Berättat av Otto

Född 2007. Köpingebro skola. åk 6.

28.04.2020

Hej!

Jag heter Otto och är 12 år gammal. Jag bor i Köpingebro och Köpingebro ligger längst ner i skåne.

På morgonen blir jag oftast väckt vid klockan 7.30 eller så vaknar jag själv, men jag ligger nästan alltid kvar i fem minuter innan jag sen så går ut i soffan och tittar på TV. Mamma tar fram kläderna från min garderob och jag brukar ha på mig en t-shirt, jeans och en hoodie.

Sen säger mamma till när det är frukost. Jag brukar äta en macka med marmelad, en tallrik yoghurt och dricka apelsinjuice. Ibland äter jag mannagrynsgröt och ibland äter jag två äggmackor. När jag ätit färdigt går jag och borstar tänderna i två minuter, i fall det blir några minuter över, sätter jag mig framför TV.n. När klockan är 8.10 så tar jag på mig ytterkläderna sen så cyklar eller kickar jag och min bror till skolan.

Sen kommer jag till skolan och när det ringer in väntar vi på läraren utanför klassrummet.Inne i klassrummet går läraren igenom dagens schema. Vi använder inte så mycket böcker för vi har våra läromedel på datorerna istället.

När det ringer ut på rast, så går jag till fotbollsplanen och spelar fotboll mot 5:orna och vi brukar vinna. Men vi har också rastaktiviteter som hålls av en rastpedagog. Jag brukar vara med när det handlar om musik

t ex musik quiz men jag hänger också med kompisar på rasterna.

Vår matsal, där vi äter lunch, är stor och jag brukar sätta mig vid ett runt bord med mina kompisar, det brukar kunna sitta fem stycken men nu när det corona time sitter vi bara fyra stycken. Vi får alltid en salladsbuffe och nya maträtter varje dag.

När jag kommer hem så äter jag mellanmål och gör läxor. När mamma kommer hem, blir jag förhörd på läxan. Sen när vi är klara så sätter jag mig och spelar the Crew 2 eller pratar med kompisar på discord och ibland spelar vi Roblox tillsammans. Ett gäng kompisar, Troy, Henrik, Hugo, MIlton och Sixten brukar komma till mig och då hoppar vi ibland studsmatta eller så cyklar vi runt i Köpingebro. Vi brukar cykla till multiarenan och när vi är där brukar vi spela jordgubbe. Ibland ringer mamma när det är dags för kvällsmat och då cyklar jag hem. Mina kompisar brukar följa med mig och vänta tills jag är klar, sedan leker vi eller spelar.

En av mina sysslor på kvällen är att jag ska städa till mina marsvin, när jag är klar så ger jag dem sallad och när jag har gett dem sallad dammsuger jag mitt rum.

Efter mina sysslor sätter jag mig vid datorn och ser på Youtube eller ipaden och ser på en serie som heter the Seven deadly sins eller så spelar jag på mitt PS4.

Klockan 21.00 sätter jag mig i sängen och läser en bok till 21.15 sen så borstar jag tänderna i två minuter. Pappa kommer in och släcker lampan och jag sover helst i mörker för jag kan inte somna när det är i ljust i rummet. Jag brukar somnar rätt så snabbt och sedan sover jag som en stock så ingen kan väcka mig när jag sover. Jag hör nämligen dåligt på ett öra och sover på de andra örat som jag hör bra på.

Bifogat material

16 juni 2020