Berättat av Thila

Född 2010.

09.11.2021

Hej!

Mitt namn är Thila. Jag har en familj som består av en mamma, en pappa och en storasyster. Jag har också 2 chinchillor, en heter Blackie och en heter Balder. Jag har också kompisar, mina 2 kompisar heter Elsa och Nora. Vi tre går i Hissingstorpskolan i Jönköping. Jag har blont hår och ett grön och ett grön/brunt öga. Min favoritfärg är ljus rosa och ljus blå.

En dag som Thila

Hej, mitt namn är Thila och så här ser en tisdag i mitt liv ut!

Jag vaknar cirka kl.06:30 av att min mamma eller pappa väcker mig. Pappa säger oftast bara ”Thila vakna!”. Medans mamma väcker mig mer snällt och lugnt med att pussa mig på kinden och att säga God morgon Thila”. Det är alltid svårt att väcka mig på grund av att jag är väldigt morgontrött. Jag sätter på mig ett par jeans/eller tights, sedan en t-shirt och en tjockare tröja/eller en mjuk hoodie över. Sedan går jag och gör min ”morgonrutin” vilket är- tvätta ansiktet med en ansikts- kräm, borsta håret och så vidare. Oftast när jag är klar med de sakerna så ropar min mamma eller pappa ”frukosten är klar!” Min frukost är oftast en smörgås med smör eller bredbar Philadelphia ost med dansk salami på, en tallrik med vanilj yoghurt och müsli med torkade frukter i. Sedan går jag till badrummet igen och borstar mina tänder (ja, jag gör det efter frukosten för att få bort matresterna). Sen blir skjutsad till skolan. Pappa skjutsar mig nu under pandemin Covid-19, innan dess åkte jag buss. Oftast kommer jag 20 minuter i åtta. Medans jag väntar använder jag min mobil. Där kollar jag på TikTok som är en app där man kan se på andra personers videos eller spelar. Spelen som jag spelar heter ”Cookie Run Kingdom”.

Min första lektion börjar kl.8. Detta är mitt schema en tisdag:

8.00 – Samling

8.10 – Matematik

9.10 – Bild

10.10 – RAST

10.30 – Bi/Eng 20min

11.30 – LUNCH

12.00 – LUNCHRAST

12.30 – Eng

12.50 – SO

13.10 – Sv

13.30 – SLUT

Det som inte syns på schemat är att just den här dagen (9/11-2021) så var det en brandövning i skolan. Brandalarmet gick, vi fick alla sluta med våra uppgifter och gå ut på skolgården.

Efter skolan har jag nästan alltid en aktivitet och idag ska jag ha bild på Kulturskolan med min kompis Elsa. Jag och Elsa går först till mataffären COOP som ligger jättenära vår skola. Där köper vi nån choklad, eller annat litet att äta. Vi betalar det varannan gång. Sedan tar vi bussen ner till Kulturskolan (nu i 2021 så finns det både el, bensin och biogas bussar. Den vanligaste är bensin bussen och det är den jag och Elsa åker med). När vi kommer fram till Kulturskolan behöver vi vänta ungefär 2-2.5 timmar. Under den tiden äter vi chokladen vi köpte , spelar på våra mobiler och ibland gör vi våra läxor tillsammans. När bildlektionen börjar (16.00) går vi in i bildsalen och forsätter med det vi gjorde förra gången. Just nu håller jag på att skapa en figur ur brun lera.

Efter lektionen tar jag bussen hem. När jag är hemma går jag in till mitt rum och spelar dataspel. De spelen jag spelar på min dator kan vara: Minecraft (väldigt ofta), Starstable (inte lika ofta) eller Roblox (jag spelar nästan aldrig det). Jag spelar ofta med min kompis Elsa, men om hon inte kan just då så spelar jag själv. När jag spelar själv sätter jag på mig mina hörlurar och lyssnar på musik. När jag har spelat en stund har min mamma eller pappa lagat middag.

Det tar nog 20min+ för mig att äta middagen eftersom alla vid bordet pratar om hur deras dag har varit, och det är ganska kul att lyssna på det. Självklart så pratar jag också om min dag. När jag ändå skriver om mat kan jag ju passa på och skriva vilka rätter som är mina favorit rätter: sushi, kantarellpaj och oxfilé.

Efter maten brukar jag umgås med min storasyster Thess, antingen via digitala spel eller i verkligheten. Efter det behöver jag borstar mina tänder, ta hand om mina chinchillor (ge mat, vatten och hö), förbereda nästa dag och kl.21 ska jag sova.

2 december 2021

Thila