• kjell

• kjelll

Berättat av Bella

Född 2008. Brotorpsskolan. 5A.

18.02.2020

Min dag Bella Forshed 11år. Onsdag

När klockan är 06:20 så ringer min väckarklocka. En väckarklocka är en klocka som du kan bestämma när den ska ringa. Jag brukar ligga kvar i sängen tills mamma eller pappa vaknar 06:30. Ibland om det är sovmorgon så sover jag till typ 7:00. På bilden är min väckarklocka en figur från en film som heter Star Wars.

Sen går jag upp och häller upp yoghurt med flingor och rostar en macka. Sen kollar jag Tik Tok som är en app där man lägger upp videos till musik. Medan äter jag min frukost. Jag kollar på tik tok på min mobil, jag har en Iphone 6s som är en ganska gammal modell.

Efter frukosten så borstar jag tänderna med fluortandkräm och borstar håret och ibland duschar beroende på vilken dag det är. Sen klär jag på mig. Till exempel en hoodie ett par mjukisbyxor och en T-shirt. En hoodie är en tjock långärmad tröja med luva.

När jag har klätt på mig så packar jag gympakläder t.ex. ett par träningsbyxor och en T-shirt. Jag packar bara gympakläder om det är tisdag eller torsdag.

Sen så klär jag på mig ytterkläder och går ut och matar kaninerna.

Jag möter min kompis 07:50 för att gå till skolan som börjar 08:10.

08:10. Skolan börjar och mitt första ämne är musik. På musiken får man spela olika instrument.

Mitt andra ämne är svenska. På svenskan på onsdagar så ska vi prata om våran läsläxa som vi har till på onsdagar just nu så läser vi klassiker, jag har jorden runt på 80 dagar. Det är en bok som handlar om en som slår vad med sina kompisar om att han kan åka jorden runt på 80 dagar. Den är skriven 1873 så den är ganska gammal och det är komplicerat språk. Efter svenskan så har vi 30 minuters rast.

Den första bilden är en del av min skola och den andra bilden är min dator som jag har i skolan, och den tredje bilden är mina pennor som jag brukar ha i skolan.

Sen så har vi So och sen No. På SO:n så håller vi på med islam. Och på NO:n så jobbar vi med kroppen.

Efter NO:n så har vi lunch. Idag blev det tortellini och vegetarisk lasagne. Tortellini är pasta med fyllning i och lasagne är pastaplattor med köttfärs emellan. Det finns mjölk eller vatten att dricka. I matsalen så har vi bestämda platser. I skolan så får vi gratis skolmat. Jag är vegetarian och det betyder att jag inte äter kött. Det är ganska vanligt och vara vegetarian.

De två första bilderna är där vi tar mat, och den tredje är där vi slänger maten som vi inte äter upp. Den maten blir till biogas, den näst sista är där vi lägger våra smutsiga bestick, tallrikar och glas. Och den sista bilden är det vegetariska alternativet.

Sen så har vi NO en halvtimme innan rast. På NO:n så håller vi på med kroppen. Andra rasten är 40 minuter lång.

Sen så har vi svenska sen slöjd. På slöjden så gör vi fågelholkar. Det är som ett litet hus som man hänger upp i ett träd, där fåglar kan bo.

Vi slutar 14:00 eller 15:30

När vi har slutat så är jag ibland på fritids. Fritids är ett ställe där man kan vara med vänner efter skolan. Eller så går jag hem.

När jag har kommit hem så kollar jag på mobilen/ tv:n, är med någon kompis eller om det är tisdag eller onsdag så har jag friidrott.

Ca 18:00 så är det middag.

Efter middagen så fortsätter jag med det jag gjorde innan middagen.

Sen borstar jag tänderna med fluortandkräm.

Sen läser jag från 21:15 till 21:45.

Sen sover jag.

Det här är för mig en helt vanlig onsdag 2020.

3/6 2020

Nå är det några månader senare och Corona-pandemin brutit ut över hela världen. I Sverige så är det inte så stor skillnad, till skillnad från andra länder där de sitter i karantän och får inte gå ut eller gå i skolan. Vi går fortfarande i skolan men vi tvättar händerna ofta och vi är noga med att hålla avstånd. Man kan åka kollektivt men man rekommenderas att inte göra det, samma med att flyga. Det är även många affärer, museum och liknande som är stängt. De som går på gymnasium eller högskola har distansundervisning hemifrån och man kan inte ta studenten som vanligt. Vilket många tycker är tråkigt. Det rekommenderas även att de som är över 70 år ska stanna hemma och inte träffa andra människor samt bara gå och handla när de behöver. Så man får inte träffa sina gamla släktingar

3 juni 2020

Bella