Berättat av Scott

Född 2011. Torsångs skola. T3.

26.04.2021

Jag heter Scott och är 10 år. Jag tycker om att bygga med lego, spela spel på skärm (kahoot, minecraft, roblox) och lyssna på musik ( iPod, telefon, dator). Jag gillar flera sorters musik som pop techno och låtar med mycket bas som går bra att dansa till.

Jag är bra på att baka, virka, bjuda. Min familj är min mamma Camilla som är svensk och pappa Mark som är till hälften kanadensare. Min storasyster heter Kimberly.. Vi har ett husdjur som är vår fågel Poppy. Hon är en meyers papegoja.

Jag har en medfödd epilepsi. Jag kan inte vara på för varma ställen eller för mycket springlekar för då rusar hjärtat och jag kan få ett anfall. Någon vuxen måste alltid finnas i närheten för att ge mig medicin ifall jag skulle få ett anfall.

Jag tog sovmorgon och väcktes av pappa vid sjutiden. Jag klädde på mig de kläder jag hade igår. En t-shirt med Bruce Dickinson på, sångaren i hårdrocksgruppen Iron Maiden. Idag har jag på mig mjukisbyxor men ofta har jag på mig jeans. Jag åt yoghurt med smak av persika, melon och drakfrukt och macka med leverpastej till frukost. Efter det borstade jag tänderna.

Sedan var det dags att gå till skolan. Pappa följde med mig de cirka 300 meterna till skolan. Mamma och pappa jobbar hemifrån stor del av tiden eftersom vi har en pandemi Covid-19. Vi ska undvika onödiga kontakter så alla som kan uppmanas att jobba hemifrån och undvika kollektivtrafik. Jag kom fram till skolan vid tio över åtta så jag hade några minuter till godo då skolan börjar kvart över åtta.

Idag är klassens 27 elever uppdelade i tre grupper som normalt turas om att ha matte, svenska och slöjd. Det är skönt att jobba i små grupper för det är lättare att få saker gjorda och det blir inte lika mycket som stör koncentrationen. På matten brukar jag få använda mig av en iPod för att hjälpa mig behålla fokus. En iPod är en sorts musikspelare som man sparar låtar på. På slöjden virkade jag eftersom jag var färdig med det kurbitsmotiv jag gjort tidigare veckor. Det var ett blommönster som vi brände in i trä med en brännpenna och sedan färglade.

Den första lektionen håller på till halv tio. Då är det rast i en halvtimme då man kan äta en frukt eller macka om man har med sig det. Jag brukar ofta leka i skogen där vi har olika kojor som har byteshandel med varandra. I helgen har skolgården äntligen fått vinterns grus uppsopat så nu kommer vi kunna använda månbilarna på skolgården igen. Månbilarna är tre- eller fyrhjuliga trampcyklar med grova däck som är populära bland oss barn.

Vi har lunch från 11.20 och tjugo minuter framåt och sedan rast i en halvtimme då vi leker utomhus. Vi är ute på alla raster. Skolmaten är oftast god, ofta finns det flera alternativ att välja på och mycket grönsaker även om köket inte får servera så mycket grönt som de vill under pandemin. Idag hade köket en restdag och vi fick kyckling med ajvar, ris vårrullar och sweet chilisås. På skolan dricker jag oftast vatten till maten men för den som vill finns det mjölk också.

Tio över tolv ringer det in för den sista lektionen som slutar 13.45. Då stannar jag kvar på fritids tills jag blir hämtad av en förälder i fyratiden. På måndagar är jag med på scouterna.

Mamma och pappa brukar turas om att laga mat. Jag hjälper till med matlagningen när jag känner för det. I övrigt brukar jag inte hjälpa till så mycket hemma utan mina föräldrar sköter det mesta av hushållssysslorna. Min favoritmat är köttbullar med potatismos, lingonsylt, brunsås och persilja. Jag gillar även tacos, pizza, hamburgare och korv med bröd, rostad lök, senap och ketchup.

21 juni 2021

Scott