Berättat av Gael

Född 2008. Brotorpsskolan. 5A.

18.02.2020

Min dag (en onsdag) Gael Zanzi

07.00 vaknar jag av min mamma på en onsdag.

Jag klär på mig kläder och går på toa,

Och sedan äter frukost. Till frukost äter jag mjölk blandat med chokladpulver och en rostad macka med smör och hårdost. Det äter jag vid matbordet. Matbordet har fem trästolar och en pall av trä och metall.

Sedan efter att jag har ätit klart min frukost så går jag och borstar tänderna i badrummet.

07.30 Eftersom jag får tid över så brukar jag spela/titta på min mobil tills kl. 07.50 (eller kolla på tv/netflix/hbo).

Sedan när klockan blir 07.50 klär jag på mig ytterkläder och ryggsäck och går till skolan. Ryggsäck är en väska som man sätter på ryggen och har grejer man behöver som till exempel sin läxa.

08.10 Börjar min musiklektion som slutar kl. 09.00. Min grupp med klasskamrater brukar spela instrument och andra saker på musiken. Vissa personer brukar spela i band. Det betyder att till exempel tre personer spelar instrument och sjunger.

09.00 Har jag svenska lektion till kl. 09.30. Under den här lektionen håller jag på att skriva detta.

09.30 rast/fri lek ute på skolgården, jag brukar oftast spela fotboll men brukar också leka kull.

10.00 till kl. 10.45 har jag SO-lektion. Det varierar väldigt mycket vad vi gör. När jag skriver det här håller vi på med lag och rätt. Då pratar vi om olika lagar och andra liknande saker.

10.45 till kl. 11.00 har vi mattelektion. Mattelektionen är i parallell klassrummet. Matte och NO har vi i parallell klassrummet. På matten brukar vi jobba med matteboken, diagnoser och prov. I matteboken finns det matte-uppgifter, matte problem med mera.

Kl. 11.00 till kl. 11.30 får vi gratis skollunch. Min lunch blev idag spaghetti med vegofärs.

Den vanligaste maten är fisk och potatis. Jag personligen tycker inte om potatis och fisk men det är nyttigt så jag äter det ändå. Men den här lunchen (spaghetti och vegofärs) tyckte jag var god.

11.30 till kl. 12.00 är det mattelektion igen. När jag skriver det här brevet håller vi på att jobba med datum, mått och vikter.

12.00 Rast/fri lek på skolgården jag brukar oftast spela fotboll till kl. 12.40

12.40 till kl. 14.10 skriver jag på den här hälsningen till framtiden.

14.10 till kl.15.30 är det vår sista lektion. Då har vi slöjd, när jag skriver detta brev har jag träslöjd. På träslöjden lär vi oss hur man använder olika verktyg och så lär vi oss bygga saker av trä som till exempel trä-smörknivar.

Sedan efter min sista lektion brukar jag gå till ett fritids som finns på skolan. Där brukar jag äta mellis och vara med mina kompisar och spela kort och sådant. Efter det brukar jag gå hem och annars brukar jag gå hem till kompisar och leka eller göra något hos dom.

Det är min dag på skolan en vanlig onsdag.

3/6-2020

Just nu pågår det en pandemi över hela världen. Viruset som har skapats kallas för ”coronaviruset” eller på ett mer professionellt sätt att säga: Covid-19. P.g.a detta virus har nästan alla länder i världen stängt ner butiker, restauranger, flygplatser och mera. Det gör man så att denna sjukdom inte ska sprida sig lika lätt. Många länder har även gjort en så kallad ”total lockdown” som betyder att allting är stängt och att alla människor får bara gå ut om man vill gå och köpa mat, mediciner eller andra viktiga saker. Men här i Sverige har det inte blivit en total lockdown men det finns många regler som till exempel att man inte ska vara med andra vänner eller familj. En annan viktig sak är att man också är tvungen att tvätta händerna väldigt ofta och att man inte ska skaka hand med andra personer eller krama. Eftersom många länder har stängt ner skolor trodde jag ett tag om man också skulle göra det här men det har dom inte gjort och jag tror att dom inte kommer göra det i framtiden.

3 juni 2020

Gael