Berättat av Ellenor

Född 2011. Erlaskolan Norrköping Södra. Team 4.

19.10.2021

Tisdag 19/10 En dag i mitt liv

Jag heter Ellenor och är 10 år. Jag bor i Ensjön med min familj. I min familj ingår mamma, pappa min storebror, lillebror och min hamster. Min hamster heter kiwi. Jag går på en skola som heter Erlaskolan. Den skolan ligger en liten bit i stan.

Först vaknade jag klockan 06:30. Jag hade ett larm då. Min säng är vit med lite klistermärken på. När jag gick ner satt min bror och såg på Youtube i soffan. Han satt i samma blåa morgonrock med vita stjärnor som vanligt. Jag tog min mobil och spelade lite Roblox. Det är ett spel med massa olika spel inuti. När jag hade spelat i kanske 10 minuter gick jag in i köket och åt frukost. Jag åt havregrynsgröt och en macka. På min macka brukar jag ha ost och skinka. Jag tycker om havregrynsgröt och macka för jag blir mätt på det. I min gröt brukar jag ha mjölk och lite sylt. Lite senare packade jag skolväskan. Jag la ner mina läxor och min dator. Sedan borstade jag tänderna ganska hårt i två minuter. Därefter cyklade jag till skolan. Jag har 3 km till skolan. Ibland är det lite jobbigt att cykla. Jag cyklar genom skogen för att komma till skolan. Skolan började 08:20.

När jag hade kommit fram så var det dags för matte. I matematiken jobbade vi med division med rest. När vi hade jobbat ett tag var det dags att ha elevens val. På elevens val hade vi planerat vad vi skulle göra. Jag skulle jobba med att följa röd tråd när jag skriver texter. När jag hade gjort det en stund var det dags att ha rast. På rasten gungade jag kinagunga med mina kompisar. Rasten var 20 minuter. Efter rasten var det musik. Då jobbade vi med olika begrepp. Vi åt lunch efter musiken. Det serverades kyckling med couscous. Det var gott. Jag tog mycket grönsaker. När vi hade ätit klart hade vi rast.

Jag och mina kompisar gungade kinagunga på rasten. Vi fick inte ha mobilen på rasten. För att min skola jobbade med att få en mobil fri skola. Det är bara högstadiet som får ha mobilen på rasten.

Efter en liten stund var det dags för svenska. Då jobbade vi med mitt liv. Det gjorde vi typ en timme. Sedan var det rast igen. Den sista lektionen efter rasten var so. Då kollade vi på en liten kort film. Filmen hette jakten på den glömda historien. När vi hade kollat på jakten på den glömda historien diskuterade vi i lärogrupper vad den handlade om. Till slut var skoldagen slut vi slutade 14:30.

Om man ville kunde man gå på lyftet. Det är en slaks läxhjälp. Jag behövde inte gå på det för jag hade inga läxor att göra.

Men jag stannade kvar i skolan ändå. För att jag är elevambassadör. Det innebär att man ska representera skolan. Jag var kvar till ca 19:00. Vi skulle hålla tal inför vuxna som hade barn som ville börja på Erla. Vi gick också rundvandring med barnen. Man kunde välja om man ville stanna kvar och rita eller om man ville gå en rundvandring med oss. Jag tog en liten grupp och gick. Jag visade hela skolan och berättade lite om den.

När jag hade varit där en stund så cyklade jag hem.

När jag kom hem hade min familj redan ätit så jag fick äta det som var kvar. Det var potatis och biffar som serverades. När jag hade ätit upp kollade jag på min mobil. På mobilen tittade jag på SVT play. Jag kollade på “mer panik i tomteverkstan”. När klockan var ca 21:30 gick jag och la mig i sängen. Jag har lite svårt att somna så jag läste en bok. Efter en liten stund kom mamma och sa att jag skulle sova. Då la jag ifrån mig boken och försökte somna. Jag somnade ca 22:00.

Nu har ni fått höra om en dag i mitt liv!

11 januari 2022

Ellenor