Berättat av Sam

Hogstorp skola. Hogstorp år 5.

02.10.2020

Hej jag heter Sam Enander och jag ska berätta om en dag i mitt liv.

Jag bor i Uddevalla i Bohuslän nära Tjörn och går på en skola som heter Hogstorp skola.

Just nu är det ett virus som härjar i världen, Covid 19. Det har inte kommit något vaccin och de äldre är i riskzonen.

Covid 19 eller Corona gör så att världen ser annorlunda ut och fler slutar t.ex gå på bio och allt fler stannar hemma från jobbet för att viruset inte ska spridas.

Jag vaknar och ligger kvar i sängen. Jag väntar på att mamma ska komma ut ur duschen.

När mamma kommer ut tar jag nya kläder och går in i duschen.

Efter kommer pappa och ska köra Stella (min syster) till skolan. Sally (min Dvärgschnauzer) blir jätteglad och hoppar och ylar. Sedan äter jag frukost.

Jag dricker juice och äter Panini. Det är ett slags bagett bröd som man kör i ugnen med skinka och ost i.

Efter borstar jag tänderna och fixar håret.

När taxin kommer sätter jag mig bredvid Elias (min bästa kompis Jonathans lillebror) och lyssnar på musik på min mobil.

När vi är framme vid skolan går jag och Jonathan till kapprummet.

Vi går in i klassrummet och kollar vad vi har för lektioner.

Vi har först matte efter har vi en 20 min lång rast efter har vi svenska och sedan lunch.

Efter lunchen har vi en 40 min lång rast det är skönt.

Sedan har vi Elevens val, rast på 20 min och sedan sista lektionen som är idrott.

Vi går ut och spelar king.

Det är ett slags bollspel det är 2×2 rutor, när man kommer in i spelet från kön så kommer man på den första rutan som är bonde. Nästa är knäckt sedan drottning och sedan king.

Kingen passar bollen till bonden som ska försöka köra ut någon av de andra genom att kasta bollen på deras ruta och sedan få bollen att studsa högt eller långt.

Det personen som får bollen emot sig ska då fånga bollen innan den hinner studsa på marken och sedan kasta bollen vidare.

Vi spelar det hela rasten och sedan går vi in.

Det är matte vi ska ha prov.

Provet är två och en halv sida långt varav tre uppgifter är problemlösning.

Efter jag har gjort provet skulle vi enskilt titta en och en på en film.

Efteråt går vi ut på rast.

Vi kör king som vanligt.

Det är roligt när man är inne men när man står i kön är det väldigt tråkigt.

Andra lektionen är här och vi ska ha Svenska.

Vi läser en bok 2 och 2 och sedan svarar på frågor på våra cromebooks.

Efter lektionen äter vi lunch det är jättegod mat, spagetti och köttfärssås.

När lunchen går vi ut och kör långking.

Det är som vanlig king men det är bara 2 rutor och man får bara göra långa och höga.

Efter det ringer det in.

Men eftersom vi har 40 min rast hav vi 20 min kvar och vi går och gungar.

På elevens val tittar jag på lilla aktuellt skola ett avsnitt och sedan kör howtodraw.

Vi kör långking på rasten.

Efteråt har vi idrott. Vi kör orientering och ska pricka ut och veta vad som står på kontrollerna.

Efter leker vi en lek som heter Yoshie. Man är två lag och man har ett område på varje sida där hela laget ska försöka springa över till det området på den andra sidan men ropar någon Yoshie ska man springa och då kan man inte bli tagen.

Efteråt ska vi åka hem.

Vi lyssnar på musik i taxin.

När jag är hemma sätter jag mig och spelar med min kompis från Göteborg. Vi spelar Minecraft som är ett fantasy violence spel.

I Minecraft ska man klara olika uppdrag och man kan bygga, gå på äventyr och samla material.

Jag och Alve (min kompis) bygger på våra hus och sedan gräver vi efter diamanter.

Vi spelar i kanske två timmar innan mamma ska åka iväg med Stella till ridskolan.

Vi fortsätter spela tills de kommer hem.

När mamma och Stella kommer hem kommer pappa och hjälper till med att bygga på det som kommer bli mitt nya rum.

Mamma lagar tacos. Det är så gott.

Efter tacosen sätter vi oss i soffan och äter godis och chips och tittar på en bra film.

Sedan går vi och lägger oss.

Jag är Sam Enander och det här har varit en dag i mitt liv.

3 november 2020

Sam