• jag

Berättat av Lucia

Född 2012. Böskolans friskola. 5#.

06.02.2024

Min tisdag

Klockan är 06:50 och mamma puttar på mig att jag ska gå upp. Oftast är jag väldigt trött på morgonen så jag ligger oftast kvar i 10 minuter innan jag går upp. Det är alltid mamma som väcker alla i min familj. Jag tänder lampan och sträcker på armarna. Varje morgon längtar jag tills att det är fredag för då är det sovmorgon nästa dag, för att det är ledigt från skolan på lördagar och söndagar.

Jag tar på mig mina gråa flare jeans, Jag går till toaletten och tvättar mina händer för att man måste vara helt ren om händerna när man ska pilla i ögonen. Jag sätter mig på min rullstol och riktar spegeln så att jag ser mitt ansikte. Jag skruvar upp första locket på mitt etui och tar upp linsen med pekfingret. Jag får inte blinka för då får jag inte linsen i ögat. Ibland skaver det lite men oftast så känns det inte att jag har en lins i ögat. Min tvillingsyster har inget synfel så hon slipper att pilla med de dumma linserna varenda dag.

Sedan går jag ner för trappan och häller upp vatten i vattenkannan. Mamma står och rör om gröten. Jag tar lite mjölk till gröten och börjar sleva i mig den. Det är inte min favorit eftersom att jag äter det ofta, men det går att äta.

Sedan borstar jag tänderna och sminkar mig. Det jag brukar ta är mascara på ögonfransarna, rouge på kinderna, låna mammas puder, foundation och lite läppsyl på mina torra läppar.

Jag tar på mig min blåa vinterjacka och mina svarta kängor, öppnar dörren och väntar på att Amelie ska bli klar. Det är alltid lite stressigt på morgonen, men jag kommer alltid i tid till skolan.

Tillsist bli Amelie klar och vi går mot skolan, klockan är tjugo i åtta. Vi går förbi Ekmanska, över övergångsstället, ner för backen och tillsist står vi vid det sista övergångsstället intill skolgården. Vi går upp för trappen och öppnar dörren in till åk 5. Jag hänger av mig jackan på min plats och tar fram SO mappen.

I SO mappen just nu har jag en samhällskunskapsbok som vi läser lite då och då och ett skrivhäfte som vi skriver ibland. Idag tittade vi på fabbellas färd till 1942, där man hade auktioner med barn, där den som betalade minst fick ta hand om barnet.

Idag skulle det aldrig hända i Sverige! Det är tur.

Jag tar på mig ytterkläderna och går ut på rast. Jag springer till pantstången och nuddar den, vi ska leka pantgömme. Ingrid kom sist så hon räknar.

Efter rasten så är det svenska, och sedan NO.

Nu går jag till lunch, idag blir det pasta och köttbullar. Jag sätter mig vid mitt bord och äter. På lunchrasten spelar jag fotboll och på tekniken lärde vi oss om elektricitet och ledningar.

Äntligen sista lektionen! Engelska förhör, och jag har pluggat. Nu är skoldagen äntligen slut!! Jippi!

Jag går alltid hem med min tvillingsyster Amelie och ibland hämtar jag min lillasyster Felicia, idag hämtade jag henne. Nu går vi den långa tråkiga vägen hem, som vi går varje dag.

Till mellis brukar jag och Amelie göra rostade mackor med smör och ost. Sedan brukar jag göra några läxor, om jag har kvar på min iPad. Annars brukar jag se på film eller rita.

Klockan 16:30 brukar mamma komma hem och laga maten, oftast så blir det vegofärs och ris, men det brukar också bli toast och andra rätter.

Efter maten tar jag på mig fotbollskläder. Vi brukar ha fotbollsträning på tisdagar, torsdagar och söndagar. Match på helgerna då vi spelar mot andra lag i Göteborg, och ibland också olika cuper.

Jag knyter fotbollsskorna och sätter mig i bilen. Ibland skjutsar vi fotbollskompisarna Ella och Annie. Idag hämtar vi bara Ella för att Annie är sjuk.

När vi kommer fram hälsar jag på alla andra fotbollskompisar och tränaren skriker samling. Alla ställer sig i en ring. Johan går igenom träningen och vi börjar med uppvärmning. Vi kör höga knän, spark i rumpan, snabba fötter och andra övningar. Sedan kör vi passningskvadrat och arsenal som är en anfall och försvarsövning. Tillsist avslutar vi med match 7 mot 7 och straffar på slutet.

Efter träningen åker vi hem med bilen igen och parkerar i vårt garage. Jag tar ut linserna och hoppar in i duschen. Äter en kvällsmacka eller risgrynsgröt med frukt till. Borstar tänderna och tvättar på bort sminket samt tar på mig natti och lägger fram kläder för morgondagen. Tillslut lägger jag mig i min varma säng.

Här tar min dag slut!

20 februari 2024