Berättat av Matilda

Född 2011. Väskinde skola. Åk 4.

16.02.2022

Jag heter Matilda och är 10 år men fyller 11 år i maj. Det bästa jag vet är att dansa. Dans är livet!

Min dag

Hej jag heter Matilda och idag är det onsdag, jag ligger i min säng och min väckarklocka ringde precis 06:15 men jag brukar ligga kvar i min säng en liten stund till ungefär kl 06:30, och sedan går jag upp. Nu är jag uppe ur min säng och ska äta frukost och göra mig i ordning för att gå till skolan. När jag har gått upp brukar jag dra upp min gardin, bädda till min säng, tvätta mitt ansikte, smörja in det och sen sprayar mitt ansikte med en spray som återfuktar huden.

Efter att jag gjort allt det gick jag ut från mitt rum, sa godmorgon till mamma, pappa och min katt Knyttet. Pappa hade bytt om till sin skjorta och fin byxor, han skulle bara äta frukost och sen åka till jobbet. Jag gick in i köket och tog fram frukost, det jag tog till frukost var ett glas med tropisk jucie, en skål med yoghurt och en macka (bröd) med ost och skinka, ibland tar jag en macka (bröd) med ost och gurka.

Det var verkligen jättegott.

När jag ätit upp gick jag och borstade tänderna. Därefter borstade jag först mitt hår, sedan sprayade jag i värmeskydd och plattade mitt hår (jag plattar bara mitt hår ibland). Min lillebror kom in på badrummet när jag gjorde mig i ordning, och han skulle borsta tänderna för han hade redan bytt om och ätit frukost. Mamma kom också in då och skulle göra sig i ordning, pappa ropade hej då när jag skulle gå ut i hallen för att gå till skolan. Nu var alla vi i hallen och klädde på sig ytterkläder. Jag satte på mig min jacka, mössa, skor och tog min väska. Jag och min lillebror skulle gå upp till skolan nu. Mamma brukar gå med för att min lillebror får inte gå själv med mig, vi bor ganska nära skolan så att det tar ungefär bara 5 min för oss. Eftersom att vi bor så nära så brukar jag gå hem själv från skolan kl 14:30 om jag inte tar bussen till stan eller någon annanstans och min lillebror går på fritids och går hem ungefär kl 16:00 men mamma går upp och hämtar honom.

Nu var jag framme vid skolan och sa hej då till mamma. Jag mötte mina kompisar uppe vi skolan, dem jag mötte var Josefine, Majken, Elsa, Amelia, Linn, Ester, Alma och några fler. Vi gick in nu för skolklockan ringde. Vår första lektion var musik men innan vi går tilll musiken brukar vår läre Jennie som vi har i matte och engelska, läsa en bok när vi ritar i typ 15-20 min. Därefter går vi till musiken. Det var väldigt roligt på musiken för vi jobbade med att göraegna låtar. Nu har vi rast och jag var med Josefine på rasten, vi tog ut en högtalare och satte på musik på Spotify. Vi dansade hela rasten och vi hade jätte kul, den här dagen så dansade jag nästan på alla raster. Efter rasten hade vi SO med min mentor Tina, efter det gick vi på lunch (mat). Det blev pasta med skinksås, det var gott. Sedan hade vi rast. Efter rasten hade vi Svenska med Tina (min mentor), därefter blev det rast igen. När vi gick in från rasten hade vi vår sista lektion som var Engelska. Vi jobbade med Animals, då brukar vi skriva meningar på engelska. Nu var skoldagen slut och vi fick gå hem. Alla som har mobiler måste lägga dem i mobillådan på morgonen och ta dem när man går hem, jag hade tagit med min mobil den här dagen för att varja onsdag åker jag buss in till dansskolan för att dansa Disco.

När jag kom ut så var inte bussen där riktigt än, men den kom efter ungefär 20 min, som den brukar. Min bästa kompis Josefine satt brevid mig på bussen en liten stund innan hon hoppade av. Jag åkte en liten stund till för att hoppa av vid dansskolan. Innan jag gick in på dansskolan köpte jag mellis på Cirkle K (bensinmacken). Därefter så gick jag bort en liten bit för att komma till dansskolan. Jag hade med mig en väska med Disco kläder, när jag var framme fick jag skynda mig lite men fick ändå vänta en liten stund innan det började. Nu hade vi dansat färdigt för idag och pappa kom och hämtade mig för att vi skulle kunna åka hem och byta om till fotbollskläder, varje onsdag efter min dans har jag fotbollsträning. På fotbollsträningen var det väldigt kallt eftersom att vi tränar utomhus. När vi åkte hem så dushade jag och därefter satte jag mig med mobilen och spelade ett spel. Till middag blev det spagetti och köttfärssås, det var riktigt smarrigt. Sedan hjälpte jag till med att plocka bort från bordet. När jag gjort det så satte jag mig en liten stund till med mobilen innan vi skulle ta lite kvällsfika och gå och lägga oss. Till kvällsfika tog jag en skål med yoghurt. Därefter gick jag och borstade tänderna. Min lillebror fick hjälp av pappa med att borsta tänderna. Därefter så gick jag in i mutt rum bytte om till pyjamas, drog ner min gardin och tog bort mina kuddar och mitt överkast från sängen. Jag smörjde in mitt ansikte med en smörj och tog en handkräm på mina händer. Sen så satte jag på min väckarklocka på mobilen så att den kunde ringa samma tid imorgonbitti och la mig isängen och läste en bok innan jag släckte och somnade.

28 februari 2022

Matilda