Berättat av Ida-Sofie

Född 2008. Skoftebyskolan F-6. 5ab.

28.05.2020

En dag i mitt liv 2020

Jag heter Ida- Sofie Fogelström men kallas för Ida då jag inte gillar mitt namn särskilt mycket. Jag har skilda föräldrar så jag bor varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa.Jag är 12 år och bor i Trollhättan eller Skoftebyn som området där jag bor heter och jag går på Skoftebyskolan i klass 5B. Jag rider på ridskolan NÄRK eller Norra Älvsborgs Ryttarklubb som den egentligen heter. Jag rider på torsdagar och rider oftast en åttaårig Irish cob valack som heter Bobby.Jag har även en egen katt som heter Max men hans mamma och pappa som vi skaffade först bor även hos min pappa precis som Max.

Hemma:

Jag vaknar upp på morgonen runt klockan 6 av att mitt larm från mobilen ringer. Jag tar fram mobilen och stänger av larmet sen går jag in på snapchat och svarar dem som skickat till mig där. Sen brukar jag gå upp och klär på mig samt göra en macka med ost och gurka och en skål yoghurt med kokossmak. Sen tar jag med frukosten till dator och öppnar den. Sen brukar jag antingen gå in på Netflix och kolla på någon serie eller så går jag in på Youtube och kollar på Ninas Rader och andra ryttare som driver en youtube kanal. Om jag däremot kollar på Netflix istället så brukar jag kolla på antingen Livet på Dansakademin eller Riverdale eller någon random film. Jag sitter oftast framför dator med min frukost tills jag är tvungen att stänga ner den för att hinna gå till skolan innan den börjar.Men om jag har läxor att göra så äter jag bara min frukost vid datorn sen stänger jag ner den och lämnar disken i köket och därefter tar fram läxan och gör den. Efter klockan börjar närma sig åtta så stänger jag ner datorn eller avslutar det jag håller på med och går och borstar tänderna samt kammar håret. Därefter tar jag på mig min jacka samt skor och tar med mig ryggsäcken, nycklar och mobil för att sedan gå till skolan.

I Skolan:

När jag väl är framme i skolan så sitter jag för mesta dels med mobilen och umgås med kompisar. Jag börjar min skola klockan 8.20 alla dagar i veckan förutom på måndagar då jag börjar klockan 9.00 och på tisdagar för då börjar jag klockan 8.35. Vi börjar oftast våra skoldagar med svenska från 8.20 till 9.20. Sen har vi rast och fortsätter oftast med matte eller NO och efter det så har vi antingen Svenska igen, SO, Matte eller Teknik beroende på vilken dag det är. Men sen är det lunch och då är klockan 11.40. I matsalen är vi noga med att tvätta händerna med tvål och vatten minst 20 sek och hålla minst en meters avstånd. Detta gör vi för att undvika att sprida Coronaviruset. Coronaviruset är ett virus som blev väldigt stort först runt mitten av Januari 2020 och sen spred det sig som en löpeld över hela världen. Vissa länder drabbades hårt men många personer som dog medans andra länder inte drabbades lika hårt. Vi får oftast fisk i matsalen och den är oftast äcklig men någon gång ibland så är den god eller så får vi någon annan slags mat som antingen är vegetarisk eller så är det med något slags kött. Vi har mat ifrån 11.40 tills 12.10 och efter det så har vi rast till 12.30 men om man vill så får man gå tidigare från maten. När vi kommer in från rasten så har vi något vanligt ämne alltså så som Svenska, SO, NO, Matte mm. och sen så slutar vi om vi inte har någon annan lektion med Musik eller Bild. Så vi slutar runt 14.00 varje dag men aldrig senare än 14.20.

Efter Skolan:

När vi slutar så går jag hem medans jag kollar på mobilen och när jag väl är hemma så trycker jag in koden för trapphuset och går upp till högsta våningen där jag bor tillsammans med min Mamma, min bror och vår 9 åriga katt Jambo. Men om jag är hos pappa så väntar jag vid skolans parkering på att min skoltaxi ska komma och sen åker jag med den hem till pappa och när jag väl är hemma hos honom så larmar jag av huset och gör mellanmål. Samma sak hemma hos mamma jag går in i lägenheten, låser dörren och lägger av mig mina saker sen gör jag mellanmål. När mellanmålet är klart så tar jag med mellanmålet till dator och äter den där medans jag kollar på Netflix. Ett vanligt mellanmål för mig kan bestå av en macka med ost och gurka och en skål yogurt med flingor och frukt i. När jag har ätit upp så diskar jag skålen och smörkniven samt osthyveln och sen byter jag om till ridkläder. Efter det så kollar jag på mobilen och checkar av vad folk lagt upp på instagram tills klockan är 16.00 för då kommer min mamma och hämtar upp mig för att köra mig till stallet. När jag väl är framme i stallet så kollar ja vilken häst jag ska ha och börjar borsta den samt sadla och tränsa inför ridlektionen. Vi hoppar oftast på våra ridlektioner men det kan hända att vi har dressyr också någon gång ibland. Jag rider från klockan 17.00 till 18.00 och efter det så åker jag hem och duschar, äter kvällsmat och sen går jag oftast och lägger mig och kollar på Netflix eller sociala medier.

1 juni 2020

Ida-Sofie