Berättat av Kerstin

Född 2008. Långedragsskolorna. 6KLångedrag.

27.01.2021

Jag är Kerstin en 12, snart 13 år gammal tjej. I mina ögon är jag en vanlig tonårstjej som älskar naturen och djuren, sin familj och sina vänner men också att simma och inte minst gillar att göra andra saker som att titta på serier och måla. Jag skulle säga att jag är väldigt glad och att jag älskar humor. Men samtidig är jag som alla andra och jag har ibland dåliga och tråkiga dagar.

”SÅNT ÄR LIVET OCH IBLAND SUGER DET”

Den här dagen är kanske inte som varje dag i mitt liv men när jag först bestämde mig för att skriva om den har dagen trodde jag inte att den skulle se ut så här. Jo förresten mitt namn är Kerstin och jag är i mina ögon en vanlig tonårstjej, och det här är hur en riktig skitdag i mitt liv ser ut.

Min morgon började som de flesta vardagar i mitt liv. Vid klockan 06:45 ringer mitt alarm. Jag sträcker på mig och stänger av alarmet. Sedan går jag segt upp ur sängen. Jag drar på mig morgonrocken och sticker i fötterna i mina mystofflor. Sedan går jag upp en trappa till köket. Där tar jag fram två mackor från frysen som jag sätter i brödrosten. Sedan tar jag även fram pålägget till mackorna vilket denna dag blev skinka, smör och gurka. Efter det går jag in i min egen värld som mina föräldrar säger. Jag sätter på mina noice cancelling hörlurar, som när jag startar dem kopplar till min iPad. Väl på min iPad sätter jag oftast på en serie på Netflix. Jag väntar sedan otåligt på att mackorna ska poppa upp. När de väl gör det så tar jag dem, brer dem och sätter mig vid matbordet för att äta dem. Samtidigt tittar jag på serien som jag slagit på.

Nästa steg i min morgonrutin är att jag borstar tänderna och går på toaletten. Jag går sedan in på mitt rum och ligger och kollar på serien. Just denna morgon glömde jag bort tiden. När klockan var tio i åtta insåg jag att det kanske var dags att klä på sig kläder. Jag var då lite små stressad och inte så pigg. Denna dag valde jag en beige polotröja och ett par mörk blåa mid-Waist jeans. Jag tog även på mig ett skärp och ett par ringörhängen med blåa stenar på. Sedan var klockan strax innan åtta och jag hade bråttom. Jag var även stressad och kunde inte riktigt tänka klart.

På min skola har vi vissa lektioner på en annan skola som ligger ungefär 15-20 min från skolan som jag går på. Där har vi bland annat musik. Och lägg märke till att vi har musik på torsdagar och ingen annan dag och denna dag var en onsdag.

Så eftersom att jag inte kunde tänka klart och för att jag ibland är en virrig person så kanske jag blandade ihop dagarna. Jag trodde att denna onsdag då var en torsdag och inte långt innan jag skulle gå skar jag upp mitt skärsår på mitt finger så det började blöda något otroligt. Jag fick nu försiktigt men stressat göra allting för att jag inte skulle få blod på allt jag äger. Jag hade nu blivit lite smått irriterad och var inte längre på humör. Jag hade även då insett att det inte var något vidare cykelväder och att jag var tvungen att gå. Men att jag var tvungen att gå var inte det värsta, utan det värsta var att jag skulle gå fort med skoskav som när som helst kunde spricka upp och börja blöda. Nu var klockan ca 3 minuter över 8 och jag hade tagit på mig de flesta ytterkläderna och nästan packat ner allt som jag skulle ha med mig. Jag insåg redan då att jag skulle vara sen, eller det var vad jag trodde eftersom jag trodde fortfarande att det var torsdag. Jag messade då min kompis och berättade att jag skulle bli lite sen. Jag tog sedan på mig de resterande ytterkläderna och tog mina grejer och gick stressat hemifrån. När jag lämnade huset var det inte längre någon hemma för att min lillasyster var i skolan och mina föräldrar lämnade min lillebror på dagiset. När jag kom fram till skolan, fast fel skola så gick jag in i klassrummet som jag trodde att jag skulle vara i. Men där inne var inte min klass utan en annan klass och chockad som jag var stod jag där en stund innan jag sa något och sedan gick där ifrån. Nu var det inte roligt längre utan nu storbölade jag. Jag var irriterad, stressad och jag skämdes. Fast jag var mest irriterad på mig själv. Nu kunde jag inte tänka mycket längre, så vad gör man i en sådan har situation jo man ringer sina älskade föräldrar. Jag ringde säkert 6 gånger innan de svarade och folk på gatan måste ha undrat när jag skrek ”varför svarar dem inte” i en gråtande och irriterad röst. Men när mina föräldrar äntligen svarade så kom de överens om att hämta upp mig. Jag väntade en stund innan de kom och jag berättade vad som hade hänt. När jag väl kommit hem så tog det ett bra tag för mig innan jag tog mig samman och tänkte att alla gör fel och:

”SÅNT ÄR LIVET OCH IBLAND SUGER DET”

När jag väl hade samlat mig gjorde jag mig iordning för att återigen gå till skolan och den här gången till rätt skola. Jag var på skolan klockan 10 och första lektionen vi hade var matte där vi hade matte prov. Kul🥲

Skoldagen slutade vid klockan 14:25 då jag begav mig hemåt. Sedan åt jag mellanmål och en chokladboll. Jag gjorde sedan mig iordning för att åka och simträna med en av mina närmaste kompisar. Jag tog bilen till badhuset och där simmade jag med min kompis i en timma. Innan jag åter igen tog bilen tillbaka hem. Då var jag trött jag år middag vilket blev enchiladas med sallad och créme fraiche. Sedan gjorde jag mig iordning, tittade lite på min iPad och gick och lade mig.

10 februari 2021

Kerstin