Berättat av Rini

Född 2010.

03.11.2021

En dag i Rinis liv

Ni ska få hänga med i mitt liv, under en dag. Mitt namn är Rini och är 11år. Jag går på Hisingstorpsskolan i 5B, ni ska få följa med mig en simpel måndag. Jag vaknar 6.35 men jag brukar snooza till 6.50. Min skola börjar alltid klockan 8.00. Efter jag har vaknat går jag upp och käkar frukost. Min frukost består av yoghurt med Cheerios, macka med smör, mango juice och en clementin. Efter jag har ätit upp min frukost går jag ner till mitt rum och byter om från min pyjamas till min outfit för dagen. Så här ser min outfit ut när jag ska på idrott: Ett par blå sportbyxor, en blå T-shirt och sedan vita strumpor. Efter det går jag till badrummet och gör min morgonrutin. Så här ser den ut: Först sätter jag upp håret, sen tvättar jag mitt ansikte med Acos ansiktstvätt, efter det tar jag ett serum, sedan tar jag en dagkräm, efter det så borstar jag tänderna med colgate och min beigea tandborste. När jag är klar med min ansiktsrutin börjar jag med hårrutin. Den går till så att jag tar ett hårsprej och sedan kammar jag ut det. Min frisyr ser ofta likadan ut, jag har alltid en tofs även i fall jag vill ha håret utsläppet. Ibland sätter jag upp håret efter 5 min. Efter allt det, chillar jag i soffan eller sängen. När jag är klar sätter jag på mina ytterkläder : Det är en mörkblå jacka från Ralph Lauren och ett par addidassneakers. På måndagar är det gympa så jag tar med min skolväska och min gympaväska. Sedan går jag till idrotten som ligger väldigt nära mig, så jag går lite senare än vad jag brukar gå. Annars brukar jag gå med min kompis Olivia. Hon bor också väldigt nära mig. Sen på idrotten träffar jag Edith och Vera som jag hänger mest på idrotten. Vi hänger i omklädningsrummet och sedan när klockan slår 8.00 så går vi upp till innehallen och har idrott. Det olika varje gång men idag hade vi innebandy och pingis. Även i dag trillade jag på en bänk. Nu har jag skit ont i mina handleder och min svanskota. Men när idrotten är klar så går jag ner och duschar. När jag duschar använder jag alltid satsuma duschtvål. Sedan torkar jag mig och byter om till dom skolkläderna jag ska ha på mig idag. Och min outfit såg ut såhär idag: breda jeans och sedan en sweatshirt. Tar på mig mina sneakers och går upp till skolan. Jag går upp med Vera och Edith till skolan. När jag kommer tillbaka skolan är det rast. På rasterna brukar jag spela fotboll. Det tycker jag är roligt. Lite senare har jag musik. Då går jag in i mitt klassrum och hämtar penna och sudd. Sen går jag till klassrum c och har musik. På musiken har vi läsförståelse och efter 35min går vi till musikrummet. Där brukar vi spela gitarr. Det är ganska kul men hälften får spela keyboard. Det tycker jag låter mycket mer roligare. Efter musiken har vi en 10min rast. Då brukar jag bara hänga lite utanför vårt klassrum. Liten stund senare har jag svenska. Då skriver i detta. Jag tycker det är ganska kul. Men när vi är klara med svenskan går vi och äter lunch. På lunchen blev det lasagne. Under lunchen sitter jag med Smila, Vilgot, Alexander, Simon och någon lärare. När vi är klara med lunchen har vi rast. Då spelar jag fotboll igen. Sen har jag matte och då jobbar vi i pixel och kör memory. När vi är klara med matten går jag hem. På vägen hem går jag med Olivia. Min väg hem: jag och Oliva går på asfalten ner i en backen, sedan kommer en större backe. Efter backen går Oliva höger för att gå hem till sig men jag fortsätter. Jag går över fotbollsplanen som alltid är blöt nu på hösten. Sedan går jag förbi paddelbarnorna och ner i en backe igen. Efter den backen kommer jag till mitt hus. Jag låser upp dörren och går in. När jag är inne i mitt hus gör jag mellanmål. Till mellanmål bir det toast och juice. Medans jag äter kollar jag på Tiktok, instagram, sling kong och snapchat. Efter jag har skrollat klart och ätit upp säter jag mig i soffan och kollar på SVT strula. Jag brukar kolla ganska länge på det. När jag sedan är klar hämtar jag mina fotbollskläder och sedan på min fotboll. Mina fotbolls kläder: Adidasbyxor, Addidaströja, Adidasbyxor fotbollsskor och en Adidas T-shirt som jag har under min addidaströja. Jag kollar på min mobil en liten stund innan jag går upp. Sedan går jag upp i min branta backe. Sen ser jag Olivia och Filippa då går jag fram till dom och spelar lite fotboll innan träningen. Efter lite häng börjar fotbollsträningen. Min mamma är huvudtränare. Hon är väldigt duktig tycker jag. Men på träningen kör vi olika övningar men jag gillar mest matcherna. Efter fotbollsträningen går jag hem och mamma åker och spelar paddel. När jag kommer hem duschar jag. Innan jag duschar tar jag fram underkläder och kläderna jag ska efter. Dom kläderna är: shorts från Ralph Lauren och en vit T-shirt från Ralph Luren. Efter jag har duschat går jag upp och käkar middag. Till middag blir köttfärssås och spagetti. Det ät gott tycker jag. Lite senare när jag har ätit går jag ner till badrummet. Där kammar jag mitt hår och lägger på en dagkräm i ansiktet. Sen kollar jag på youtube och Tiktok i min säng. Lite senare när jag har kollat klart går in i badrummet och borstar tänderna. När det är klart säger jag god natt till mamma och pappa och går och lägger mig sen i min säng. Det var min dag har det bra!

2 december 2021

Rini