Berättat av Hjalmar

Född 2010.

05.12.2021

Mitt liv 2021

Min väckarklocka ringer klockan 06:45. Då går jag upp och kollar på youtube, ofta ishockey. När jag tagit på mig kläder så äter jag frukost ca klockan 07:10. Jag har ofta på mig en hoodie, t-shirt och jeans. Till frukost äter jag en macka, ett glas kolsyrat vatten och ett runt knäckebröd. Sen borstar jag tänderna och går på toa. Jag går till skolan alla dagar förutom måndagar. Då cyklar jag för vi har idrott direkt på morgonen och den är inte på skolan för idrottshallen byggs om, så det är lite längre. Jag går på Hisingstorpskolan på Bymarken i Jönköping. Skolan börjar klockan 08:00 varje dag. Vi har inte på oss skor i klassrummet. Det är en korridor där man hänger av sig jackor, skor, kepsar/hattar och överdragsbyxor om man har det. I skolan har vi fått en lärplatta, det är en iPad. Våra ämnen är matte, svenska, biologi, fysik kemi, teknik, musik, idrott, SO, engelska och trä/textil slöjd. På svenskan skriver vi mycket. På bilden målar vi mycket eller kollar på målningar av andra konstnärer. På matten gör vi det som det låter, vi räknar matte på lärplattan eller i våran mattebok. På idrotten gör vi också så som det låter, vi tränar kondition tillexempel genom orientering eller att spela fotboll. På engelskan så lär vi oss engelska, både att prata och skriva. I SO så lär vi oss om historia, lagar och geografi. Då kollar vi mycket på film men läser också en del. På tekniken lär vi oss om att blockprogrammera och om olika uppfinningar. På fysik kemi så lär vi oss om rymden, el och olika experiment. Då läser vi, kollar på film och gör olika uppgifter. På biologin lär vi oss om natur och djur. På musiken lär vi oss spela några instrument och om olika artister. I textilslöjd lär vi oss hur man syr för hand och med symaskin men vi lär oss också hur man virkar. När vi har träslöjd så lär vi oss hur man sågar, skruvar, borrar, hamrar, löder och hur man gör tillexempel skedar, smörknivar och brickor. I skolan har vi alltid två raster, en på förmiddagen och en precis innan eller efter lunch. Vi äter lunch ungefär vid klockan 12:00 varje dag. Vi slutar på måndagar 14:10, på tisdagar 13:30, onsdag också 13:30, torsdagar 14:25 och fredagar 13:50. På lördag och söndag har vi ingen skola, då har vi helg. Min klass heter 5C. Jag skriver om en måndag. Då börjar vi skolan klockan 08:00. Jag cyklar till skolan för vi har idrott på morgonen. När idrotten är klar så har vi rast och sedan musik. Efter musiken har vi svenska. Lunchen är efter svenskan. När vi ätit upp så har vi rast. Efter rasten så har jag matte. Jag slutar klockan 14:10 på måndagar. När jag kommer hem så äter jag en tallrik yoghurt och en riskaka. När jag ätit så kollar jag på min iPad eller spelar NHL 21. Efter någon timma så äter jag en Billys panpizza eller ett paket nudlar. När jag ätit det så åker jag och tränar ishockey. Mitt lag heter HV71. Jag spelar där därför att jag bor i Jönköping så det blir närmst. Jag är hemma ungefär vid klockan 20:00 på kvällen. Då äter jag middag och kollar på tv. Sedan går jag går på toa och borstar tänderna och lägger mig klockan 21:15. Så ser en måndag ut i mitt liv.

Hjalmar 12/11-2021

2 december 2021