Berättat av Wilma

Född 2007. Jättestenskolan. 8d.

17.02.2022

Mitt liv

En vanlig Torsdag:

Jag vaknar av att alarmet på mobilen ringer vid 06.30 på morgonen. Jag tänder sänglampan och stänger av alarmet som fortfarande ringer. Sedan går jag upp ur sängen, tar med mobilen och går upp till övervåningen. Jag går till köket och tänder kökslampan då det är helt mörkt på övervåningen. Pappa har då precis åkt till jobbet då han börjar ganska tidigt på morgonen. Mamma ligger fortfarande och sover eftersom hon börjar sitt jobb senare. Jag börjar med att göra ordning min frukost som består av två mackor med smör och ost på samt te att dricka. Alla matvaror kommer från Ica, där vi vanligtvis handlar.

Sedan går jag in till vardagsrummet och sätter mig i soffan och tittar på tv, medans jag äter min frukost. Jag brukar ta god tid på mig då jag ej gillar att stressa. Efter jag har ätit upp min frukost går jag ner till mitt rum igen och till min garderob. Ibland brukar det ta långt tid att välja kläder då jag oftast har på mig olika varje dag. Efter jag har valt min outfit så går jag till badrummet och borstar tänderna. Jag har en blå tandborste och tandkrämsmärke är colgate. Därefter går jag till mitt rum igen och sätter mig vid mitt sminkbord och gör mig i ordning. Därnäst går jag till övervåningen och klär på mig vita skor och en vit jacka. Skorna är från Nike och jackan är från ett annat märke som jag ej minns. Mamma brukar köra mig till skolan innan hon börjar sitt jobb. Vi brukar åka strax 07:50 då skolan börjar 08:10. När jag väl är framme brukar jag gå till min trappuppgång i skolan och sedan går jag till mitt skåp och lämnar min väska och jacka. Ibland så brukar jag träffa mina vänner direkt eller så väntar jag på dem en stund tills de kommer.

Min första lektion är antagligen no eller hemkunskap det beror på, varann vecka har halva klassen hemkunskap och andra halvan no, och så tvärtom. Vi har en rast emellan på ungefär 10 minuter. Vår andra lektion är slöjd, jag har syslöjd. Våra lektioner brukar vara minst 1 timme åt gången. Min tredje lektion in på dagen är musik. På torsdag förmiddag har vi endast praktiska lektioner. Efter min musik är det lunch, våran lunchrast brukar vara i 1 timme, varje dag. Nu när skolans matsal är stängd på grund av renovering så går vi ner till ett annat ställe och äter skolmaten. Vår första lektion efter lunchen är svenska och efter den har vi matematik. Skoldagen slutar 15:10 idag.

Just nu under vintern då det är halt ute så cyklar jag inte, utan då brukar jag gå hem från skolan, för annars brukar jag cykla till och från skolan, men nu åker jag bil på morgonen och går hem. Medans jag går brukar jag ta mina airpods och lyssna på musik. När jag väl är hemma så brukar jag ta ut min hund på en kort tur, eftersom ingen annan är hemma. Efter jag har varit ute så gör jag i ordning mellis. Det brukar vara två mackor eller yoghurt med flingor. Jag brukar dricka te till. Medans jag äter mitt mellanmål brukar jag titta på tv. Jag brukar titta på tv i ca 40 minuter, efter det går jag och packar min träningsväska. Min träning börjar 17 och varar till 18:30. Jag utövar simning, så vi har nästan träning varenda dag. Senare efter träningen så kommer antingen mamma eller pappa och hämtar upp mig utanför simhallen.

När vi är hemma så brukar jag direkt packa upp simväskan och sedan så äter vi middag tillsammans. En vanlig middag kan bestå av spagetti och köttfärssås. Efter jag har ätit klart så brukar jag bara ta det lugnt och eventuellt om jag behöver plugga, så gör jag det. Annars brukar jag titta på mobilen eller tv i ungefär 2 timmar. Sedan när klockan blir ca 21:45 så brukar jag gå och borsta tänderna och fixa mig inför kvällen. Sedan brukar jag släcka lampan och lägga mig runt 22-22:30.

27 februari 2022

Wilma