Berättat av Robin

Född 2005. Öjersjö Storegård skola 5-9. Klasserna 6-9 grundsär.

19.10.2020

Min dag

Idag vaknade jag av att mamma väckte mig. Jag var hemma när jag vaknade. Jag var trött på morgonen, men jag gick upp idag ändå. Sedan så tog jag på mig mina kläder och borstade tänderna.

Idag valde jag mina kläder. Jag valde kläder som är både fina och bekväma, en mörk blå mjuk collegetröja med luva och dragkedja och ett par mörkblåa jeans.

Jag åker skolskjuts varje dag, både skolskjuts till skolan och skolskjuts hem. Innan skolan startar har jag morgonfritids. Där äter jag frukost, macka, smör och mjölk. Efter frukosten så sätter jag mig i sittpuffen med min mobiltelefon eller ipad och lyssna på dansbandsmusik. Strax innan klockan åtta går jag över till mitt klassrum på särskolan, Övergård. Vi börjar alltid dagen med en samling där går vi igenom dagen. Vi har bildschema som vi andväder varje dag. Jag tittar på schemat om jag skulle glömma vad jag skall göra. Vi har olika lektioner. Vi har lektioner i ämnena matematik, engelska, no, so, svenska, idrott, hemkunskap, musik, bild, syslöjd, träslöjd, teknik, och elevens val. Jag hade tänkt berätta lite om hemkunskapen. Vi har hemkunskap i en riktig hemkunskapssal med många små kök. I hemkunskapen lär jag mig att laga mat, diska och att följa recept. Vi har lagat dessa maträtter: pannkakor, pizza, smoothie, äpplepaj, korvstroganoff, räkgryta, varma mackor, grillspett, pasta med tomatsås, scones och pasta med köttbullar. Ibland bakar vi sötsaker i hemkunskapen som semlor och lussekatter. Hemkunskap är mitt favoritämne för att jag är intresserad av matlagning, det är därför jag berättar så mycket om hemkunskapen. Det är lätta recept för mig så att jag kan laga maten själv och att jag kommer ihåg recepten. Min favorit mat är våfflor, pannkakor och pasta. Jag går på särskolan i Öjersjö i årkurs nio. I vår klass är vi sex elever och fyra fröknar. Vi får mer hjälp än andra elever, det tycker jag är väldigt bra. Vi har en egen skolform utan nationella prov och inga läxor. Vi har inte betyget F. På grundsärskolan har vi också en egen hall som vi klär av ytterkläderna och skor i. På rasterna kan vi ibland få använda ipad eller dator. Jag har fritids efter skolan varje dag. Där umgås jag med mina kompisar. Vi äter mellanmål, vi gungar och vi bakar tillsammans. En gång bakade jag sockerkaka och lagade pannkakor på fritids. När jag kommer hem ifrån skolan brukar jag sitta med min mobiltelefon och spela pokemon go. Pokemon go spelet går till så här. Jag letar efter olika pokemon figurer på olika platser. Pokemon go fungerar så här. Det finns speciella platser där det finns pokestop och gym. På pokestop får man belöningar när man har snurrat på ett pokestop. På ett pokestop kan man få revive, poisen och pokemonbollar. Bollarna använder man för att kunna fånga pokemon figurer. Det finns också olika sorters bär, golden razz bär, pinaple bär, silver bär och narab bär. Dessa kan man få när man snurrat på ett pokestop eller ett gym. Revive använder man för att återuppliva sina pokemon. På ett gym kan man raida och strida. När man strider får man först brons sedan silver och sist guld. Jag har kämpat i hela Mölnlycke, så nu har jag guld i hela Mölnlycke. Jag har 190 guld gym.

När man raidar kan man raida på vissa speciella platser som det är gym på. På raider finns det legendariska raid pokemons som man kan få i raider om man har tur. Raider fungerar så här: det börjar med att det kommer ett raidägg på gymmen, sedan kläcks raiden och raiden börjar. Det finns olika raidägg, ett heter rosa ett raider. Det finns också legendariska raidägg som är silvriga ägg som heter 5 raider. När raiden är kläckt kan man hoppa in i raiden med ett raidpass. Då kan man också bjuda in folk som man är vän med i pokemon go till den raiden. Sen tar det två minuter innan raiden startar och då börjar man trycka på mobiltelefonen för att raida. När raiden är besegrad så får man belöningar. Man får också raid pokemon bollar som man har chans att få fånga en raid pokemon med. Man kan också få pokemon vänner i pokemon go. Vännerna kan man skicka gåvor till. Man kan få lucky vänner, dessa kan man byta pokemon med. Då kan man få en riktigt bra pokemon om man har tur.

När jag är hemma hjälper jag min mamma med att handla matvaror. Jag hjälper också till med disken. Vi har en diskmaskin, jag plockar ibland in och ut disken. Jag städar mitt rum hemma. Jag umgås med mamma, Fredrik och mormor och morfar. Just nu går det inte för tillfället att umgås med mormor och morfar. Det på grund av att 2020 började det en pandemi i hela värden som heter covid19 som fortfarande är kvar. Det tycker jag är tråkigt. Jag har inte kunnat umgås eller sova över hos mormor och morfar på över ett år. Men vi träffas ändå ibland. Jag, mormor och morfar brukar mysa och gosa. Vi äter god mat tillsammans och då brukar även mamma vara med. Jag och morfar brukar spela pokemon go och gå ut och gå promenader. Om jag är hos mormor och morfar på lördagar och när det inte är coronatider, brukar jag få äta godis.

Jag heter Robin och när jag skrev om min dag var det 2020-2021.

Bifogat material

26 februari 2021