Berättat av Leo

Född 2007. Skogskällan. 6A.

04.05.2020

Jag heter Leo och är tolv år, jag gillar att spela hockey och att vara med kompisar.

Hej, jag heter Leo och är 12 år och tänkte berätta om om en dag i mitt liv. Jag bor i Huddinge i Stockholm och min skola heter Skogskällan. På morgonen blir jag väckt av min mamma eller pappa klockan 07:00 för att ha tid att göra mig iordning för skolan, när jag vaknar så går jag på toa och sedan sätter jag på mig kläder. Jag brukar bara ta några kläder som ligger högst upp i garderoben så det brukar bli mjukisbyxor och en luvtröja. Sedan går jag ner till köket för att äta frukost, jag tar fram smör, ost, korv och skinka. Jag brer mackor och sätter mig i soffan framför teven. När jag har ätit upp så går jag och borstar mina tänder och gör mig iordning. När jag är klar med det så tar jag på mig skor och jacka och går ut till min cykel och cyklar till skolan. När jag kommer till skolan låser jag min cykel, och går sedan går jag in i skolan och låser upp mitt lås till mitt skåp. Jag tar ut mappen till det ämnet som jag har och går upp till klassrummet. Vi har några lektioner och någon rast innan lunch. När vi ska gå in i matsalen så har vi ett speciellt kösystem där man står en meter ifrån varandra eftersom det är Corona. Mattanterna lägger upp mat på våra tallrikar och vi får ta vatten själva. Lunchen är oftast god och bra tillagad, våran skola har bra mat jämfört med många andra skolor. Idag fick vi rödspätta till lunch, det är en plattfisk som man ofta äter spenat till. Efter lunchen har vi rast innan nästa lektion och sedan har vi några lektioner tills vi slutar dagen klockan 15:05. När jag kommer hem så gör jag mellis så jag ska orka min träning. Jag får antingen skjuts eller om mina föräldrar inte är hemma så cyklar jag. Det är ganska långt till min träning, 1,5 mil. Samma sak är det när jag ska hem om jag har skjuts så åker jag oftast bil om jag inte vill cykla då, och om dom inte kan skjutsa hem mig så cyklar jag. När jag kommer hem är det oftast mat redo så jag kan äta mat direkt. Men jag brukar duscha innan istället för att inte vara så ofräsch, ibland när jag duschar så lyssnar jag på musik i min högtalare. När jag lyssnar på musik så brukar jag lyssna på engelsk pop/rap. När jag kommer hem från en träning så brukar mina syskon och mina föräldrar redan ätit så jag brukar äta själv, då om det är ett bra program så sitter jag ibland framför teven. Jag äter upp min biffstroganoff med potatis, som är jättegott. Efter det så sitter jag framför teven eller med min telefon, jag har en iPhone SE. Ibland på kvällarna så går jag ut och spelar basket själv, jag tycker det är avslappnande och man rensar tankar. Runt 21 så går jag och borstar tänderna och går på toa. Efter det så går jag till mitt rum och sätter min telefon på laddning, jag tar av mig mina kläder och lägger fram kläder till morgondagen. Sedan släcker jag min sänglampa och sover.

Det var en dag i mitt liv!

15 juni 2020

Leo