• Maja

Berättat av Maja

Född 2010. Snapphaneskolan. Snapphaneskolan 5 a.

23.11.2021

Jag bor i knislinge. Jag går på kör och bas trumpet orkester med trumpeten

Hej mitt namn är Maja. Jag bor i Knislinge det ligger i Östra göinge som ligger i Skåne. Jag är 11 år föddes 2010. Jag hade tänkt berätta om en tisdag i mitt liv. Jag älskar musik musik är mitt liv, just på tisdagar så går jag på orkester men det bara varannan tisdag men det får ni höra mer om.

Jag går upp på morgonen kl 06:00 sen går jag ner och äter frukost. Det brukar bli yoghurt i har jag havrefras och ibland blåbär eller hallon och ibland båda. Till det brukar jag äta en macka med smör och något pålägg. Jag brukar dricka vatten och en gång i veckan dricker jag oboy en sorts chokladmjölk. Efter det går jag upp till övervåningen där mitt och min lillasysters rum är. I mitten har vi en garderob dit går jag och tar på mig kläder det brukar bli byxor en tröja och underkläder. Efter det går jag in på toa och fixar mig. Jag går på toa borstar håret, borstar tänderna och fixar till mig lite hygieniskt. Som att ta deo, och tvätta händerna och ansiktet och lite så. När jag är klar går jag upp till mitt rum och packar min bas och sen tar ner den. Om jag har tid sen så chillar jag lite sen åker jag till skolan i bland går jag och ibland åker jag om jag går så tar det 5 minuter men om jag åker så tar det en minut ungefär. Då är det mamma som kör hon kör först mig sen min lillasyster till en annan skola som ligger ungefär 7 minuter med bil här ifrån.När mamma kör brukar vi åka 07:30 och när jag går går jag 07:40.

När jag kommer till skolan lämnar jag mina saker i skåpet. Jag har ju min bas så det tar lite tid att få in allt i skåpet. Men när jag fått in allt så går jag till klassrummet och väntar på att vi ska börja. Sen börjar vi 08:00 vi börjar med att gå till biblioteket jag lånade Kristina Ohlssons bok som heter Mumiens gåta. Sen skrev vi logg bok det är en bok där vi får skriva lite vad vi vill. Jag skrev om min helg det gör dom flesta. Vår lärare Maria och hjälp lärare Tilda skriver också det sen läser dom det för oss det är kul. När vi skrivit klart så får vi läsa jag läste ungefär 100 sidor så boken var bra. Sen läste Maria och Tilda sina. Efter det så jobbade vi i bums boken det är vår svenska bok det var kul. Sen 09:25 var det rast jag var med min en av mina bästa kompisar Felicia vi gungade och hade jätte kul. Sen 09:45 var det lektion då hade vi matte. Vi jobbar i en matte bok som heter beta. Men vi gjorde en diagnos för vi skulle ha prov på fredag så det var lite övning inför det. Det gick bra men efter det så förhörde jag och Felicia varandra så det gick bra.

Sen blev kl 10:45 och vi gick på lunch det var falukorv med stuvade makaroner. Jag åt stuvade makaroner och sallad för vi skulle ha korvstroganoff sen hemma på kvällen. Jag satt med Felicia och några andra från klassen när vi åt. Sen på lunch rasten så gungade jag och Felicia med två andra tjejer från klassen. De skrattade åt mig och Felicia för att vi försökte ramla av gungan så det var väldigt kul. Kl 11:45 var det lektion igen då hade vi engelska. Vi tittade på grammatikbolaget fast på engelska. Sen jobbade vi med ett häfte som handlar om det. Det var inte det roligaste men jag lärde mig mycket. Efter engelskan så hade vi SO då var kl 12:45. Då gjorde vi resebroschyrer jag har Polen det är faktiskt kul jag har lärt mig massor.Efter det var klockan 13:30 och då hade vi rast. Jag var med min bästis Felicia vi gungade och dansade lite. Sen 13:50 kollade vi på en serie som heter geografens testamente den är gätte bra.

Sen 14:30 så var skolan slut. Jag och min andra bästa vän Ebba gick till matsalen där jag skulle spela bas. Jag spelade med en tjej som heter Tea som går i 5b. Sen kom min mamma och hämtade upp oss. För att sen köra till församlingshemmet. Där vi går på kör. Den började 15:30 då var vi där till 16:30. Efter det så åkte vi hem till mig och spelade kort. Sen åt jag middag. Efter vi ätit så åkte vi hem till Ebba och lämnade henne.

När hon var lämnade körde jag och mamma mot Broby där jag skulle spela orkester. Jag sitter med min ena kompis Harry. Han visade lite grejer på hans telefon. Sen började vi öva lika kul om alltid. Efter ett tag gick vi ner i källaren och fikade. Sen övade vi igen. Efter det åkte jag och mamma hem och hemma kollade vi på solsidan. Jag åt då yoghurt med havrefras blåbär och hallon. Jag blev jätte mätt. Sen gick jag och på mig.

18 februari 2022

Maja