Berättat av Tilde

Född 2009. Maria Parkskolan. 4b.

19.05.2020

Hej! Jag heter Tilde jag är 10 år, jag bor i ett litet område i Helsingborg heter Maria park. Jag har tre syskon eller ja en lillebror en halvstorasyster och en halvstorebror. Min föräldrar är skilda så jag bor på två ställen. Nu ska jag berätta om en dag i mitt liv.

Jag vaknade kl 06:30 av att mamma väckte mig, efter några minuter så gick jag upp ur min säng. När jag var uppe så satte jag mig i vår vita soffa och la en grå filt över mig och väntade på att min lillebror skulle komma så att jag kunde sätta på tv:en. Medans jag väntade på honom så kollade jag lite på min telefon, jag har en iPhone 7. När han kommit så satte jag på en serie på netflix som heter “Jane the virgin”. Medans jag kollade på serien så åt jag frukost, jag åt två mackor, vanlig naturell yoghurt och ett glas äppeljuice. Efter 40 minuter var avsnittet slut då var klockan 07:35. Efter det så gick jag in på mitt rum med rosa väggar och tog fram min rosa munkjacka och ett par svarta leggings över leggingsen så tog jag ett par jeansshorts. Sedan gick jag in i badrummet och tog fram min rosa och blå tandborste och sköljde av den i vattnet. Sen tog colgates tandkräm, den smakar mint. När jag borstat färdigt tänderna så var klockan typ 8 minuter i 8, då satte jag på mig min rosa vårjacka och mina rosa adidas skor. Efter det så sa jag hejdå till mamma och gick till skolan, jag bor typ 250 meter från skolan så det tar bara 5 minuter att gå dit.

När jag kom fram till cykelstället vid skolan så mötte jag mina kompisar Lova och Nellie, vi gick in i skolan och hängde av våra grejer. När klockan va 08:07 så kom vår No lärare Linn, hon var två minuter sen. När vi kommit in i vårt stora klassrum så skrev vi färdigt en text om olika sorters pollinering. Efter 20 minuter var vi färdiga med det, då skulle vi spela ett kahoot som handlar om luft och vatten, vi jobbade med luft och vatten för några veckor sedan.

Ett kahoot är en slags frågesport på tid som man får olika mycket poäng för hur snabbt man svarar men också om man svarar rätt.

När vi hade svarat på alla frågor så hade jag mest poäng vilket betydde att jag hade vunnit. När det första kahootet var färdigt så var klockan 9 lektionen slutade klockan kvart över så vi körde lite mer kahoot.

När lektionen var slut så hade vi 10 minuters rast, på rasten spelade vi king. King är en slags lek som man har en basketboll och en king plan, en kingplan är en plan med fyra rutor. Den som börjar med bollen är kingen och hen passar till knekten. När rasten var slut så hade vi So, på So:n har vi en lärare som heter Pontus. So:n började fem i halv 10, på So:n jobbar vi med medeltiden. När vi kom in i klassrummet så sa jag godmorgon till Pontus. Vi började med att kolla på en film som heter Ahmed i medeltiden. Men mitt i filmen hände något oväntat, brandlarmet gick. Först trodde jag bara att det var i filmen men så fort jag förstått att det var brandlarmet så skyndade jag mig ut, för jag gillar inte brandlarmet. Jag var först ute av alla. Men sen kom resten av mina klasskompisar, och vi ställde upp på ett led på fotbollsplanen. Efter en stund kom Pontus och kollade så att alla var där, det var dem. Några minuter senare fick vi gå tillbaka till klassrummet, för det var bara en brandövning. När vi kom tillbaka till klassrummet så såg vi färdigt filmen. När filmen var slut var klockan typ 10 så vi hade 25 minuter kvar. Vi skulle läsa och svara på några frågor om pesten. När jag var klar med det skulle jag skriva vad jag lärt mig, jag hade lärt mig att det fanns tre olika sorters pest.

Efter det så skulle vi ha en kort 5 minuters rast, på 5 minuters rasterna hinner man bara precis ut och in. Efter den korta rasten som vi spelade king på hade vi matte som vanligt på tisdagar klockan halv 11. På matten skulle man göra färdigt kapitel 6.5 men jag var redan klar så jag och min kompis Lova spelade bingo, ingen vann för att vi hann inte köra färdigt för att man skulle träna till AG och AS testen. AG och AS test är några mattetest som vi gör varje vecka. Efter matten skulle vi äta lunch det var torskgratäng, den är inte god alls så jag åt typ ingenting. Efter maten så hade vi lunchrast, varje tisdag har vi 35 minuters rast. Även på den rasten spelade vi king. När rasten var slut var det svenska, vi har Linn i Svenska också, Svenska är ganska kul men mitt favoritämne är idrott. På Svenskan planerade jag den här texten, det var jättekul. När Svenskan var slut så fick jag min mobil och sen gick jag hem.

När jag kom hem var mamma hemma, för hon var sjuk. Efter jag sagt hej till mamma tog jag fram ett glas naturell yoghurt med flingor till mellis. En stund senare la jag mig i soffan bredvid mamma och kollade på t-shirts. När jag gjort det en stund så sa jag till mamma :

– Jag är hungrig!

Då frågade mamma:

– Vill du göra pannkakor?

Ja, sa jag. Så jag googlade upp ett pannkaksrecept och började med 12 dl mjölk, sedan 5 dl mjöl, efter det 6 ägg, sen 1 tsk salt, sen 6 msk smör. En liten stund senare så hällde jag i smeten i en kanna och började steka. Dem flesta pannkakorna blev bra men några gick sönder. När jag hade gjort färdigt alla och städat lite så satte jag min tallrik på soffbordet och började äta, det var gott. På samma gång som jag åt så kollade jag på Netflix med mamma. När jag kollat färdigt så var klockan typ 5, då ritade jag lite. Jag ritade några födelsedagskort, men dem blev inte fina. Lite senare så kom min lillebror hem från sin fotboll. Sen så åt vi middag, vi åt grillad hamburgare. När vi hade ätit så kollade jag först på Netflix och sedan på hela kändis Sverige bakar.

Efter det så gick jag och borstade tänderna med samma tandkräm som på morgonen. Sedan la mig i sängen och sa godnatt till mamma, då var klockan 21:20.

Slut!!

5 juni 2020