Mitt Liv

Berättat av Lukas

Född 2009. Hogstorp skola. Hogstorp år 5.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

01.10.2020

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Hej! mitt namn är Lukas och jag är 11 år och jag tänkte berätta om en vanlig dag hos mig.

Min väcka klocka på min mobil ringer 07:30. Då tar jag på mig mina kläder Sen äter jag frukost och borstar tänderna. Jag går till skolan 08:10 och vi börjar lektionen ungefär 08:25. Vi har 4 lektioner varje dag förutom onsdag då har vi tre lektioner. I skolan har vi ämnena som engelska, so, mattematik, no, slöjd, idrott, bild och svenska. Vi har lunch i skolan. Idag var det pastasås Calypso och pasta. Efter lunchen brukar vi ha en lång 40 minuters rast. På rasten brukar jag köra king. Det är en lek med en boll. Det ska vara 4 rutor som sitter ihop. Sen ska man bara kasta runt bollen i varandras rutor. Fångar du inte bollen åker du ut och då får du ställa dig i kön för att komma in igen. Efter det har vi 2 lektioner om det inte är onsdag då har vi bara en lektion. Efter dom lektionerna så går vi hem. Jag bor jätte nära skolan så jag går bara upp för en backe och sen är jag framme. Det är ju bra då behöver jag inte åka buss eller taxi.

När jag har kommit hem brukar jag först ge katten mat sen brukar jag äta middag om jag inte är hemma själv då värmer jag bara nåt från frysen. När jag äter middag brukar det vara korv med mos om pappa ska jobba. För min pappa kör lastbil så han åker typ direkt när jag kommer hem. Min mamma jobbade på ett spahotell men hon har precis bytt jobb till något jobb där hon sitter framför datorn. Efter maten brukar jag gå och hämta min cykel eller kick bike. Jag brukar cykla eller kick bika med mina kompisar. Vi kan ofta cykla i skogen. Eller så cyklar vi bara runt i området. Kick bikes är som en spark cykel bara att dom är gjorda för att trixa med. Sen brukar jag kunna gå in om det regnar. Då brukar jag kolla på tv:n eller på mobilen. Det som är synd är att man inte får åka vart som helst på grund av corona viruset (covid 19).

Så det har varit trist detta året. Jag gick i fotboll innan men sen tog jag en paus men jag ska nog börja igen. Jag brukar inte spela tv-spel men ibland så kanske det regnar då kan jag nog spela lite. När jag spelar brukar jag spela ett bilspel som heter forza horizon 4. Till det spelet har jag en ratt med pedaler så det känns som att jag kör bilen. Jag kan ibland spela king när jag är hemma också.

På kvällen brukar det inte hända så mycket. Ibland kan jag fortfarande vara ute och cykla en stund eller är jag inne och spelar eller kollar på tv. På tv:n brukar jag kolla på nyheterna. Jag kollar på nyheterna för då får jag veta lite om vad som händer i världen och i Sverige. På kvällen kan jag i bland ta ut disken om det behövs. Om vi har någon läxa gör jag den alltid på kvällen. Jag har också en brorsa som heter Filip. Han är 14 år. Filip brukar sitta uppe och spela med sina kompisar så det låter i hela huset när Filip har igång datorn. På kvällen brukar jag göra kvällsmat. Min kvällsmat brukar vara Flingor med yogurt. Jag brukar kolla på tv när jag äter kvällsmat. Efter kvällsmaten brukar jag kolla lite på mobilen och sen gå och lägga mig. Jag ställer alltid klockan på mobilen innan jag går och lägger mig.

Publicerat

Arkivkod

M1:1/00896

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Hogstorp skola

Klass

Hogstorp år 5

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.