Berättat av Idun

Född 2011. Entréskolan Stockholm. 6:2 2024.

06.02.2024

Jag gillar att rita, lyssna på musik, kolla Tiktok, kolla Netflix och att sova.

En dag i mitt liv

Hej, jag heter Idun, jag är tolv år gammal, snart tretton. Jag bor i ett rött radhus med min mamma, Isabell, 38 år och min pappa som heter Nils som är 39 år. Jag bor också med mina småsystrar, de är tvillingar och är 8 år gamla, de heter Tora och Signe. Jag vaknar på morgonen av att mitt alarm som ringer 05.55, sedan 06.00, efter de larmen har jag två extra som ringer 06.05 och 06.07. Jag har dessa alarm för att inte somna om. Oftast har jag ännu ett alarm 06.10 men jag brukar hinna stänga av det innan den ringer eftersom att jag brukar vara så pass vaken då. När jag vaknat brukar jag ligga kvar i sängen i några minuter, sedan går jag upp och klär på mig. Jag brukar välja kläder kvällen innan för att underlätta på morgonen. Jag brukar ha på mig bootcut jeans eller mjukisbyxor, med ett linne, oversized t-shirt eller en basic långärmad tröja. Min pappa brukar göra frukost till mig och mina syskon. Så han kommer upp till mitt rum och lämnar min macka. Jag äter min macka samtidigt som jag sminkar mig. Ungefär när jag är klar går mina föräldrar hemifrån.

Efter att jag har gett mina två kaniner, Kokos och Kiwi mat, så larmar och låser jag hemma. När jag gjort det går jag till tunnelbanan. På vägen till skolan lyssnar jag oftast på musik med min telefon. Jag lyssnar på TV girl, Olivia Rodrigo och många andra. Jag använder mig av Spotify när jag lyssnar på musik. Spotify är en app med nästan alla låtar som finns. Ca 30 minuter senare är jag i Liljeholmen, därifrån tar jag tvärbanan till skolan. När jag kommit till skolan sitter jag och mina vänner i ett grupprum och kollar på våra mobiler tills vi ska gå in i klassrummet. Vi börjar 08.30 alla dagar förutom torsdagar då vi börjar 09.20. Vi börjar oftast med svenska, då läser och skriver vi böcker. Efter det har vi So, på So:n skriver vi dessa texter. På min (vår) skola har vi ett estetiskt ämne, alla som går på entreskolan har gjort ett intagningsprov för att komma in. Jag har kommit in på teaterlinjen och därför har jag teater efter So:n. Mellan 11-12 äter vi lunch, då sitter jag och mina vänner vid ett bord i matsalen. Efter lunchen har vi matte, engelska och sen spanska eller franska beroende på vad man har valt. Därefter fortsätter skoldagen till ca 14.30. Då åker jag oftast hem med två av mina kompisar som bor på samma station som mig.

Hemma försöker jag alltid städa mitt rum, men jag brukar inte orka göra klart. När jag har gjort det så lägger jag mig antingen i min säng och kollar på mobilen eller så sätter jag mig med mina kaniner. Om jag ligger i min säng kollar jag oftast på någon video, film eller serie på Netflix, Youtube eller Tiktok. Netflix är en app där man kan kolla på filmer eller serier, man kan ha olika profiler på ett inlogg. Man kan lägga filmer eller serier som man vill kolla på i en lista som heter “min lista” på Netflix så att man inte behöver söka upp dem varje gång man vill kolla på något. På Youtube kan man kolla på 10-120 minuters videos, de kan vara längre men oftast är de inte så långa, det är en app där folk kan lägga upp videos på dem själva eller andra saker som de vill dela. Tiktok är väldigt liknande Youtube men på Tiktok skrollar man och videorna är mycket kortare. Lite senare (runt 17) kommer min mamma hem med mina små systrar. Då sätter mina systrar sig med plattan eller så går de upp till deras rum och leker. Sedan börjar mamma med att laga middag. Runt middagen kommer pappa hem. När vi har ätit middag så har vi lite tid att göra vad vi vill. Efter det tar jag bort mitt smink, borstar tänderna och ger mina kaniner mat och vatten. När jag har gjort det går jag och lägger mig.

28 februari 2024

Idun