten. Min mamma väcker mig runt 7-tiden för att klä på mig kläder och äta frukost. Jag klär på mig en Ghost t-shirt, en hody och ett par baggy byxor, till frukost äter jag antingen en ostmacka eller en macka med leverpastej och saltgurka. Min mamma 38 år gammal utbildad till arkitekt men just nu jobbar hon med sitt företag Boom Bamm

tillsammans med min bonuspappa Luis, 32 år. Luis är Venezuelansk men bor här i Sverige och jobbar som enskild foto designer. Tillbaka till mig på väg till skolan måste jag nästan alltid stressa till tunnelbana klockan 08:00 medans jag lyssnar på musik. Därpå så kliver jag av i Liljeholmen för att byta till pendeltåg därpå kliver jag efter en station, går en bit till sedan kommer jag till skolan. Som första lektion har jag estet det finns fyra olika musik, dans, konst och teater jag går på bild. Det flesta skolor har inte estet, det är bara visa för barn som är intresserade av t.ex konst och vill fokusera mer på det. På rasterna hänger jag med mina kompisar Valdy, Francis, Miya och Lo sedan går dagen förbi och jag hänger lite gran med min familj såklart någon gång på eftermiddagen. Efter skoldagen åker jag hem och när jag kliver i hallen så hänger jag av mig min jacka, ryggsäcken och ställer av mina skor på skostället. Jag fortsätter in i vardagsrummet och till vänster kan man se vårt kök i vårt vardagsrum med ljusblåa väggar, en stor svart soffa med ett stort, brunt bord. I ena hörnet närmast ingången finns en lekhörna för en av mina småbröder.

Jag hälsar sedan på min familj innan jag fortsätter in på mitt rum . Mina småbrorsor har nog redan kommit hem eftersom att dom har närmare hem än vad jag har. Jag har två småbröder, en är 10 år gammal och älskar fotboll, hänga med kompisar och spela TV-spel/Playstation, han är inte superjobbig som de flesta andra småbrorsor, kanske ibland men annars är han rolig att hänga med. Min andra lillebror han är bara 1 år gammal och heter Rio. Rio delar inte samma pappa som jag och Darian hade för att vår pappa dog för cirka 6 och ett halvt år sedan, så Rios pappa är då Luis men vi har alla samma mamma. Jag brukar behöva ta hand om Rio t.ex när mamma lagar mat och Luis jobbar eller tvärtom eller så säger bara mamma att jag och Darian ska leka med Rio, men det är inga problem heller. I alla fall när jag inte gör det så sitter jag bara i mitt rum, tittar på Youtube, TikTok eller redigera små videor. Efter middagen gör jag läxor eller i vissa fall kan jag jobba med saker jag behöver komma i kapp med i skolan, detta gör jag inte däremot bara på fredagar utan kanske på helger eller andra skoldagar.

Det är ganska mycket ansvar som den äldsta, jag behöver inte bara ta hand om min minsta lillebror utan ibland behöver jag också ta hand om min äldre lillebror. Ibland kan det hända att jag hjälper min mamma att laga mat eller handla men det är mest för skoj skull eller så är jag bara uttråkad och vill ha något att göra. Efter middagen som sagt gör jag läxor eller data chillar. Senare på kvällen äter jag kvällsfika eller dricker bara ett glas vatten. Därpå borstar jag tänderna och går och lägger mig. Därmed är min dag över.

28 februari 2024

Esmeralda