Berättat av Matteus

Född 2008. Brotorpsskolan. 5A.

18 Februari 2020

Det här är matbordet, det är här jag äter frukost, lunch och middag.

Min dag. Matteus Lindgren 11 år

Pappa väcker mig 07: 10 och jag sätter jag på mig kläder, en röd hoodie (en hoodie är en tjocktröja med en luva) ett par Adidas-byxor och ett par strumpor. Adidas är ett märke med tre sträck.

När jag väl är uppe så tar jag ett glas vatten och rostar en macka med smör, ost och ägg på. Sedan börjar pappa göra gröt. Medan jag äter gröten och mackan så läser pappa tidningen och pratar med mig. Efter jag ätit upp gröten så borstar jag tänderna med en slags tandkräm som heter Sensodyne (fluortandkräm). Jag borstar tänderna cirka 3 till 4 minuter. jag sätter på mig ytterkläderna plus ryggsäck och säger hejdå.

jag börjar lektionen med musik från 08: 10 till 09:00 har SV (svenska) till kl 09:30 Rast till 10:00 sedan har jag SO (historia) till kl 10:45. Matematiken börjar 10:45 och slutar 11:00 det är nu som lunchen börjar. som vi har lunch till 11:30 Sedan fortsätter dagen och vi slutar 15:30 Jag går till fritids och äter mellis. Jag brukar vara på fritids till ungefär kl 16:00 sedan brukar jag gå hem. Hemma är jag med mina kompisar och spelar fotboll eller kull. Det blir middag ungefär kl: 18: 00, sedan brukar jag leka med kompisar. Sedan brukar jag gå hem och äta något och sedan gå och lägga mig eller läsa en bok innan. Det här var min dag! ibland så brukar jag kolla på Ipaden det är en skärm där man kan kolla på sociala medier, kolla på Youtube eller spela.

Det här är min Lunch som innehåller sojafärs ett växtbaserat köttfärs, spagetti, oliver och grönsaker.

Det här är min mobiltelefon. På den så kan man ringa, spela spel och kolla på socialamedier. Som till exempel Youtube. Den är liten så man kan ha med sig den vart man än går.

Matteus Lindgren klass: 5a

Den 3 Juli 2020

Att leva i Corona pandemin

Jag lever just nu i ett samhälle som har blivit övertaget av Covid-19(Coronaviruset). Det är ganska jobbigt, för att man inte kan gå på nöjesparker eller åka utomlands. Man få bara åka en resa som max tar två timmar. Det är även jobbigt för att man bara får vara max 50 personer. Alla som är över sextio år måste vara extra försiktiga eftersom att det smittar lättare då.

I skolan så måste vi vara väldigt försiktiga och vi måste tvätta händerna innan vi äter och sedan efter måltiden. När vi är i matsalen så måste man ha en tom plats emellan sig för att inte bli smittad.

När man hör på nyheterna så har alla länder stängt sina gränser och nästan alla länder sitter i kärantän. Det betyder att man inte får gå ut, bara när man ska handla mat. Men det är ändå tur att vi i Sverige inte sitter i karantän. Alla som blir smittade av Coronaviruset måste sitta hemma i karantän och det kan vara väldigt farligt att bli smittad.

Nu har jag sagt hur det är att leva i Corona krisen.

3 juni 2020

Matteus