• Caio Dos Santos Pruth

• Caio Dos Santos Pruthsdfghjk

Berättat av Caio

Född 2008. Brotorpsskolan. 5A.

18.02.2020

Min dag Caio Pruth 5A

Jag vaknar runt klockan 07:00 oftast av mig själv men ibland av min Garmin-klocka. Det är en klocka som man kan sätta alarm på, titta sina steg, alltså hur många steg man har gått under dagen och så kan man titta hur mycket klockan är och andra saker som till exempel pulsen. Sedan går jag upp och bäddar min säng med mitt överlakan, som är som ett tunt täcke som man sätter över täcket så att det inte blir så smutsigt. Och sedan sätter på mig mina kläder. Kläder är plagg man har på sig som man använder mest för att inte frysa. Det finns även väldigt många typer av kläder och alla ser inte likadana ut. Efter det äter jag min frukost som består oftast av flingor och mjölk/fil och sylt och en macka med honung och smör ifall jag är hungrig. Flingorna jag brukar äta består av torkade frukter, havregryn och annat sådant som man brukar ha i en müsli. Mjölk är en dricka som man kan pressa ut från kossornas juver. Det är väldigt gott och brukar ofta vara kallt eftersom man har det i kylskåpet och där är det kallt för att produkterna man har där ska vara längre. Det brukar ofta vara ungefär 8 + Celsius i ett kylskåp.

Sedan borstar jag tänderna med en tandkräm, det är en kräm som man borstar tänderna med för att stärka tänderna så att det inte blir hål i tänderna. Några minuter senare sätter jag på mig mina ytterkläder som består av min jacka, ett plagg som man använder för att inte frysa på överkroppen, mina skor, som man har på fötterna, mina vantar, som man använder för att inte frysa om händerna och min mössa, som man har för att inte frysa om huvudet. När jag har klätt på mig allting som man behöver för att inte frysa så går jag till skolan och så slipper jag att frysa. När det är sommar och varmt så har man inte på sig alla de kläderna för att då kommer man att svettas väldigt mycket och det kommer att bli för varmt och då kan man få ont i huvudet och bli lite trött ifall det är för varmt.

Varannan vecka börjar vi 08:10 med musik. På musiken har jag och tre andra av mina kompisar ett band som vi spelar olika låtar. Sedan har vi svenska och efter det rast. På rasten brukar jag spela fotboll med mina kompisar. Men vi brukar oftast nuförtiden leka zombie . Det är en lek då en person är och när den har kullat någon annan så blir den också och så fortsätter det så tills alla blir. Efter rasten så har vi so och sedan matte och till sist lunch. Efter lunchen (11:30) har vi matte igen. Sedan så har vi rast. På den rasten brukar vi också spela fotboll på fotbollsplanen mot sexorna och med eller mot treorna men ettorna brukar vara på vårt lag eftersom vi känner dem bra. Men vi brukar också leka fler och fler kull på den hör rasten. Efter rasten har vi ett långt svenska-pass och sist så har vi slöjd. På de två senaste svenska lektionerna så har vi skrivit om det här. Slöjden slutar 15:30 och då slutar vi.

Sedan äter jag mellanmål på fritids som ofta består av ofta macka men ibland gröt eller hamburgare eller korv eller något sådant. Och sedan är jag och leker på fritids med mina kompisar. Vi brukar spela fotboll ute men eftersom jag har bandyträning så brukar jag inte hinna det utan vi brukar vara inne och typ spelar biljard eller kort, eller köra kurragömma, en lek som går till så här: det är en person som räknar till ungefär 20 eller något runt det och medan den räknar så ska de andra gömma sig. Sedan ska den som räknar försöka att hitta de som gömde sig. Något sådant. Efter det går jag hem för att jag har bandyträning. 17:10 åker jag till bandyträningen och tränar bandy. Då brukar vi spela match på slutet och göra massa övningar. Sist av allt brukar vi köra mjölksyra-träning. Då åker vi runt planen allt vad vi har efter vår tränare massa varv så att vi till slut får massa mjölksyra i benen. Efter bandyträningen åker jag hem och det brukar vara mamma eller pappa som kör mig hem. Ifall de inte kan köra mig hem så brukar min kompis pappa eller mamma skjutsa mig hem. Efter det tar jag en dusch och sedan äter jag kvällsmat. Sedan vilar jag och kanske ser på film eller leker med någon kompis. Sedan borstar jag tänderna och går och lägger mig. Sedan läser jag någon bok som jag har lånat på biblioteket eller någon lånebok. Och efter det så läser jag någon serietidning ifall jag inte är för trött eller det är försent och sedan så släcker jag och försöker att sova.

Den 3 juni 2020

Just nu så har vi en pandemi i hela världen. Det är en sjukdom som heter Corona (Covid-19). Det är nerstängt i princip hela världen förutom i Sverige och några länder till. Alla skolor är stängda och i världen och nästan alla jobbar hemma. Men i Sverige så går vi i skolan och det är inte stängt överallt men många jobbar hemma för att minska smittorisken. Man måste tvätta händerna super-mycket och jätte-ofta så att man inte får sjukdomen. Man använder även handsprit så att smittorisken ska sjunka ännu mer. Barn kan bli smittade, men de påverkas inte av sjukdomens konsekvenser. Däremot är det väldigt farligt för de i riskgruppen (folk över 75 och folk med sjukdomar) eftersom de påverkas mest av sjukdomens konsekvenser. Corona-virusets konsekvenser för riskgruppen är att man har stor chans att dö. Många företag har gått i konkurs eftersom att i andra länder så vågar ingen gå ut eftersom de är rädda för att bli smittade av det hemska viruset. Väldigt många länder sitter i karantän. Corona-viruset kommer från Kina och man tror att det var från en stor marknad i Kina. Man är ganska säker på att viruset kommer från fladdermöss.

3 juni 2020

Caio