Berättat av Svante

Född 2007. Stavsborgsskolan. 8D.

11.01.2022

Alarmet går igång som vanligt vid 6:30, jag ligger kvar i sängen en stund innan det är dags att gå in i duschen. Vid sju tiden är det dags att äta frukost. Jag öppnar kylen och tar ut ett paket fil med jordgubbssmak och fyller min gröna favorit skål av plast och toppar det sedan med lite müsli. Efter att hastigt borstat tänderna sätter jag mig i soffan med min Ipad och kolar på Youtube. En halvtimme innan det är dags att gå till skolan tar jag på mig ytterkläderna och går ut. när jag försäkrat mig om att allting är larmat och låst börjar jag gå mot en korsning där jag och mina vänner brukar mötas för att gå till skolan tillsammans.

efter några minuters väntan har all kommit och vi går tillsammans mot skolan. det är inte särskilt långt och vi är framme efter ca 15 minuter. väl framme låser vi in väskorna och utterkläderna i våra skåp och går sedan till första lektionen. skoldagen börjar med mentorstid då vi går igenom vad som kommer hända under veckan och eventuella prov och läxor. efter mentorstiden har vi en kort matte lektion då vi går igenom hur långt vi ska ha kommit vid veckans slut och läraren har en genomgång med saker som är viktiga att veta under det kommande kapitlet. därefter kommer en idrotts lektion och som vanligt är det bara jag och min kompis som duschar. efter en snabb lunch är det dags för svenska och sedan musik i halvklass. när musiken är slut är klockan 15:00 och skoldagen är slut. på vägen hem lyssnar jag på en ljudbok och väl hemma slår jag mig ner i en av de gråa sofforna framför tv:n och scrollar på mobilen. ungefär vid 16:00 kommer mamma hem och det är dags att åka till orkestern. efter en 20 minuters bilfärd är vi framme och jag stiger in i aulan. vi är ungefär 20 stycken musik elever och 4 lärare. ungefär hälften av de spelar trumpet som jag själv men det finns även saxofon, klarinett, tvärflöjt och slagverk. medans vi spelar sitter vi i en halvcirkel på stolar och vi repar 3 till 4 låtar innan det är dags för paus efter pausen repar vi på en eller två låtar till innan vi avslutar. väl hemma är det dags att äta middag. efter att snabbt ha ätit färdigt och ställt in talriken i diskmaskinen går jag upp på mitt rum för att spela med mina vänner. efter en eller två timmar är gå jag ner för att se på nyheterna och sedan göra kväll. efter att ha borstat tänderna och tagit på mig pjamas ser jag till att min veckar klocka är på och kryper sedan ner i sängen. oftast sätter jag på en ljudbok eller något liknande för att det ska gå lättare att slappna av.

18 februari 2022

Svante