Berättat av Bim

Född 2012. Svenska Skolan på Mallorca. Trean skriver igen 2021.

09.06.2021

Tjenare, jag heter Bim, jag är nästan 10 år och bor på Mallorca som tillhör spanien. Och nu ska jag berätta lite om mitt liv.

Jag vaknar av att mamma väcker mig genom att viska godmorgon. Kort därefter klättrar hon upp till mig i våningssängen. Jag sätter mig upp och vi pratar lite, vi pratar bland annat om vad jag har drömt och skolavslutningen. Efter några minuter går mamma ner. Jag sitter uppe en stund till men sedan går jag också ner. Jag sätter på mig ett par svarta shorts med rosa snören och rosa text där det står NYC (new york city), sedan letade jag länge efter en bra tröja, till slut hittar jag en vit med leopardiga fläckar som är svarta och sedan sätter jag på mig ett par svarta strumpor. När jag har satt på mig mina kläder går jag och sätter mig vid matbordet, min brorsa sitter redan där och har börjat äta. På min tallrik ligger det två päronbitar, två äppelbitar, två körsbär och en macka med ost och honung. Bredvid min tallrik står en kopp med varm oboy. Det tar ganska lång tid att äta upp frukosten men till slut blir jag klar. Min brorsa har redan ätit upp. När jag har ställt undan tallriken finns det en tredjedels macka och ett körsbär kvar. Men det orkar jag inte äta upp. Sedan går jag till toaletten för att borsta min tänder. Det tar typ tre minuter att borsta mina tänder. När jag har borstat klart mina tänder går jag till mamma för att säga en grej om musikalen. När jag säger musikalen menar jag dansuppvisningen vi skulle göra på fredag, det kommer bli väldigt roligt. När jag har sagt klart det jag skulle säga går jag och borstar mitt hår, det är fortfarande lite blått från söndags men jag kammar bort det. När jag har kammat klart mitt hår sätter jag upp det i en mörk lila tofs.

Sedan smörjer jag in mitt ansikte med solkräm. Samtidigt som jag smörjer in mig med solkräm knyter pappa mina skor. Sedan sätter jag på mig min ryggsäck och sedan går vi till skolan. Jag går med min brorsa och min pappa. De tar bara tio minuter att gå till skolan från min lägenhet. När jag är framme vid skolan säger jag hejdå till min pappa, sedan går jag in till skolan. Theres står som vanligt och blippar om man har feber, och jag har inte det. Sedan får jag handsprit av ett barn i tvåan. När jag smörjt in mina händer med handsprit så går jag upp till samlingsplatsen där jag träffar mina kompisar. När jag träffar mina vänner pratar vi lite, men vi hinner inte snacka särskilt länge därför att min lärare klappade och vi behöver gå in. Men när hon klappar säger hon att vi ska stanna och lyssna på henne istället för att gå in. Kort därefter ställer hon sig några meter framför oss och tog av sig munskyddet. Sedan sa hon att hon hade utsett en vinnare för läs tävlingen som vi hade för några månader sen. Först sa hon vinnaren av ettan och nollan. Det var en tjej på vår skola. Sedan gick hon igenom tvåan och trean och på första och andra plats kom någon från andra skolor. Men på tredje plats kom jag som hade läst 1860 minuter ungefär. Och på fjärde plats kom Oscar, en kille min klass. Hela dagen känner jag mig glad för att jag kom på tredje plats.

När vår sista lektion är slut ställer jag mig ute vid samlings stället och väntar på att bli hämtad. Då ser jag min mamma. Jag går ut till mamma.

18 juni 2021

Bim