Berättat av Lyra

Född 2009. Kungsklippeskolan. B.

12.10.2020

Jag är 11 år och Jag gillar att rida, dansa, sjunga och va med mina vänner mer får ni veta i texten

Hej framtiden jag heter lyra falkenstad jag blir 11 i december år 2020.

Nu ska jag berätta om en dag i mitt liv. De börjar med att min pappa,mamma eller min iPhone väcker mig klockan 06:00.Jag tar min iPhone de är inte så lätt för mig att vakna så jag tittar på film i 20 min. Och nu är klockan 06:20. Jag går upp ur min säng. Och går å duschar i varmt vatten. Och sen tar på mig en Hoodie ett par jeans. Sen bäddar jag min säng och borstar håret. Sen går jag upp och äter frukost jag gillar inte frukost så mycket så jag äter nudlar eller rester från dagen innan. De kan också hända att jag äter toast. Sen tar jag ut min katt på en liten promenad. Sen borstar jag mina tänder och tar min ansiktsvård. Sen blir de lite stressigt men jag går i rask takt. Jag brukar gå med min pappa och då pratar vi Engelska för att jag ska träna.

Sen är vi framme vid tvärbanan och jag lämnar pappa. De är en timme till skolan från pappa och en halv timme om jag går från mamma. Jag älskar de väldigt mycket . . Och om ni har märkt så har jag skilda föräldrar. Så de gör att jag har lite olika dagar men. Men iallafall så nu har jag kommit till Årstaberg därifrån åker jag pendeltåg sen är jag framme

Nu är klockan 08:05 och väntar inne i skolan tills att klockan 08:10.

Vi börjar alltid med matte. Jag tar Mattemappen som är blå och går in i klassrummet vi brukar ha ungefär nio sidor som vi ska göra under veckan och på fredagar så rättar vi. Sen har vi matte i en timme sen har vi Engelska från 09:10-09:55 och just idag hade vi Engelska glosor. Engelska glosor är när vi får typ 20 Engelska ord som vi ska lära oss och sen ha ett prov. De gick ganska bra.

Nu är de dags att avsluta lektionen och nu börjar rasten äntligen alla har längtat. Rasten är från 09:55-10:15 de var kul att ha rast vi gick mest i skogen de finns en skog på skolan där man får vara. Där är jag och mina kompisar Maya, Maja, Ida och Edda vi är där nästan varje dag.

Nu börjar lektionen och de är svenska. Svenskan är från 10:15-11:15 alltså en timme på svenskan håller jag på med att skriva till den här dagen de är måndag förresten. Klockan är 11:15 nu är de lunch. Lunchen är lång. Vi fick en gryta, inte en maträtt som jag skulle föredra men de är iallafall gratis. Nu är lunchen slut och vi har rast från 11:45-12:05 och vi var i skogen och pratade om drömmar eftersom drömmar är så svåra att förstå.

Men nu börjar so, son är typ en timme. sen har vi en väldigt liten rast man ska egentligen va ute men majoriteten av gångerna är vi inne sen börjar musiken från 13:05-13:45 på musiken brukar vi spela lite instrument och iblan sjunger vi.

Nu är de vår sista lektion vi har mentors tid då skriver vi om veckan de går ganska snabbt. Nu slutar vi jippi. Nu får vi ta våra telefonerna och gå hem.

Nu ska jag gå till mamma och hämta Jennifer. Jennifer är min danskompis som jag går till musikalen med. Och jag glömde säga att jag går på musikal och ridning. Idag är de musikal dags sen så går till solfagaskolan i huddinge. De är där Jennifer går i skola hon går i fyran och jag går i femman men nu fortsätter vi ja nu är vi hemma hos mig . vi brukar äta nudlar när vi kommer hem. Sen så sätter jag på ett alarm på min iPhone så vi tar bussen i tid. nu är klockan 17:09 och bussen kommer 17:13 så de är perfekt att gå ner nu jag bor ganska nära en busshållplats så de går snabbt nu kommer bussen. vi åker inte superlänge men en stund nu är vi framme i Huddinge centrum fö musikalen är där. Å snart börjar musikalen. Nu har vi haft musikal vi lärde oss våra nya steg och våra nya sånger. Nu går vi och köper en frapino en frapino innehåller is och den smaken man har valt och grädde de är typ de. sen går vi och kollar hur långt de är tills bussen kommer men de är nästan alltid långt till den kommer så vi gick hem. Sen sa jag hejdå till Jennifer. Sen när jag kommer hem så sover majken min lilla syster så får jag äta själv men de gör inget. sen stoppar jag in min tallrik i diskmaskinen. och se gör jag mina läxor sen går jag och tittar på film en liten stund sen kommer mamma. Mamma säger att jag ska göra mig ordning för att sova jag borstar tänderna och tar mina krämer sen stoppar jag in min laddare i min iPhone . sen går jag och tömmer min katts låda och sen släcker jag lampor och lägger mig i sängen.

Ja de var allt om min dag (Corona året 2020)

15 december 2020

Lyra