Mitt Liv

  • Frida Norlen

  • Frida Norlen

  • Frida Norlen

  • Filip Norlen

  • Frida Norlen

  • Frida Norlen

  • Frida Norlen

Berättat av Frida

Född 2007. Stavsborgsskolan. 8D.

📆 Vilken dag vill du berätta om?

17.01.2022

💬 Om du vill, berätta lite om dig själv och vad du tycker om att göra

Jag heter Frida och är 14 år. Jag bor tillsammans med min familj bestående av min lillasyster, min mamma, min pappa och min kanin Lollo.

Jag tycker om att vara med mina vänner och min syster på fritiden. Jag tycker även om att träna, lyssna på ”poddar” och se på tv.

✏️ Berätta om en dag i ditt liv

Klockan 06.00 ringer mitt alarm för att väcka mig inför en ny skoldag. Mitt alarm har jag på min mobiltelefon och jag har ställt in alarmet så att det ska ringa i en skön melodi.

Jag ligger kvar länge i sängen och surfar på sociala medier. ”Tik tok”, ”Instagram” och ”Snapchat” är mina favorit appar och på dem kan jag chatta med mina vänner, kolla på bilder (inlägg) och titta på när folk dansar, sjunger o.s.v. till olika låtar. Tik tok är en app som många använder och som är mycket populär. Där kan vem som helst lägga upp korta ”videosnuttar” som exempelvis innehåller olika danser, sånger eller bara vardagliga tankar som vissa vill dela med sig om. Det är mycket underhållande och beroendeframkallande, så man kan sitta och titta i hur många timmar som helst.

Min mamma kommer in i mitt rum efter ett tag och serverar mig en smoothie. Det brukar hon göra varje morgon för att se till att jag får i mig något. Annars kan det vara lätt för mig att jag glömmer frukosten i all morgonstress.

En smoothie är en dricka gjord på yoghurt i grunden, som man sedan mixar med olika sorters frukt, frysta bär, grönsaker o.s.v. Man har helt enkelt i det man tycker om, som för mig är frysta blåbär och jordgubbar, banan och självklart yoghurt. Smoothien brukar vi mixa i en mixer. det är en ganska stor maskin som med hjälp av vassa knivar, krossar och blandar smoothie ingredienserna till en jämn och god smet.

Ungefär klockan tio över sju går jag upp ur sängen för att fixa iordning mig. Jag börjar alltid med att smörja in ansiktet med en crème och sedan börjar jag sminka mig. Mina favoritprodukter att använda är bronser, rouge, maskara och setting spray. Rougen är ett rosa puder jag tar på kinderna för att få en rödlätt, gullig färg. Bronsern är liksom rougen ett puder, fast med en brun färg, som jag tar i hela ansiktet för att bli brunare. Maskaran är en svart ”gegga” som jag borstar på ögonfransarna för att markera dem och det ska även göra att mina ögon ser större och piggare ut. Setting sprayen är en spray som jag sprayar på ansiktet så att sminket ska hålla bättre, hela dagen ut.

Efter att sminket är färdig gjort, tar jag på mig mina kläder, ett par svarta jeans och en beige, stor stickad, tröja. Jag tar även på mig mina guldiga smycken, en klocka, ett halsband, ett armband och ett par örhängen.

Jag har väldigt bråttom till skolan idag, så det ända jag hinner göra nu är att gå på toa, borsta tänderna och sätta på mig ytterkläderna. Sedan behöver jag springa fort som vinden för att möta upp min kompis som jag brukar ta sällskap med på vägen till skolan.

Det är mentorstid som första lektionen på dagen. Mentorstid har vi varje måndag och då går vi igenom hur den kommande veckan ser ut. Lektionerna efter mentorstiden är matte, idrott, lunch, svenska och till sist hemkunskap. Hemkunskapen längtar jag till, eftersom att det är första gången jag har hemkunskap.

Nu är det lunch och det är inte direkt höjdargott. Idag serveras rätten ”Pasta Alfredo”. Det är vanligtvis en god rätt, som jag tycker om, men när den görs i skolan blir det inte riktigt samma sak som hemma. Jag och mina vänner går därför ner till ICA affären som ligger bredvid skolan och köper något gått. Jag köpte en fralla med pålägg på.

Klockan är tjugo över tre och jag har nu gått klart skolan. Jag har precis kommit hem och gjort mig ett mellis bestående av en macka och ett glas apelsinjuice. Samtidigt som jag äter mitt mellis tittar jag på tv. Min favoritkanal att se på är Youtube. Det är en kanal där olika kreatörer kan lägga upp videos, som vanligtvis är mellan tio minuter och trettio minuter långa. I videorna kan man följa olika så kallade ”Youtubers” som exempelvis filmar sin vardag, pratar om olika ämnen eller som gör olika utmaningar. Det jag brukar kolla på är youtubers som filmar sin vardag, dem videorna brukar kallas för vloggar.

Nu har min mamma jobbat klart, vilket betyder att vi ska åka och träna. Det är ganska praktiskt för att min mamma och min pappa jobbar hemma hela dagarna på grund av viruset ”Covid 19” och då kan vi hitta på saker tillsammans direkt efter att dem har jobbat klart. Det är dock ganska jobbigt att dem är hemma hela tiden eftersom att jag och min syster aldrig får vara själva hemma och dem får aldrig komma iväg hemifrån för att träffa deras kollegor.

Här på gymmet är det jättekul att vara och det är skönt att få röra på sig. Jag och min mamma börjar alltid med att springa på löpband, sedan brukar vi träna styrka och till sist går vi tio minuter i trappmaskinen. Trappmaskinen är den jobbigaste maskinen av alla. Det är trappsteg som går uppåt och sedan snurrar runt i en cirkel. Det bränner så i benen, men den är väldigt bra och effektiv för att träna styrka.

Jag hoppar in i duschen när jag kommit hem från gymmet och sedan äter jag middag, som idag bestod av en tonfisksallad och en macka.

Nu är klockan mycket så jag tvättar bort mitt smink med en sminkborttagning, smörjer in mitt ansikte och min kropp, borstar mina tänder och använder munskölj för att sedan lägga mig i min säng och slötitta på telefonen. Efter ett tag släcker jag min lampa och sluter ögonen.

Det var en dag i mitt liv.

Publicerat

18 februari 2022

Berättat av

Frida

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:1/02397

Insamling

Mitt liv – en dag i mitt liv

Skola

Stavsborgsskolan

Klass

8D

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6528 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!