• Hannes Fridholm

Berättat av Hannes

Född 2008. Brotorpsskolan. 5A.

18.02.2020

Min dag

Min dag börjar med att jag vaknar och sen snoozar och det är när man vaknar från sin mobil och då så får man välja om man ska stoppa den eller snooza. Om man snoozar så ringer den om typ 8 min. Sen brukar jag kolla på youtube det är en app där man kan kolla på videos som folk har lagt ut.

sen så borstar jag tänderna med tandkräm. Sedan så går jag till skolan. På vägen så lyssnar jag på musik. Ur hörlurar som är inkopplade till mobilen.

När jag kommer fram så har vi lektioner. Sen när vi har rast så går man ut på skolgården och så brukar vi köra fler och fler kull.

När jag slutar så brukar jag åka skateboard med mina kompisar. Man tar tunnelbana dit eller om det ligger nära så går vi dit. Vi brukar dra till en skatepark som ligger nära där jag bor och så skejtar vi i typ 4 timmar. När vi är där brukar vi äta nått litet.

Sen när jag går hem spelar jag med mina kompisar på mitt ps4. Och det är en kontroll som är uppkopplad till en tv. Och tillexempel så om jag drar en knapp åt höger så svänger gubben på skärmen höger. Många tycker det är väldigt roligt. Jag brukar spela gta och fortnite.

Sen så äter jag middag sen pluggar jag på ett plugpapper som vi sen får ett prov och får betyg. Desto mer betyg desto bättre jobb kan man få och få mer pengar. Innan jag går och lägger mig så kollar jag på en serie med mamma på en app som heter netflix. Sen går jag och lägger mig ungefär 10:00.

Idag är det tredje juni och nu är det så att väldigt många länder har stängt gränsen och det är pågund av ett virus. Viruset heter coronaviruset och det gör att många stannar hemma mer man måste tvätta händerna oftare. Det här viruset kommer från fladdermöss och gör många sjuka och folk behöver va hos läkare. Mina föräldrar och min brorsa som går i gymnasiet jobbar hemma för att man inte ska vara ute när det är corona eller inte i gruppmängder i alla fall. Nu så är Sverige inte så drabbade så det gör inte så mycket här. För mig har det inte gjort så stor skillnad men i andra länder är det ingen som går ut men nu i usa som har blivit en av de mest drabbade har det många som är ute och demonstrerar så det är inte så bra. Det som har ändrats för mig är att jag måste tvätta händerna mycket mer och så är det så att vi trodde att vår skola skulle stängas ner men det gjorde den inte men när vi trodde det så förberedde vi väldigt mycket för det men inget hände ändå. Det här har varit lite jobbigt för man ska inte träffa gamla personer som min mormor och sådant. Varför man inte ska göra det är för att gamla personer blir smittade lätt av coronaviruset lättare än vad yngre personer gör.

3 juni 2020

Hannes