Mitt Liv

Berättat av Narin

Född 2012. Kvibergsskolan. Alfa.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

25.01.2024

💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra

Jag heter Narin och är 11 år. Jag älskar sporter och katter. Jag har en lillebror. pappa och mamma. Jag gillar att måla också.

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

På morgonen vaknar jag väldigt tidigt. Jag tycker att det är tröttsamt att vakna vid den tiden. Det är fortfarande mörkt ute och jag hör ingen trafik. Den enda som är vaken före mig är min mamma. Hon väcker nämligen mig och min lillebror.

När jag har vaknat så tar jag på mig min sweatshirt och mina byxor. Sweatshirten är svart och på framsidan står det Lyon Ninety Three. Byxorna är mjuka med fickor och bara att dra på. Efter att jag har klätt på mig så går jag genom vår lilla hall till köket där ser jag min pappa och säger ”god morgon ” till honom.

Efter det så går jag och tänder lampan utanför badrummet. Väl där inne så går jag längst bort till handfatet. Bredvid kranen står det tre olika tandkrämer. Jag tar den lilla vita tandkrämen på min lila tandborste från hyllan och borstar mina tänder. När jag har borstat klart så tar jag en av de svarta hårborstarna från hyllan och borstar mitt hår.

När jag har borstar klart mitt långa bruna hår släcker jag lampan och går genom köket till vårt vardagsrum. Det är stort. Där har mamma som älskar växter hela fönsterbrädan full och pappa har en gaminghörna med en stor dator med skärm som han spelar på. I hörnan finns också bilmodeller som tillhör min lillebror. När jag är inne i vardagsrummet ser jag att min lillebror spelar med sin rosa Ipad i vår stora grå soffa. iPads är ett digitalt verktyg som man kan spela spel på eller göra något annat med. Jag går längst bort till min svarta skol-iPad och till min guldiga klocka. Jag har en smart klocka som jag kan spela spel på, kolla hur många steg jag tar varje dag och ringa på förutom att se tiden.

Efter det så tar jag med min iPad, tar på mig klockan och går ut i hallen och lägger iPaden i min blålila skolväska. När jag har gjort det tar jag på mig ett par svarta strumpor med klubbor på. Sen tar jag min mobil med Jinx på bakgrunden. Jinx är en huvudperson från en av mina favoritserier. Jag sätter mig på min säng en stund för att sitta och kolla på Youtube shorts. Youtube shorts är en hemsida som heter youtube, men de har gjort dem till kortare videos som är max en minut långa. När jag har bläddrat ett tag på Youtube, börjar jag titta på Netflix. Netflix är en app där man kan kolla på serier och filmer.

Då ropar pappa på mig och min lillebror. Han säger att vi ska börja med att ta på oss våra ytterkläder. Jag skyndar mig till hallen, lägger telefonen i den högra fickan, tar på mig min svarta jacka och tar på mig mina svarta skor som står längst ned i skohyllan. Ibland orkar jag inte ställa dem i skohyllan, då ligger de bara där. Efter att jag tagit ned min väska från golvet under klädhängaren är jag redo.

När vi har gjort i ordning allting så lämnar hela familjen lägenheten. Vi går längs huset, in igenom en till dörr och ner för en trappa och sedan genom ytterligare en dörr till vår parkering. Där står vår stora vinröda Volvo.

Vi sätter oss på våra platser och mamma kör bilen. Vi lämnar pappa vid spårvagnshållplatsen. Sedan kör hon oss till våra skolor. Mamma lämnar mig på min lillebrors skola eftersom att den ligger precis bredvid min. Min skola har inget morgonfritids och därför får jag vara där tills klockan blir kvart i åtta, innan vi går till min skolbyggnad så får vi också frukost på den lilla skolan.

Lektionen börjar 08:00 med att vi har svenskalektion tills 09:25. Vi börjar att lämna våra mobiler i mobillådan. Efter det går jag till min plats börjar läsa i femton minuter. Efter det, säger läraren vad vi ska göra under lektionen. Läraren säger att vi ska skriva på minnen. Det brukar inte vara så tyst under lektionen, men jag kan jobba ändå, när vi slutar så säger läraren att vi ska sluta med uppgiften, efter det har klassen rast.

Rasten är tjugo minuter. På rasten så hoppar jag studsmatta. Det är roligt att hoppa och medan jag hoppar så dagdrömmer jag. Jag dagdrömmer om en alv som har värsta livet. Den har det riktigt svårt, och jag älskar att dagdrömma.

Efter rasten är slut har jag bild i bildsalen, men först väntar jag utanför med min iPad tills vår bildlärare öppnar dörren. I bilden målar vi med vattenfärger. Dagens uppgift är att måla med vattenfärg. Man får bara använda en färg, sedan har vi lunch till 11:25. Under lunchen äter vi klimatsmart köttfärsås med spaghetti eller det vegetariska valet som är sojabolognese med spaghetti. Efter lunchen har vi rast till 12:05.

Under rasten spelar jag fotbollstennis och det tycker jag är roligt. Fotbollstennis är ett spel som man spelar på en plan som är en stor röd oval med en mittlinje och runt ovalen så finns en gul ytterlinje. Eller så hoppar jag på studsmatta och dagdrömmer.

När rasten är slut så har jag NO. I NO:N så kollar vi på en film. Filmen handlar om hur vi kan hjälpa miljön. Filmen är en timme och femton minuter lång. Men vi kollar inte på hela för att den är för lång för min lektion. Efter lektionen är det femton minuter rast då sitter jag vid de två svart höga borden och kollar på youtube shorts.

När SO-läraren kommer så säger han att vi ska försätta med EU- landet vi jobbar med. Jag jobbar med Österrike, det går långsamt att skriva för mig ibland. Medan vi skriver så går läraren till personalrummet och hämta klassens mobiler och efter jag har jobbat länge så säger läraren att vi ska ställa upp stolarna och plocka undan saker. Sedan går jag ut ur badrummet och så tar jag min telefon och gå förbi andra till mitt skåp.

Detta är en vanlig skoldag för mig

Publicerat

27 februari 2024

Berättat av

Narin

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/06362

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Kvibergsskolan

Klass

Alfa

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!